Det tror jag är ett bra beslut! Nu blåser det ju tack ock lov inte alltid på det där sättet och man behöver ju inte sätta upp tältet högst upp på en kulle, men det är ändå trist om man måste ligga hela natten och fundera på om tältet ska hålla... En bra idé är också att förankra tältet med alla stormlinor även om det ser ut att bli en fin natt - vädret växlar fort och det är inte roligt att gå upp halvnaken mitt i natten för att förankra stormlinor...
När det gäller sovsäck brukar jag föredra en något för sval säck och istället använda förstärkningsplaggen jag har med mig för att göra det varmare om det skulle behövas. Jag har å andra sidan riktigt besvärligt för att sova i en säck som är för varm då jag tycker att det är svårt att anpassa temperaturen med bara dragkedjan. Tänk på att inte glömma yllesockorna om du kör på varianten med sval säck - de är lätta att glömma...
Andra har annorlunda erfarenheter och kommer att tycka på annat sätt så ta det jag säger med en nypa salt. Det bästa är att testa sig fram, men någonstans måste man ju börja...
Tack så mycket, ska verkligen ta vara på tipsen