Pulver saft

som sagt är det givetvis individuellt, en del behöver få i sig så mycket energi som möjligt vid tex vandring, andra har depåer att ta av.
 
som sagt är det givetvis individuellt, en del behöver få i sig så mycket energi som möjligt vid tex vandring, andra har depåer att ta av.

Vill man ha, så finns det en pulversaft berikad på allt möjligt -vitaminer och skit- med apelsinsmak hos Mai-Mai Asian Market på Holländarg. i Sthlm. Samma länga som Centralbadet. Viktmässigt är det lika som Fun-Light.
 
dam, du e ju smart

problemet är att det även är noll energi så det måste i alla fall kompenserar om man har behov av det

Hahaha det här är ju bra gulligt, klagar ni på näringsinnehåll i saft? Jämfört med vadå, vatten? Te? Kaffe? :)
Hör ni till dom som endast lever på olivolja när ni är ute? :)

"Nej jag dricker inte vatten i fjällen, det innehåller för lite näring"
"Nej jag tycker inte soppa är bra mat på fjällvandring, för lite energi per deciliter!"

Argumenten är många och alltid lika roliga :)
 
Ta en C-vitamin brustablett med valfri smak. En tablett räcker till en liter och väger 4,5 gram.
Vill man ha energi oxå så ta med socker. Bryggsocker för öl/vin tillverkning löser sig lättare, det är rent druvsocker. 360 kcal/100 gr
 
Jahapp på första försöket hittade jag vad jag sökte, på Spicy-shop eller vad den nu heter nära apoteket Renen i centrala Umeå.

vou1ci.jpg


En burk med 2000 gram netto, ni ser färgen på pullvret i måttet och den tjusiga konserven (med tillhörande plastlock).
Ingredienser: Natural sugar, Natural Orange Flavour, Carboxy methyl cellulose, Gum arabic, pectin fruit trisodum citrate, calciun phosphate, Vitamin C, Helthy Color E110 E102 ( http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27455 och http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27453 )

Produced by Yafa Global, Damascuse, Syria.

Angiven dosering är 1 "sked" (och jag gissar matsked) per dl, den koncentrationen ser ni i glaset med gaffeln, men det blir direkt svårt att lösa sockret i så lite vatten, halva koncentrationen smakar jättebra!
Skulle jag haft en sodastreamer skulle jag nästan haft fanta.
Nu återstår det bara hur jag ska förpacka det till sommarens turer, i portionsförpackning eller en större påse och ett litet matskedsmått..

Och kostnaden? 56 kronor.

Är ni intresserade är det bara att dra ut och leta :)

Edit: För er vikt-pojkar..
2 matskedar dvs 30 ml väger 29 gram, och min blandning kräver 7 gram pulver för 100 gram vatten, och således ger 2000 gram pulver 29.5 liter färdig saft.
 
Hahaha det här är ju bra gulligt, klagar ni på näringsinnehåll i saft? Jämfört med vadå, vatten? Te? Kaffe? :)
Hör ni till dom som endast lever på olivolja när ni är ute? :)

"Nej jag dricker inte vatten i fjällen, det innehåller för lite näring"
"Nej jag tycker inte soppa är bra mat på fjällvandring, för lite energi per deciliter!"

Argumenten är många och alltid lika roliga :)

Det är ju bara för att du är för korkad för att förstå argumenten. :)

Jag gör en jämförelse med blå bands fruktdrycker. De är goda, finns i många varianter, portionsförpackade och de höjer dessutom blodsockret när man vandrar.

MEN skulle jag sluta med dem och även oboy (dricka te istället) så kan jag typ kapa 1 kg av packningen. Kan vara värt.
 
Det är ju bara för att du är för korkad för att förstå argumenten. :)

Jag gör en jämförelse med blå bands fruktdrycker. De är goda, finns i många varianter, portionsförpackade och de höjer dessutom blodsockret när man vandrar.

MEN skulle jag sluta med dem och även oboy (dricka te istället) så kan jag typ kapa 1 kg av packningen. Kan vara värt.


haha :)
Men hur kan man motivera portionsförpackat om man vill spara vikt? ;)

Bra att va korkad på vandring så slipper man bära med sig flytväst, äkta lättpackning!
 
Resorb vätskersättning med Apelsinsmak är ganska hyggligt gott och funkar bra för uppfrächning av vatten....
Jag brukar annars alltid köpa på mig ett storpack Koolaidmix när jag hittar det utomlands, såg sist att det fanns billigt i b.l.a Danmark.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
TVM:arn kokosmjölk på pulver Friluftsmat 10
avslutad120523 Prips energi pulver ? Friluftsmat 24
greendanger Pulver juice Friluftsmat 18
hutte pulver energi dryck? Friluftsmat 3
Saft recept Friluftsmat 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg