Provianttips?

Jag planerar att vandra Adisko-Nikka i mitten av augusti i år. Jag kommer att sova i stugorna längs med leden, men jag vill försöka att bära med mig den mesta av provianten själv (för att spara lite pengar).

Själv föredrar jag Bullens pilsnerkorv och köttsoppa (konserver),jägarsnus, varma koppen, nudlar och påsmat där man äter direkt ur påsen när man är ute på tur.

Undrar om någon där ute har några nyttiga och praktiska mattips när man ska ut på en veckolång tur?

Mvh Johan

Boreal; sa:
Jag planerar att vandra Adisko-Nikka i mitten av augusti i år. Jag kommer att sova i stugorna längs med leden, men jag vill försöka att bära med mig den mesta av provianten själv (för att spara lite pengar).

Själv föredrar jag Bullens pilsnerkorv och köttsoppa (konserver),jägarsnus, varma koppen, nudlar och påsmat där man äter direkt ur påsen när man är ute på tur.

Undrar om någon där ute har några nyttiga och praktiska mattips när man ska ut på en veckolång tur?

Mvh Johan

Det finns tidigare trådar där en del folk, t ex jag, ger
tips på riktigt ENKLA lösningar

il C

Ett annat tips är att skippa alla konserver, om du inte finner ett nöje i att bära tyngre packning än du behöver.

Når jeg er på tur har jeg pulversuppe med som basis.
Dette kombinere jeg med kulhydrater i form af potetmos,
pasta(snarkogt markaroni)eller couscous, proteiner får jeg fra røget bacon,peperonipølse(korv) eller anden
"langtidsholdbar"korv. Vanlige typer korv kan også bruges de første dage. En pose ristede/sprøstekte løk
kan piffe det hele lidt op, og vejer jo ikke meget.
Dette var kveldsmaten som du sikkert forstår. Morgenmaten består som regel af havregryn og kaffe/varm kakao, eller loganbrød med ost (på tube) eller en tyk skive spegepølse.
Mens jeg vandre gør jeg ikke det store ud af maten, jeg spiser bare mørk sjokolade, nødder,kiks,tørrede bananer, peanuts(salte),tørrede abrikoser og lignende.
håber det var til lidt hjelp.mvh Jens Peter

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg