Psolar Balaclava

Jamo, ursäkta om jag misstolkade dig (eller helt enkelt läste slarvigt). Men du som är en renodlad UL-kille borde ju kunna klara dig med en NÅGOT lättare sovsäck om du andades inne i den istället för utanför? Eller va?

/ G

Jag har efter att ha fått möjlighet att kolla på North Face varianten beställt från USA och fått orginal PSolar balaclavan. Denna har betydligt bättre passform,tycker jag, an NF varianten. NF har en skärning som gör att det är fänkt att näsan inte skall vara inne i masken, medan PSolar är skuren så att enbart ögonen är utanför, vilket gör den mycket bekvämare och mer skyddande.
Har prövat mitt inköp både vid låg aktivitet och vid löpträning i ca -8-10 och den är jätteskön. Bästa upplevelsen var att bära den vid löpningen, all luft som jag drog in kändes som sommarvarm!!!!! Dessutom behövde jag inte alls lika mycket kläder på kroppen.

Jag har sovit några nätter ute i minusgrader nu med Psolar Balaclavan. Först som den kom och som sagt, på mig var passformen ganska dålig vilket påverkade funktionen.

Sen modifierade jag den genom att klippa bort en del material ovanför mundelen och sedan sy på en "näsdel" från en annan äldre ansiktsmask. Blev väldigt bra, nu sitter den skönt och jag kan skifta mellan att andas genom näsan utan förvärmning och genom munnen med värmeväxlaren..

Funkar fint att sova i, någon gång undrade jag om den fungerade bra och tog av den, då kände man verkligen hur mycket kallare luften blev. Jag skulle tro att den viktmässigt ger mer värme än något annat extraplagg i ryggsäcken så nu lär den få följa med för det mesta.

PS. Kom ihåg att ta ur värmeväxlardelen efter turen och skölja den under kran och sedan torka den ordentligt. Den blir rätt ofräsch annars. DS.

Jag har sedan i november nästan dagligen använt PSolar balaclava och kan bara stryka under att den är väldigt bra, även om jag kan hålla med om att passformen vid näsan inte är optimal. problemet är ju att luft kommer passerar ut via ögonöppningen vilket gör att funktionen via värmeväxlaren då uteblir. jag har löst det genom att ha en tjock sk. rånarluva med hål för munnen och resp öga under, denna gör att det sluter istort sätt tätt och hela andningen sker genom värmeväxlaren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
piaea Balaclava Kläder 4
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
Balaclava och underkläder material Kläder 7
realout Proffsig, vindtät balaclava? Kläder 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg