QCC kajaker?

Kollade runt på Internet och hittade en i mitt tycke vacker kajak, QCC kajakerna. Tydligen är dom ganska nya på marknaden. Jag har hittat var dom säljs men är det någon som har prövat denna kajak eller vet var det finns en test av dom? Jag är såklart speciellt intresserad av modellerna QCC 500X-700X

Företaget http://www.vanin.biz/Kajaker.html är de enda som säljer QCC i Sverige. De började importera dem i somras.
Jag har bara provpaddlat en Q700 10 minuter så jag kan egentligen inte uttala mig om kanoten. Du får ta det jag säger med en nypa salt.
Kanoterna är byggda med hög finnish och integrerade luckor.
Likt många andra amerikanska turkanoter, sitter man väldigt fixerat med benen. Gillar du att sitta som i ett skruvstäd passar nog denna kanot dig.
Sitsen är lågt placerad med lite stöd bak, förutom ett ryggstöd.
Hittar du en skön sittställning tror jag att denna kanot kan vara en trevlig.

/Erik

QCC

Hej

Jag har testat QCC 700 lite mer än Eriks 10 min.
Jag tyckte så mycket om den så jag har beställt
en av Sture Wikman i Karlstad. Se Eriks adress.
Jag hade tidigare en VKV Seagull Elite som jag sålde
i September månad förra året. Eliten hade jag haft
några år och om jag jämnför dessa båda kajaker så finns både för och nackdelar med båda.

Det som jag inte gillade med Eliten var följande:
: Tröttnat på den stora sittbrunnen, hade u-sitsen
men tyckte inte att jag fick något bra grepp med knäna.
Fördelen med den stora sittbrunnen tycker jag är att
det är lätt stiga in och ut och om man gillar att jobba aktivt med med bena så är den bättre.

Jag började sitta sämre i Eliten. Efter 2 tim så började jag få ont i häcken.
QCC har en skön sits som passar mig därvid inte sagt att den passar alla.

Rodersystemet på QCC(Smart track) passar mig bättre än vad VKV har att erbjuda.
Har prövat Smart Track ganska mycket eftersom en mina alternativ till QCC var Trapper Barracuda som även den har samma roder system som jag har testat en hel. del.

MVH
LGH

Trapper Barracuda

rockyb; sa:
Vad tyckte du om Trappers Barracuda då tro?

Hej
Trapper Barracuda var OK. Jag fick låna en prototyp
för en helgtur runt UTÖ i Stockholms skärgård.
Tyvärr så jag inte fått pröva med den nya sitsen.
Sittbrunnen är fortfarande ganska stor 85cm lång(VKV Elite 96CM, QCC 75cm) om jag kommer ihåg rätt.
Det fanns inga vingar på protypen men på produktionskajakerna finns det.

Jag återkom i slutet September till återfärsljaren i Stockholm för att testa en produktionskajak men fortfarande hade han bara prototypen för test.
En sits som inte passade mig samt en stor sittbrunn(kartan hamnar väldigt långt fram såvida man inte
fixar till det så att man kan ha kartan ovanpå
kapellet)var de anledningarna till att jag inte valde Barracudan.

Priset är fördelaktigare för Barracudan jämnfört med QCC700.
Det är möjligt att min bedömning hade blivit någon annan om jag fått pröva en produktionskajak.

Barracudan uppträdde lungt och förutsägbart i vattnet.
Jag upplevde den inte heller som rank(kan bero att jag kom från Eliten).Packutrymmena tillräckliga.

MVh
LGH

Lars-Göran

Kul att du gillade Barracudan.

Dom kajaker/kanoter som Trapper bygger själva byggs egentligen på kundorder. Och man kan inom rimlighetens gräns få dom personligt anpassade. För att få till lämplig karthållare kan man låta däckslinorna gå på båda sidorna om sittbrunnen ala VKV och sedan ha en tvärgående gummilina som man fäster med hakar i däckslinorna.

Den stora efterfrågan på Barracudor gjorde att man aldrig han få fram lämpliga test kajaker enligt senaste utförande. För att kunna hålla anständiga leverans tider har man nu nyanställt en person.

Hans Friedel

Jag blev intresserad av QCC700X när jag fick se de här inläggen. Tittade noga på hemsidan och granskade alla detaljer. Det här kunde vara min drömkajak då det mesta stämde med mina önskemål. Efter en lång resa till Sture som säljer den så kunde jag konstatera att kvaliteten verkade bra och att mina långa ben fick plats även med sandalerna på. Jag satt också bra i sittsen. Jag fick inte känslan av att sitta som i ett skruvstäd som nämts ovan. Kanske beror det på att min Prijon Kodiak är mera tajt. Egenskaperna i sjön har jag inte provat, isen låg nämligen när jag besökte Värnen. Jag var ändå så övertygad att jag beställde en kajak. Jag var ute efter en lättdriven långfärdskajak som passar mig som är 192cm lång. Jag paddlade år 2002 Blå bandet i en Prijon Kodiak och funderar på att göra det igen men nu i en QCC700.
/Hasse

Kartproblem

Kan bara hålla med Hassex om att kartans placering pgr. av sittbrunnsstorlek inte ska behöva styra vilken kajak man väljer. Under min blå bandet paddling så använde jag mig av nämnda tvärgående gummilina som karthållare och det fungerade alldeles utmärkt. Man får då kartan på läsbart avstånd och kan lätt skjuta hela arrangemanget framför sittbrunnen när man ska kliva ur. Min sittbrunn var 92cm lång.
/Hasse

QCCs kanoter är väldigt linjesköna och eleganta. Då jag skrev att man sitter trångt behöver det inte vara något negativt. Faktum är att merparten av Utsidans kanotister skriver att de gillar kanoter med mycket stöd, dvs trånga sittutrymmen.
Personligen gillar jag kanoter med benutrymme och bra skålformade sitsar. Sidmonterade fotstöd och s.k. vingar i sittbrunnen gör att man måste sitta bredbent och trycka kanoten i sidled för varje paddeltag.
När jag provpaddlade 700:an fick jag sitta med nästan raka ben p.g.a. att vingarna tryckte ner mina ben.
Jag vill ha möjlighet att böja mina ben upp till 40 grader under paddlingen + fötterna så nära kanotens mittlinje som möjligt. Därav min kritik.
700:an har fått väldigt fina omdömmen i USA så nog är det en fin kanot.

/Erik

QCC Kanoten som jag provade saknade s.k. vingar i sittbrunnen.
Innan jag paddlade blå bandet fick jag ett råd att motera bort vingarna på min Prijon Kodiak. Det är jag glad för idag, annars hade jag nog inte stått ut med de ibland långa paddlingspassen. För att få det mjukt för knäna så limmade jag fast en liten bit liggunderlag där knäna tar i däcket. Jag tycker att man ska fundera på hurvida man behöver dessa vingar speciellt om man är lång och kajaken känns tajt.
/vingklippt paddlare

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
rija Någon med efarenheter av QCC kajaker? Paddling allmänt 3
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg