Pulkastorlek för 2 månader

Jag avser göra en tur som beräknas ta ca 55-60 dagar.
Jag ska även släpa med mig all mat, bränsle och utrustning i pulkan. Frågan är hur stor pulka jag behöver? Är det Fjellpulkens gigant på 5-600 liter som gäller?

/Per Wiklund, Umeå

stor pulka

Skule väl nästan tro att du behöver en rejält stor pulka.

Jag träffade en snubbe i Sarek nu i vintras som hade byggt en pulka själv av plywood, tyg och små medar av plast. Den var en kopia av den sk rimforspulkan. Byggkostnad enligt sagesmannen var ca 500 spänn... och den varkade fungera bra.

Fråga Åsa

Hej Per!
Jag har förstått att du vill göra en liknande tur som tjejerna vi följt under våren (jag läser även "racedogs"). Du kanske redan har gjort det men annars kan du ju ta kontakt med Åsa på skogis.
Hon kan nog svara på det mesta.
Lycka till!

Jo, henne skulle man kunna rådfråga..men de hade juh inte särskilt stora pulkor eftersom de fyllde förråden efter vägen.

Väntar på svar från Skinnarmo oxå..han har juh lite erfarenhet av längre pulkaturer.

Stämmer, min gamla idé av att vandra/skida genom svenska fjällkedjan återväcktes av Åsa och Elins tur.

/Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg