Punkteringsfria däck?

Magnus Bäckstedt som vann "helvetet i norr" dvs det klassiska cykelloppet Paris - Robaix igår lär enligt cykelnytt ha kört på punkteringsfria däck. Låter intressant. Någon som har detaljer om detta eller idéer om hur man undviker punktering?

http://www.cykelnytt.press.se

En helt annan fråga är om man vågar bli glad över Magnus framgång. Cykelsporten har en rätt svår dopningstämpel på sig. Kan man frikänna Magnus och hans italienska stall från sådana misstankar?

Thure
 

avslutad210712

Gäst
thureb; sa:
En helt annan fråga är om man vågar bli glad över Magnus framgång. Cykelsporten har en rätt svår dopningstämpel på sig. Kan man frikänna Magnus och hans italienska stall från sådana misstankar?

Thure

Så länge han inte är fälld för doping måste man väl kunna glädja sig eller.........
 
Få punkor

Min långfärdshoj har nu rullat 750 mil på Continental Contact 42x622. Underlag asfalt, grusväg och kärrväg.
Under dessa mil har jag haft en punka, en bit ståltråd hade trängt igenom däcket, det är om inte punkteringsfritt så bra nog nära.

Klart som tusan att man skall glädjas åt en svensk seger i en verklig cykelklassiker, likväl som att vi ska vara stolta över framgångarna i damcykel.
 
Räcker det med garanti?

thureb; sa:
Magnus Bäckstedt som vann "helvetet i norr" dvs det klassiska cykelloppet Paris - Robaix igår lär enligt cykelnytt ha kört på punkteringsfria däck. Låter intressant. Någon som har detaljer om detta eller idéer om hur man undviker punktering?
Om man inte får punktering så är väl ens däck punkteringsfria, eller?

Proffs-stallen får betalt för att göra reklam för vissa prylar, Magnus Bäckstedt är anställd av Alessio-Bianchi, enl deras hemsida,
http://www.alessiowheels.com/eng/index.htm, får de sina pengar bla från däckstillverkaren Vittoria, http://www.vittoria.com.

En annan Alessio-Bianchi-anställd, Scott Sunderland, skriver i sin dagbok, http://www.cyclingnews.com/riders/2004/diaries/scott/?id=scott0414, att de skulle använda 24mm Vittoria CG tubdäck, kanske de här:
http://www.vittoria.com/index3.asp?pagina=http://www.vittoria.com/prodotto.asp?ID=2&lingua=en?

För den som inte vill vara med och betala Magnus Bäckstedts lön genom att köpa Vittoriatubdäck och dessutom nöjer sig med bredare och klumpigare däck så säljer Continental nu däck med punkteringsgaranti:
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/news/news_sept03.htm#01
Generalagent i Sverige är Duells, http://www.duells.se, och garantin gäller även här, tom med generösare skrivning i den svenska texten jämfört med den engelska i länken ovan.


/Håkan
 
Funkar det med kevlar? båttre och sämre skydd från olika producenter?

Tack Håkan för ditt inlägg ovan med intressanta länkar.
Jag har haft kevlarskydd i några däck senaste åren men har haft en del punkteringar ändå orsakade av vassa stenar och glasbitar som ätigt sig igenom in till innerslangen.

Däremot har jag inte använt Continentals däck. Är dessa bättre än t ex Nokia och Panaracer?

Jag använder 559 hjul på vintercykeln (MTB-ram) och 622 på sommarcykeln (Thorn Club Tour).

Thure
 
Skillnad på Kevlar och Kevlar

thureb; sa:
Jag har haft kevlarskydd i några däck senaste åren men har haft en del punkteringar ändå orsakade av vassa stenar och glasbitar som ätigt sig igenom in till innerslangen.
Kevlar är inte ett punkteringsskydd, de är ett material och kan användas på ett bra sätt eller ett dåligt sätt.

Dvs:
Ett cykeldäck blir inte punkteringssäkert, eller ens bra, bara för att det finns Kevlar i det.
Tyvärr för oss cyklister....

Jag har också haft flera olika däck med Kevlar, flera av dem har varit tunga och trista att cykla på.
Dessutom verkar det som om Kevlar är stummare än gummi eftersom flera av däcken har börjat spricka runt Kevlar-nätet efter max ett par år nästen oavsett hur många mil däcken har rullat.

Continental påstår att deras användning av Kevlar inte förkortar livslängden på däcken:
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/technical/technical.htm#safetysystem
Men det vore väl konstigt med någon annan typ av påstående från dem.....

Däremot har jag inte använt Continentals däck. Är dessa bättre än t ex Nokia och Panaracer?
Det vet jag självklart inte, de olika fabrikaten har dessutom så många olika modeller som också ändras från år till år.
Men bland de Kevlar-däck som har spruckit för mig finns däck från Panasonic och Schwalbe.
Nu köper jag helst inte däck från dem igen.....
Jag använder 559 hjul på vintercykeln (MTB-ram) och 622 på sommarcykeln (Thorn Club Tour).

Continentals med punkagaranti finns, enl hemsidan, i MTB-diameter(559) med en bredd upp till 2,1".

På den av mina cyklar som används på både asfalt- och grus-vägar har jag sommartid hjul med 28mm Continental Ultra Gatorskin:
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/tyreinformation/Ultra Gatorskin.htm
ultrag01.jpg



Jag har använt dem sedan -02, kommer inte ihåg om jag har haft ngn punka. Troligen inte.
Jag har 7-7,5 Bar i dem då rullar de väldigt bra. Jag har väldigt svårt att skilja känslan med dem från den med GP3000, som jag har på två andra cyklar, faktiskt.

Ett nytt, och dyrare, alternativ är 28mm GP4Season:
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/tyreinformation/Grand Prix 4 Season.htm
De har jag inte provat så de vet jag inget om.

Tyvärr är bra 28mm däck omöjliga att få tag på i Sverige, åtminstone har jag aldrig hittat några. Jag har importerat mina däck från Tyskland och UK. Då blir däcken dessutom mycket billigare.
Kolla tex priserna för Continental-däck på http://www.delta-bike.de


/Håkan
 
thureb; sa:
Magnus Bäckstedt som vann "helvetet i norr" dvs det klassiska cykelloppet Paris - Robaix igår lär enligt cykelnytt ha kört på punkteringsfria däck. Låter intressant. Någon som har detaljer om detta eller idéer om hur man undviker punktering?

http://www.cykelnytt.press.se

En helt annan fråga är om man vågar bli glad över Magnus framgång. Cykelsporten har en rätt svår dopningstämpel på sig. Kan man frikänna Magnus och hans italienska stall från sådana misstankar?

Thure
Hmm var det inte slanglösa däck som Michelin provade?????
 
thureb; sa:
En helt annan fråga är om man vågar bli glad över Magnus framgång. Cykelsporten har en rätt svår dopningstämpel på sig. Kan man frikänna Magnus och hans italienska stall från sådana misstankar?
Läste en intervju i senaste (tyska) Tour. Den förre Festina-tränaren Antoine Vayer hävdar att dopingen blivit mycket värre sen Festinaskandalen. Han hävdar vidare i intervjun att de flesta i TdF dopar sig, att de blivit duktigare på att dölja det och att bl a Armstrong måste varit dopad när han vunnit Touren.

Innehåll i senaste Tour: http://www.tour-magazin.de/to//show.php3?id=75&nodeid=75&ps_lo=0&subnav=46

Hur är det då med Bäckstedt? Vayer nämner bara ett fåtal namn, men hans inställning är att "alla" som har med större segrar dopar sig.

Bedrövligt om det är så.

/Håkan
 
Bäckstedt kysser stenen!

Att spekulera om vem som är dopad eller ej känns numera ganska meningslös!
I mitt tycke verkar problemet så stort att klubbar, myndigheter och arrangörer inte klarar, eller ens är interesserade av att bemästra problemet längre. Där av mitt ointresse för elitidrott generellt och elitcykling i synnerhet!!!

Jag tror att det enda som kan få bort eller minska problemet är om focus på eliten minskar. Att sponsorer och pengarna försvinner ur sporten och att vi kommer tillbaka till den ursprungliga tanken bakom idrotten: Att ha kul och må bra!
Naivt, javisst, men hoppfullt!!!

Men visst glädjs man lite åt Bäckstedts framgångar;):
http://www.cyclingnews.com/photos/2004/apr04/roubaix04/index.php?id=raceday/dsc_0314
http://www.cyclingnews.com/road/2004/worldcup04/roubaix04/?id=photos
 
1a punkan med Gatorskin

HåkanC; sa:
På den av mina cyklar som används på både asfalt- och grus-vägar har jag sommartid hjul med 28mm Continental Ultra Gatorskin:
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/tyreinformation/Ultra Gatorskin.htm

Jag har använt dem sedan -02, kommer inte ihåg om jag har haft ngn punka. Troligen inte.

Nu har jag fått 1a punkan på mina Gatorskin-däck.
På framhjulet tom!

Det var en glasbit som hade gått igenom däcket och slangen.
Trots att jag fick promenera c:a 5km hem satt glasbiten kvar när jag undersökte däcket.
Eftersom väta minskar friktionen och det var stora pölar på vägen var det troligen i någon pöl jag körde på och 'plockade upp' glasbiten.

Hoppas att det var en engångsföretelse och att det inte berodde på att punkteringsskyddet(Gator-skinnet) har tappat 'stinget'.
Blir det en regnig höst lär jag märka det snabbt.

/Håkan
 
Enl tidningen Kadens...

... och däri en intervju med Magnus så körde han inte på några mirakeldäck. Det var 28mm tubdäck bak och 24mm (lite osäker på framdäckets dimension) tubdäck fram.

Troligen hade han väl nån form av slime i däcken men det nämns inte i artikeln ialla fall.

Sen var det Campa Neutronhjul som han körde på om jag inte missminner mig.

Stalle
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg