Ojoj, här får man visst inte många timmar på sig att svara...
Mitt tidigare inlägg blev ihopkrattat under en kort lunchrast, men jag ska försöka förklara mig lite bättre nu! Men kom ihåg att jag bara försöker beskriva den bild som lokalbefolkning har av kajakpaddlare i allmänhet, och inte säger att det de facto är så
Turismen har växt stadigt och naturligtvis ökat trycket på öarna. Det är både fler båtar, fler badturister och fler kajaker, och inget ont om det!
De senare väcker dock lite mer känslor bland koster-inuiterna, och inte alls på grund av att det "är nytt" som vissa här verkar tro. Kajakpaddlande må vara relativt nytt som semesterform men knappast någon nyhet för de som är uppvuxna på havet...
Nej, att kajakpaddlarna anses se sig själva som "elit-turister" beror nog mest på deras egna uppförande. Bara för att man
kan (och har laglig rätt) paddla in i minsta vik och slå upp ett tält betyder det inte att man
ska.
De flesta kajakpaddlare är "naturmänniskor" och tar sig lite större friheter än vad andra turister gör.
Man kommer dit en vecka om året och anser sig ha större rätt till naturen, enbart för att man paddlar kajak. Inte sällan får man höra både det ena och andra om alla båtmänniskor som är högljudda, miljövidriga och allmänt i vägen. Ännu vanligare är det med sneda och otrevliga blickar mot yrkesfiskare som inte har något bättre för sig om dagarna än att förpesta haven med diesel och ägna sig åt rovfiske/artutrotning. Sura gubbjävlar är de med som tror att de äger viken bara för att ön har tillhört familjen i 8 generationer...
Jag säger inte att alla kajakpaddlare är så, men det är den bild som en stor del av lokalbefolkningen har.
"Stadsfolk" som anser sig vara lite förmer eftersom de ägnar sig åt den senaste "äventyrstrenden" och är så himla miljömedvetna.
Att jämföra med båtturismen haltar ganska mycket i mina ögon, då den största delen gör dagsutflykter Den andel som ligger över natt sover nästan uteslutande i sina båtar, ofta väldigt många i samma naturhamn och belastar på så sätt inte området lika mycket. Kajakpaddlare däremot har ofta en uppfattning om att ha någonslags "rätt" och "företräde" till alla kobbar och skär som finns, ofta med inställningen att de ska få vara ensamma.
Att det inte är kajakpaddlare som skräpar ned mest tror jag de flesta vet, och det är heller inte riktigt problemet.
Jag säger inte att alla kajakpaddlare är si eller så, människor är olika med för- och nackdelar.
Däremot som uppväxt i området, och med släkt kvar i trakterna kan jag säga att dessa fördomar faktiskt och tyvärr besannas flera gånger om under en sommar, tyvärr!