Quechua 2 Seconds II - Duger den för detta?

Det tror jag är ett bra beslut! Nu blåser det ju tack ock lov inte alltid på det där sättet och man behöver ju inte sätta upp tältet högst upp på en kulle, men det är ändå trist om man måste ligga hela natten och fundera på om tältet ska hålla... En bra idé är också att förankra tältet med alla stormlinor även om det ser ut att bli en fin natt - vädret växlar fort och det är inte roligt att gå upp halvnaken mitt i natten för att förankra stormlinor... ;)

När det gäller sovsäck brukar jag föredra en något för sval säck och istället använda förstärkningsplaggen jag har med mig för att göra det varmare om det skulle behövas. Jag har å andra sidan riktigt besvärligt för att sova i en säck som är för varm då jag tycker att det är svårt att anpassa temperaturen med bara dragkedjan. Tänk på att inte glömma yllesockorna om du kör på varianten med sval säck - de är lätta att glömma...

Andra har annorlunda erfarenheter och kommer att tycka på annat sätt så ta det jag säger med en nypa salt. Det bästa är att testa sig fram, men någonstans måste man ju börja...

Tack så mycket, ska verkligen ta vara på tipsen :)

Det slår mig nu att du (om jag förstår rätt) tänkt ta dig upp på sydtoppen via västra leden. Jag har själv inte varit upp där (sommarens plan sket sig tyvärr), men det borde krylla av folk här på forumet som varit det och därför kan ge detaljerade tips...

Enligt källor på nätet verkar det vara dåligt med vatten efter Kittelbäcken vilket gör att det kan vara en bra idé att slå läger innan ni viker av västerut. Om terrängen lämpar sig för övernattning map underlag och utsatthet låter jag dock vara osagt. Jag behöver väl inte påpeka att det är bra med lätt packning eftersom ni i så fall ska upp femhundra (?) höjdmeter med den... Och glöm inte mössa och vantar trots att det är mitt i sommaren...

Här är förresten några tips på bra länkar som jag brukar använda mig av:

Lantmäteriet har en bra kartdatabas:
http://kso2.lantmateriet.se/#

temperatur.nu kan du få fram temperaturhistorik. Den nedan är för Nikkaluokta i augusti 2013:

nikkaluokta-2013-08-01-14-00-2013-08-31-14-00-786-411-1-0-0-1_5-8-n-0-n.png

SMHI har en del bra information, bland annat temperaturkartor. Den här visar normaldygnets minimitemperaturs medelvärde i augusti:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.4052

p66.png

Ett sånt Quechuatält hade jag som festivaltält 2012. Det var väldigt tungt för sin storlek och gick inte ner i ryggsäcken.

Som festivaltält duger det för en person, alternativt dela med nån man vill ligga väldigt nära eller på...

Skulle inte ta med det till fjällen men väl på en kortare fisketur vid en vindskyddad sjö eller som just festivaltält.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Skulle aldrig köpa ett tält från Decathlon. Inget av deras tält följer standard beträffande vattenpelare och dylikt och det går inte att få några vettiga svar från den okunniga personalen där. "Vattentätt" är deras svar på allt, men det är en sanning med modifikation. Brukar vara vanliga presenningar som golv i flera av deras tält och klimaten i övrigt i tälten är usla.

Spring hellre över till XXL några kvarter bort. De har iallfall tält från kända tillverkare som Bergans eller Helsport.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg