R-Value

Hej.

Jag är på G att köpa ett NeoAir™ och såga R-Value eller R-Värde som det måst heta på svenska ligger på 2,5

lite jämförelse (regular):
ProLite™ 2,2 460 g
Women's ProLite™ 2,8 480 g
Women's ProLite Plus™ 4,6 680 g
ProLite Plus™ 3,8 680 g

Z-Lite™ 2,2 390 g
NeoAir™ 2,5 410 g

Min fråga nu är om någon kan förklara varför Women´s Prolite och Prolite Plus har bättre R-värde till samma vikt. Då borde ju ingen köpa herr modell, eller? (förutom de som gillar rött)

Föresten vad jämställt att ha herr underlag som är röda och dam som är blå, hi hi

Hej.

Jag är på G att köpa ett NeoAir™ och såga R-Value eller R-Värde som det måst heta på svenska ligger på 2,5

lite jämförelse (regular):
ProLite™ 2,2 460 g
Women's ProLite™ 2,8 480 g
Women's ProLite Plus™ 4,6 680 g
ProLite Plus™ 3,8 680 g

Z-Lite™ 2,2 390 g
NeoAir™ 2,5 410 g

Min fråga nu är om någon kan förklara varför Women´s Prolite och Prolite Plus har bättre R-värde till samma vikt. Då borde ju ingen köpa herr modell, eller? (förutom de som gillar rött)

Föresten vad jämställt att ha herr underlag som är röda och dam som är blå, hi hi

Damvarianterna är kortare, varför strålningsförlusterna blir mindre genom liggunderlaget.

peter

Damvarianterna är kortare, varför strålningsförlusterna blir mindre genom liggunderlaget.

peter

Ha ha, det kanske är TaR´s förklaring. Men ett fastställt värde skall ju vara jämförbart tex per kvadrat cm.Meter vattenpelare på tält blir ju inte bättre för att det är ett fyrmannatält.

eller?

Ha ha, det kanske är TaR´s förklaring. Men ett fastställt värde skall ju vara jämförbart tex per kvadrat cm.Meter vattenpelare på tält blir ju inte bättre för att det är ett fyrmannatält.

eller?

TaR säljer prylar, låter det bra så kör man såklart på det, R-värdet har inget med (frilufts-) verkligheten att göra. Konduktivitet och ledning däremot...

peter

eller?

Jo, men ett kortare liggunderlag som väger lika mycket är förstås tjockare => bättre isolering (räknat per kvadratecentimeter).
Om du tar ditt liggunderlag och viker det dubbelt isolerar det mycket bättre, men bara om du är tillräckligt kort för att få plats på det.
Dammodellerna är kortare och tjockare, eftersom kvinnor oftast är kortare och frusnare än män.

/OJ

Jo, men ett kortare liggunderlag som väger lika mycket är förstås tjockare => bättre isolering (räknat per kvadratecentimeter).
Om du tar ditt liggunderlag och viker det dubbelt isolerar det mycket bättre, men bara om du är tillräckligt kort för att få plats på det.
Dammodellerna är kortare och tjockare, eftersom kvinnor oftast är kortare och frusnare än män.

/OJ

Din teori stämmer, dock inte i detta fall då tjockleken är 3,8 respektive 2,5 cm hos både herr och dam

http://www.thermarest.com/product_selection.aspx?cID=1

Nu har jag bara de äldre modellerna (Gul-Röd)
När jag tittar på dem så har herr modellen fler fyrkantiga hål än dam modellen.
Alltså dam modellen innehåller mer skumgummi och då varmare .... men kortare så vikten blir därefter.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg