Proximity radius overlaps

Ovanstående meddelande får man när man startar upp enheten, åtminstone en Garmin GPS V, om man har två proximitylarm nära varandra. Jag förstår vad det betyder men vad är vitsen med att varna för det? Vad skulle vara så farligt med det? Om det verkligen var ett problem skulle man väl hellre ha varningen när man ställer in proximitylarmet och inte nästa gång man startar om?

Skylla och Charybdis

Jag har en Garmin 12 (ver. 4.58 per sept. 2000). Den varnar redan när man lägger in två "områdes-waypoints" som överlappar varandra, visserligen bara med en liten blinkande ruta. Samma varning kommer när jag startar om mottagaren och också när jag kommer inom ettdera av de inlagda områdena. Jag gissar att kapaciteten hos mottagaren inte är tillräcklig för att avgöra vilken av farligheterna som är närmast (och den kanske inte är den farligaste). Egentligen är det inget problem, eftersom man ju får varningen även under gång. Det går ju också att undvika genom att anpassa "ringarna" så att de bara nästan tangerar varandra.

(Rubriken syftar på Odysséens berättelse om två havsvidunder som bodde mitt emot varandra i Messinasundet (Italien – Sicilien). Skylla hade tolv rovdjurstassar och sex huvuden på långa halsar. Charybdis bildade en malström genom att tre gånger om dagen suga in vattnet och spy ut det igen. Odysseus passerade dem, men styrde för nära Skylla och förlorade sex av sina män.)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg