Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet

Skall ni gå till från Nikka upp till Vistasstugan åk båt om ni känner att ni har råd. Är dock rätt dyrt har jag för mig. Men den första biten av Vistasdalen är rätt tradig. Kommer man in en bit i dalen är det mycket trevligt och Vistasstugan ligger mycket fint.

Vandringen från Nikka till Vistas är jättevacker. Där finns inte några stora vad utan bara lite små jokkar, vilka inte vara något bekymmer för mig förra året iaf. Vistastugan ligger mycket fint och en är en trevlig stuga. Nallostugan är också trevlig men där kan det bli ett litet vad alldeles vid stugan. Har inte gått vistas- nallostugan, men sträkan nallo-sälka är fin.
Singi-vakktavara är oxå fint. Gick vakktavara-singi-nikka-vistas-alesjaure- abisko förra året. Har en del foton och tältplatstips om det skulle vara intressant.
Ha en bra tur!
/Hans som är ruskigt fjällsugen just nu... får se om det blir något i Aug/sep...

jonte3@hotmail.com; sa:
jonte3@hotmail.com; sa:
Är det en bestigning av Kebnekaise från Sälka som du syftar på? Är det en dagstur man kan göra med hund? Jag ska söka i forumet och läsa på. Är det möjligt att ta med hunden vore det ju klart intressant.

Jag hittade lite när jag sökte, så jag får korrigera min fråga. Det var alltså en bestigning av Sälka-toppen du syftade på. En sådan verkar dock inbegripa ett vad med vatten över knähöjd vilket i princip innebär att vår hund sköljs bort. Det får vi med andra ord nog avstå ifrån.

/ Jonathan

När jag gick upp på Sälkatoppen från Sälkastugorna gick det bra att gå över Tjäktjajåkkå utan att ta av sig kängorna. Absolut inte över knähöjd alltså. Det är ganska brett, men inte så farligt strömt och inte värre än att du ska kunna ta hunden i famnen om den är så liten att den riskerar att sköljas bort.

Vill du upp på Kebnekaise är det bäst att gå upp och tälta i Singivagge med den väg som ni tänkt er. LÄttaste vägen är upp i Kaffedalen.

Men jag vidhåller nog att Sälka är en hundvänligare topp att bestiga. Stenarna där är plattare och rundare än vid Keb och gör inte så mycket skada på tassarna. Inte heller så brant.

avslutad210712

Gäst
ornskar; sa:
Vill du upp på Kebnekaise är det bäst att gå upp och tälta i Singivagge med den väg som ni tänkt er. LÄttaste vägen är upp i Kaffedalen.

Men jag vidhåller nog att Sälka är en hundvänligare topp att bestiga. Stenarna där är plattare och rundare än vid Keb och gör inte så mycket skada på tassarna. Inte heller så brant.

Om Ni går upp i Singivagge så finns det en fin tältplats en bit upp efter durlings led (100-200 meter upp efter leden) där den ansluter till singivagge. Ryms hur många tält som helst där. Om Ni går upp och ner efter durlings led så tänk på att det är en rätt dryg sträcka så ta med er mer mat än vad vi gjorde i sommar.

Ang. Nikka-Vistas och hunden.
Om det är normalt med vatten så ska det inte vara några problem. Men vi var där för en vecka sen när det var MASSOR med vatten och det var väldigt tufft.
Vi hade alltså också hunden med oss, en dalmatiner, så det är ju ingen liten hund heller. Vattnet var högt redan när vi kom till Vistasdalen från Kaskasvagge och sen ösregnade det hela natten och hela dagen så vattnet steg ju hela tiden. Vi tog oss nästan till båtbryggan innan det blev stopp. Vattnet i en "liten jokk" var helt enkelt så högt och strömt så vi hade blivit tvungna att bära hunden över. Hade tur att vi kom så nära båtbryggan att mobilen funkade och vi kunde ringa båtföraren som hämtade oss högre upp från stranden. Vill inte skrämma dig men det var väldigt tufft just p g a högt vatten. Hunden kämpade väldigt mycket i regnet och vadade med stort mod :) Men i augusti är allt säkert annorlunda och jag kan tänka mig att normalt sett är ingen av småjokkarna i Vistasdalen något problem för hunden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg