Pytteliten termos? Som ändå är bra?

Jag har en 0,25 liter termos ICA Cook & Eat. Den är smalare än de många andra i samma storleksklass, så den är lätt att t ex bära med i en midjeväska. Den håller värmen bra. Den har pga storleken bara en mugg. Kostade ca 100 kr.

Testen visar att volymen har stor betydelse. Var köper man vildmark 3,5 dl?

Thure

Ring el. skriv till naturkompaniet för 0,35 l verkar inte finnas längre. Jag hittar bara 0,25 l
Jag har sökt på alla kända affärer inom friluftsliv, jakt o fiske men hittar ingen i 0,35 l.

För den som vill ha lite vetenskap.
Ytan på något är ju en tvådimensionell sak, tex ett klot så använder man radien i kvadrat. Men volymen är en kub (radion upphöjt till 3)

Det är detta som gör att stora termosar håller värmen bättre, mindre yta i förhållande till mängden kaffe.

Dröm på det är roande, små thermosar för en hård kamp mot sina skal, Vid ökad volym blir förhållandena mer gynsamma för thermosdelen. Jag fick en 4 dl thermos, den var ett skämt. Efter 2 timmar var nybryggt kaffe svalt. Jag gav bort den till en som trodde på liten är bäst. Den hade bara en kopp.
Så när du hittar din fenomenala 4 timmars thermos med 2 koppar skriv här en rad om vad det är för en, tack på förhand.
Tack för ditt trevliga svar.

Jag är svag för denna som säljs här och där, bland annat på ICA. Fungerar utmärkt både som termos och termosmugg och den håller utan vidare kaffet varmt några timmar. Ska man klaga på något så är kvaliteten inte på topp, plastdetaljerna tenderar att gå sönder efter några år. Jag är inne på min fjärde (tror jag) och det säger väl en del både om hur mycket jag gillar den och kvaliteten.

EDIT: kikade in på ICAs sida och såg att de föredömligt angett " Vid fylld/förvärmd dryck i muggen och i rumstemperatur värmehållning 4tim 63°C ". Inte supertoppen kanske. Jag brukar nog slurpa i mig kaffet snabbare än så antar jag.

Nåja, då är det iaf inte kallt! Ska kolla upp den, tack!

Jag har en 0,25 liter termos ICA Cook & Eat. Den är smalare än de många andra i samma storleksklass, så den är lätt att t ex bära med i en midjeväska. Den håller värmen bra. Den har pga storleken bara en mugg. Kostade ca 100 kr.
Har också ica' 25cl termos passar perfekt i benfickan. Kan rekommenderas

Åhå, för det priset kan man ju testa faktiskt. Tack för tipset. Smidigt om man kan ha den i fickan å!

Börjar tänka nu när ni säger detta....kanske egentligen borde ha nått mer i form av en termos-plunta!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg