Prylar i Prag?

Zoll

För saker som importeras från icke EU land är det tull och sedan moms på totalbeloppet. Man bör allstå inte släpa med sig nya saker i orginalförpackningar.
 
Fort Europa

Jodå, jag åkte dit på tull så det bara small om det. De plockar gärna in ett gäng unga västeuropeer för inspektion, förväntar sig att hitta droger. Tyvärr hade vi brottom och hade därför orginalförpackningar och till viss del även prislappar på grejerna, orutin så det stänker om det. Införselreglerna skiljer sig (konstigt nog) om man reser via stor/liten väg, tåg, flyg etc och man får inte alls ta med sig så mycket in i EU egentligen. Kring 200 DM tror jag att gränsen var för oss (bil via Tyskland), och vi hade ganska mycket mer än så.

Det lönar sig knappt att försöka med import, för då tillkommer både skatt och tull i ganska saftiga mängder. Dessutom är försäljarna ganska ovilliga att ställa upp på det och hänvisar bara till sina svenska återförsäljare, ofta NorthStar. Så klättershopping i Prag är att rekommendera om man har vägarna förbi, eller kan tänka sig en långhelgsresa för avkoppling skull. Prag är en trevlig stad att tillbringa några dagar i :)
 
Moms i Tjeckien?

Hur mycket är momsen i Tjeckien, dvs hur stor procentsats av mina utlägg får jag tillbaka när jag lämnar Tjeckien?


Johan, på väg till Prag i vår
 

Liknande trådar