gvali; sa:
dagsetapperna var följande, alla var avklarade på mellan 4-10 timmar i lagom takt :
1.Andorra- Refugi Portella de Baiau
2. Portella de Baiau- Aréu
I Aréu fuskade vi och tog en taxi för 30 euro till Espot för att undvika en sträcka som verkade mindre intressant
3. Espot-någonstans i Aiguestortes (tält)
4. Aiguestortes- Hospital de Vielha (sovit i en nyöppnat stuga, trevlig, catalansk mat)
5. Hospital de Vielha-Anglios-Valibierna, vi sov i tält under Pico de Tempestades på ca 2300 m höjd. Detta var längsta men vackraste etappen.
Härifrån till Benasque var det bara 2-3 timmar, men vi valde att under en dag vandra upp till Pico de Tempestades på ca 3200 m.
Vi var där i början på augusti och det var snöfritt överallt även på 3200 m
För årets resa är vi 2 st. som ska åka än så länge, vi förtsätter västerut från Benasque, vi ska försöka avklara Pico Posets först (ca 3300 m). Sedan väntar Ordesa (som är någon slags Grand Canyon) och kanske även Monte Perdidos topp.
Är det någon annan som vill följa med eller någon som har tips är ni välkomna... Hur ser det ut med vattentillgången i Ordesa t.ex
Tydligen började du i västligaste änden av Andorra och tog GR11 in i Spanien. Taxin till Espot sparade väl
in 4-5 dagsetapper - knappast ett alternativ för
mig som var inställd på att gå hela vägen från
Villefranche till Lescun på en månad.
Det *finns* intresantare sätt att ta sig till Aigües Tortes och det är förbi Bonaigua och genom Gerber-dalen
till Saboredo. Det finns också en variant av HRP till
Bonaigua, som är både intresant och krävande.
Jag har avstått från dessa varianter eftersom jag inte ville bära hur mycket mat som helst.
Jag antar att ni inte tältade i nationalparken där det är förbjudet och *dyrt* (böter och beslag av tältet)
att bli ertappad. Jag har läst att man inte ens får
vistas utomhus nattetid i nationalparken
Detta som information till andra som
tänkt gå genom området. I Zona Periferica är tält tillåtet på de vanliga villkoren.
Nyöppnad stuga vid tunnelmynningen är intressant
information, även om jag tyckte den gamla hade sin historiska charm. År 2005 var detta en byggarbetsplats,
var den nya tunneln färdig förra året?
Sträckan från Hospital de Vielha till Puente de Coronas
är antagligen den vackraste på hela GR11, så vacker
att jag valde den långsamma varianten att tälta vid Anglios och Llosas för att vara på höjden hela dagen.
Lllosas fick också en extra aura av den relativa svårigheten i övergången över Valhibierna-passet.
Ett annat läger som skänkt mig samma upplevelse är Circo de Piedrafita efter Col de la Fache.
Mna hittar nog ingeet vatten på höjden i ett kalkstensområde,
men Ordesamassivet är omflutet av vatten på bägge sidor
i väst är det Rio Ara. Trots fyra somrar i Pyreneerna,
nära 90 vandringsdagar har jag aldrig varit där.
Räkna med mycket folk och kolla nationalparksreglerna,
ty dessa övervakas (ibland med helikopter).
Collado de Anisclo lär vara en upplevelse. Minst sagt
brant.
Kanske jag får med något av det jag missat på
årets kortturer.