Idealet vore en termos för ca 300-350ml som dessutom hade 2 små koppar inbyggt. Och som håller värmen 10 timmar eller nått. Men finns det?
Med respekt för att det du önskar är med koppar inbyggt, och att jag inte hittar det idag... och att du kanske redan har fått alla svar du behöver.
- Vet att det fanns en sån liten yttepytte-termos på Naturkompaniet för ca 10-15 år sedan, med kopp i båda ändar. Måste ha varit typ 0,25 l. Men hittar inte nu. (Den var så liten att folk fnissade åt att den såg ut som en ploj-grej. Minns att den avhandlades på utsidan.se, men hittar inte den tråden heller... tror det var i samband med långfärdsskridsko?)
- Min minsta är typ denna, den är ju typen bärbar mugg-flaska. (Jag bodde i Kina några år, min är köpt där.)
https://www.naturkompaniet.se/thermos-travel-pro-04l-titanium-ex0003979/
Den typen av mugg att dricka direkt ur, då är det risk att drycken nästan för varm när man får den i munnen, en mugg gör ju att man närmar sig innehållet med respekt och kanske blåser lite på den... Men den här termosmuggen är väldigt slimmad.
- Som beskrivits, en liten volym varm dryck svalnar ju snabbt, och en större andel värme "försvinner" till att värma upp själva termosen än för en större behållare. Lite kan man ju göra genom att förvärma sin termos med kokhett vatten en stund, innan man fyller på sin varma dryck.