Racersadel

Jag har under lång tid haft problem med domningar.

Nu har jag hittat två sadlar som fixar det

Specialized Romin Comp Gel
Specialized Avatar Comp Gel

Avataren är mjuk men trycker lite i grenen så kände ett begynnande skav efter bara några timmar. (Jag har bra byxor, det är inte där problemet sitter)

Romin har inte det problemet men är så hård att jag blir öm i sittknölarna. Det sitter i någon dag.

"Vänjer sig" sittknölarna efter några veckors cyklande eller eller skall jag välja Avataren och ha massor med byxfett?

Jag är ingen jätteerfaren cyklist. Råd emottages tacksamt.

Romin

Det framgår inte HUR lång tid du kört med racersadel, så det är svårt att ge något råd. Jag antar att du redan provat att "vicka" sadeln i bättre läge ? Höja styret något ? Kortare styrstam ? Det finns en hel del att "skruva" på. Men om Romin funkar så är det den du ska välja. Sittknölarna ger med sig efter 5-6 veckor.....

Hälsar
Junioren

Prova en Brooks racersadel i läder? Håller resten av livet och skall i teorin anpassa sig efter dig. Görhård i början men efter ett år och massvis med fett så skall den sitta som handsken!

Har du kalsonger under dina byxor? Prova att köra utan..

Annars vet jag efter att jag tog upp cyklandet efter ett längre uppehåll (en militärtjänst) att det gör fruktansvärt ont innan rumpan har vant sig.

Vaxa rumpan?

Tack för alla svar. Jag har cyklat i flera år men eftersom mina längsta turer varit typ fyra-fem timmar så har jag "stått ut" med domningarna och trott att det bara var att acceptera.
Sen läste jag en broschyr där Specialized beskrev hur dom konstruerat sadlar som maximerar blodflödet i känsliga områden och då bestämde jag mig för att prova.

Det viktiga svaret jag fick var att sittknölarna med tiden slutar ömma. Att dom "vänjer sig".

Romin är en väldigt bra sadel men jag var just ömheten gjorde mig tveksam. Men nu har jag ju också bara provat den ett dussin timmar hittills.

Och nej, jag har aldrig kalsonger under cykelbyxorna.

Sittknölarna

är ett mindre problem än domningar. Belastningen på sadeln borde snarare öka med högre styre.

Thure

Styrstamslaborationer har i flera fall resulterat i mindre sittobehag. Även minimala sadeljusteringar är viktiga. Men ett av grundproblemen kan vara vevarmslängd och tron på att det måste vara stora drevkransar på vevpartiet.
S Frost Effective cycling, ISBN 0-262-06159-7 borde nog fler läsa

är ett mindre problem än domningar. Belastningen på sadeln borde snarare öka med högre styre.

Thure

Det är väl individuellt. Jag har jätteproblem med sittknölarna men inga problem med att skrukken (pereneum) domnar. Kanske är det min nästintill totala brist på gluteus som gör det. Jag kan iofs knappt sitta på ostoppade möbler, så det är inte bara sadlar som är jobbiga.

Gammal är äldst

Ännu en röst på Brooks!

http://www.brookssaddles.com/en/Default.aspx

Jag gillar idén att sadeln anpassar sig efter rö%¤#"en istället för den plågsamma motsatsen. Brooks har många modeller att välja på, kolla t ex Team Pro och Swift, som överlever de flesta av sina ursprungliga ägare (inte enbart pga deras höga ålder vid inköpstilfället...), särskilt modellerna med handknackade kopparnitar. B15 Swallow är en vanlig racersadel med tilltalande rejsigt utseende men den har tydligen begränsad livslängd. Det krävs inga våldsamma mängder läderbalsam och så fruktansvärt lång inkörstid behöver det inte bli. Min stenhårda B17 Champion Special körde jag in under en vår och min Swift på kortare tid än så. Quality never goes out of style!

Bilagor

• Albins Van Nicholas Chinook.jpg
    Albins Van Nicholas Chinook.jpg
    84.1 KB · Visningar: 3,380
Många cykelaffärer har en kudde man kan sitta på som gör en avgjutning av röven. Då är det lättare ett välja sadel . Min favorit sadel är en Sella italia c64 den är fantastisk.

Jag gjorde en egen avgjutning för att verkligen kolla sittbenens avstånd etc. Trolldeg i en plastficka funkade perfekt. Jag har nu kört med Romin Comp Gel i en månad och sittbenen har (alldeles som några sade) vant sig och den funkar perfekt. Specialized har verkligen bra sadlar för oss med domningsproblem.

6753

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg