Pulka eller ryggsäck på Kungsleden?

Okej, jo du förstog mig rätt!

Låter ju som en bra konstruktion... Mycket att fundera på nu!:)

Tack för tipsen!

det stod(citat): Vi ska på i stuga, så tält och sovsäck behöver vi inte tänka på. Men tanken är att mat för sju dagar ska med från start, alltså ingen proviantering på vägen. (studentekonomi...) Så jag gissar att packningen kommer att hamna kring 20kg....

och då har jag en fråga:

om ni bor i stuga, hur kommer du då upp i 20 kg packning? var tre veckor i alaska med tælt. vi var tre personer och då hamnade snittpackning på ca 40 kg. (3 veckor) det mesta av vikten var mat och brænsle. det stod før ca 50% av vikten och sedan var det 2 tælt och en pyramid totalvikt 8 kg før allt. jag hadde mest vikt (pga mer mat)då jag har en førbrenning som ær otrolig(dessværre) hade jag en førdeling på 25kg i ryggsæck och 20 kg i pulka. bare en tanke ang vikt...

men mitt råd pulka vs ryggsæck:
ær det mycket flat mark hadde jag gått før pulka, sparar fygg och ben men ha ordentlig drasele, endel uppochned: ryggsæck men tænk på hur du lægger vikten i sæcken, oerfarna skidåkare oavsett terreng; pulka 1stk på 2 personer så att i nedførbackar en framfør och en bakom som bromsar.

robert

Senast ändrad:
öringen;345196 sa:
Joel, hur grovt repsnöre använde du?

8 mm

Jag bifogar lite bilder på min lösning. Ni får tänka er att karbinhakarna ska sitta fästade på varsin sida av skakeln. När den inte är i bromsläge så brukar jag ha den fästad vid mittenstaget, och på så sätt behöver jag bara vända mig om så kan jag aptera bromsen.

Första bilden visar karbinhaken och hur jag fäste den i repänden.

p3080103_1204982971.jpg

Här ser man hur jag apterar bromsen när bara en av knutarna används, dvs. måttlig lutning. Jag låser helt enkelt genom att låta den andra näven utgöra ett naturligt stopp för karbinen. Det gäller dock att anpassa längden lite grann.

p3080102_1204982954.jpg

Är det riktigt brant lutning så kan båda knutarna behövas, och det är bara att låta båda löpa fritt under pulkan.

p3080101_1204982940.jpg

Jag kan säga att jag hade ENORM glädje av pulkabromsen när jag kom söderifrån och åkte ned i Kieronpasset. Denna färd hade inte alls varit rolig annars. Jag testade också ett mycket brant parti, men då med båda knutarna och det gick riktigt bra.

Mvh /Joel

Senast ändrad:
Bra. Tacktack!

Ska byta kapell på segebaden-pulkan som jag tänkte använda och såg att du byggt en egen pulka...

Hur fungerade din stängning? Vi har funderat på en rullstängning med två bambupinnar eller liknande som kapellet rullas runt, men personligen så tror jag kanske att din lösning med linan som löper i öglor och krokar vore bättre. Dels för att den är lättare att den verkar lättare att skjustera efter packningen än rullstängning men också för att, om det skulle behövas, det vore lättare att fästa saker utanpå.

Vad använde du för tyg till kapellet? Funderar på en väv i stil med fjällrävens g-1000... (en blandväv med bomull och polyester tror jag. Slitstark, lätthanterlig och lätt att impregnera....)

Jag misstänker att detta svar är riktat till mig. Det är inte min blogg som jag länkade till, så jag kan inte svara för kapellösningen. Däremot har jag själv brottats med detta problem och använder mig av rullförslutning och två "cykelgummispännband" som förslutning. Kapellkjolen löper runt hela pulkan och är ca. 50 cm hög. I efterhand inser jag att jag borde ha gjort den ännu högre, kanske 70-80 cm. Hellre för mycket (som går att rulla in) än för lite.

Mvh /Joel

Gick April-07 från Abisko till Kebnekaise. Då var det knappt med snö tillgången och jag tror att de med pulka hade det tungt bitvis. Själv bar jag 10 kg i ryggan och min man 14 kg, då hade vi med oss en sovsäck och all mat för resan. En behaglig resa med andra ord. Vi har en pulka som jag skulle ta om packningen blev för tung att ha på ryggen. Men så länge vi bor i stugor känns den som onödig.

Bra. Tacktack!

Ska byta kapell på segebaden-pulkan som jag tänkte använda och såg att du byggt en egen pulka...

Hur fungerade din stängning? Vi har funderat på en rullstängning med två bambupinnar eller liknande som kapellet rullas runt, men personligen så tror jag kanske att din lösning med linan som löper i öglor och krokar vore bättre. Dels för att den är lättare att den verkar lättare att skjustera efter packningen än rullstängning men också för att, om det skulle behövas, det vore lättare att fästa saker utanpå.

Vad använde du för tyg till kapellet? Funderar på en väv i stil med fjällrävens g-1000... (en blandväv med bomull och polyester tror jag. Slitstark, lätthanterlig och lätt att impregnera....)

Jag har två pulkor, en gammal jag har fixat själv. Då använde jag typ tunn bävernylon (eftersom det är både slitstärkt och vattenavvisande). På den har jag sytt ett kraftigt band som (ungefär på hälften av tygets höjd) med öglar där jag återigen har fäst expanderbart "rep" (kommer inte ihåg vad det heter) som jag har krokar i. Detta gör att jag kan strama in och vidga ut efter behov och det är enkelt att stänga och öppna.

Tack alla för tipsen!

Vi får se hur tung packningen blir helt enkelt och så bestämmer jag mig efter det...
Med tanke på de kala partierna så tror jag att jag har en "terräng-gående" pulka, så det kanske går bra iaf...

Och tack för alla kapelltipsen! Just nu lutar det åt en lösning liknande Lamos, funderar bara på hur den fungerar med alla vantar på? Men det borde ju gå om man har tillräckligt stora krokar, fast det är ju å andra sidan osmidigt vid transport av pulkan då jag kan tänka mig att de hakar i ganska mycket...

Jag lägger upp lite bilder på det färdiga kapellet någon gång i framtiden...

PS. Fortsätt gärna skicka tips! DS

Tack alla för tipsen!

Vi får se hur tung packningen blir helt enkelt och så bestämmer jag mig efter det...
Med tanke på de kala partierna så tror jag att jag har en "terräng-gående" pulka, så det kanske går bra iaf...

Och tack för alla kapelltipsen! Just nu lutar det åt en lösning liknande Lamos, funderar bara på hur den fungerar med alla vantar på? Men det borde ju gå om man har tillräckligt stora krokar, fast det är ju å andra sidan osmidigt vid transport av pulkan då jag kan tänka mig att de hakar i ganska mycket...

Jag lägger upp lite bilder på det färdiga kapellet någon gång i framtiden...

PS. Fortsätt gärna skicka tips! DS

Inte alls problem att hantera med vantar. De är inte jättestora, sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla, men uppskattar att de är ungefär 5 cm? När jag skulle fixa till vår gamla pulka så använde jag hundpulkan som modell och jag är iaf mycket nöjd. Jag har krokar av den sorten som man inte måste trycka med fingret för att öppna utan bara kan använda repet för att öppna (okej, det här blev knasigt förklarat, går med vanlig karabin men de jag har har en extra "duppedings" på, finns på clas ohlson). Fördelen är att man kan strama på olika sätt efter hur mycket packning man har. Det jag inte har hittat någon kanonlösning på är fästet mellan tyg och pulka, eller det funkar men är inte optimalt. Jag har hål i pulkan och har fäst med rep (har satt öljetter på tyget). Detta funkar bra men egentligen skulle jag utanpå detta, som ett "överdrag" mellan pulka och tyg, vilja fästa någon typ plastlist men har inte hittat någon bra variant ännu. (För att förhindra slitage på tyget vid skare).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg