proviantera-vad då?

avslutad210712

Gäst
Upp till två veckors packning bär jag med mig från början. När jag gick fyra veckor så skickade jag upp hälften av provianten till Ritsem med bussgods eftersom jag då visste att jag fick exakt det jag ville och inte var hänvisad till det något enkla utbudet som finns i fjällstugor.

brigas; sa:
Tänkte mest om nån går med tex en veckoranson mat och sen handlar en ranson till för resten av färden för att hålla nere packvikten.
Att man köper nåt ibland håller ju inte nere packvikten/volym i nån större utsträckning.
Fisk och mjukkakor,öl,choklad blir ju nåt extra tilltugg.

En grym fördel med fjällvandring är att det är ett relativt billigt nöje. En vecka eller mer kostar mindre än en tusenlapp om man åker billigt till närmsta fjäll. Om jag skulle handla betydande mängder mat till fjälls så skulle det genast bli dyrare (maten är ju dyrare i stugorna än hemma på ica).

Så nä, ingen proviantering. Däremot kanske dubbelnougat, öl, hoho vad gott. :)

Vad vi provianterar...

Det vi(mina kompisar o jag) bl.a. provianterar är torkat kött till grytor. Då får vi köttvikten ner till 1/6 av ursprungliga. Aldrig konserver, dom väger för mycket. Knäckebröd, grytpåsar och soppor i pulverform.
Öl går bra i en fjällstuga, men inte i ryggan. Det finns inget i hela världen som är godare att dricka än fjällbäcksvatten. Varför bära med sig det då? På 14dagars vandringar utan möjlighet till påfyllnad(Sarek)är ölburkar inget alternativ.
Alltså: endast torrt med!

avslutad210712; sa:
Anser att allt är OK att köpa under vägen men själv föredrar jag att i så stor grad som möjligt ha med mig det mesta redan från start helt enkelt för att mina turer allt som oftast ändrar sig under resans gång och jag vill inte vara låst till att jag måste passera ett viss ställe för att ha mat att äta.

Det jag brukar handla är framförallt någon Cola, godis, kakor, hårdbröd, toapapper dvs framförallt sånt som är stort, tung och/eller egentligen går att klara sig utan men som är förbaskat bra/gott att ha.

Jag vill förstås inte heller låsa mig. På sydeuropeiska turer finns inte en chans att ta reda på alla provianteringstillfällen, det blir där det blir. Det är
därför jag provianterar hela tiden utom sista veckan.

Nu när jag är gammal, och har gjort de där riktigt
stora turerna, har jag
denna sommar istället tänkt göra så att jag
gör flera mindre turer i Pyreneerna, med
proviantering och återhämtning mellan, kanske 8-10 dar på varje tur. På så vis skulle jag kunna sova alla nätter i tält.

När jag gjorde min 13-dagars tur i Norge fanns
bara två ställen att korsa över från Dovre till Reinheimen, Bjorli och Lesjaskog
och båda hade en ICA-butik, så det var inte mycket att
låsa sig vid där heller. Tanken var Lesjaskog
men det blev Bjorli. Planering för improvisation har
alltid varit min modell.

1998 gick jag 14 dar i Saltfjellet/Sulitelma, f ö enda
gången jag varit Lappland. Utan proviantering hade det inte gått, men jag hade tur. Graddis sålde flingor till mig och Mavas hade en del överblivet också.
Sånt går givetvis inte att planera.

Det mesta jag haft är mat för 12 dagar. Säcken vägde nästan 17 kg, vilket är ohälsosamt mycket, ens en enda dag.
[Ändrat av marmotta 2007-04-24 kl 13:15]

janstj; sa:
Grunden i fjällvandring är väl friheten från civilisationen. Att då göra sig beroende att handla längs färden känns bara stressande för min del. Om tillfälle bjuds köper jag dock gärna onödigt lyx längs resans väg.
Mina tre senaste fjällturer på 5 veckor i Padjelanta/Kebne/Abisko har jag haft allt med från start. Tung start men härligt att vara självförsörjande i över en månad!

/Janne

Tore Abrahamsson har ju skrivit en del om sin stora
fjälltur i sluet av 50-talet, också fem veckor.
Han ansåg för sin del att det vore omöjligt att
bära mat för 35 dar så han lät lägga ut depåer
(vilket givetvis binder turen). En del av utrustningen
var nog tyngre än man kan få tag i idag.

Jag försökte räkna ut hur tung packningen kan bli
(och hur i all världen man får med den på allmänna transportmedel) och det blev säkert över 30 kg.
Jag tycker själv att packningar över 15 kg är direkt farliga på vissa utsatta passager, och
säkerligen ohälsosamma
i längden. Nå, det är dina knän (senfästen, diskar).

Kan bara försäkra att det inte är det minsta stressigt att proviantera utmed vägen och alltid ett lika stort glädjeämne när utbudet öveträffar ens förväntningar.
Som sagt, i trakter där man inte kan undvika att krocka
med civilisationen, får denna ge något tillbaka.
I gengäld är vädret överlägset fjällens och
naturen vackrare.

marmotta; sa:
janstj; sa:
Grunden i fjällvandring är väl friheten från civilisationen. Att då göra sig beroende att handla längs färden känns bara stressande för min del. Om tillfälle bjuds köper jag dock gärna onödigt lyx längs resans väg.
Mina tre senaste fjällturer på 5 veckor i Padjelanta/Kebne/Abisko har jag haft allt med från start. Tung start men härligt att vara självförsörjande i över en månad!

/Janne

Tore Abrahamsson har ju skrivit en del om sin stora
fjälltur i sluet av 50-talet, också fem veckor.
Han ansåg för sin del att det vore omöjligt att
bära mat för 35 dar så han lät lägga ut depåer
(vilket givetvis binder turen). En del av utrustningen
var nog tyngre än man kan få tag i idag.

Jag försökte räkna ut hur tung packningen kan bli
(och hur i all världen man får med den på allmänna transportmedel) och det blev säkert över 30 kg.
Jag tycker själv att packningar över 15 kg är direkt farliga på vissa utsatta passager, och
säkerligen ohälsosamma
i längden. Nå, det är dina knän (senfästen, diskar).

Kan bara försäkra att det inte är det minsta stressigt att proviantera utmed vägen och alltid ett lika stort glädjeämne när utbudet öveträffar ens förväntningar.
Som sagt, i trakter där man inte kan undvika att krocka
med civilisationen, får denna ge något tillbaka.
I gengäld är vädret överlägset fjällens och
naturen vackrare.
Jag har gått i fjällen snart 30 år. Har vant kroppen vid en stor ryggsäck, den köpte jag i Kiruna 1980, jag tror den rymmer 110 liter. Vid mina långturer på 5 veckor, har jag startat med 34 kilo. Förbrukningen av ryggsäckens vikt är ca 0,5 kg/dygn. Kroppen förlorar ca 3 hg/dygn. Saknar inte heller det mest nödvändiga som whiskey, torkat renkött, GPS, choklad, kaffe, kex, marmelad mm.
Det mest knepiga med tung ryggsäck är att få upp den på ryggen på ett smidigt sätt.
Vid mål väger säcken ca 16 och jag strax under 60 kilo. För den otränade är detta naturligt inte att rekommendera. Jag trivs med mitt upplägg, sliter inte ont, men riktig bekväm vikt är för min del från ca 23 kg och neråt. Angående knän, senfästen, diskar. Jag är väl född av 'rätt' föräldrar, har inte haft (peppar,peppar...) några problem där. Att mitt BMI normalt är 21-22 är väl heller ingen nackdel.

Jag har även provat UL (tält 825 gram, 2-pers!!) då väger packningen 4 kg.
Men då går jag inte, då springer jag :) då klarar man lätt dagsetapper på 4 mil, men det är en helt annan historia.

/Janne

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg