Proteintillskott

Reviewartikel

Det kom en väldigt intressant reviewartikel som undersöker hur man optimerar kosten för prestation på hög höjd nu i vintras. En reviewartikel är en vetenskaplig artikel som sammanfattar tidigare forskning.

Optimizing nutrition for performance at altitude: a literature review
J Spec Oper Med. 2011 Winter;11(1):12-7
Kechijan D.

Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21455904

Det kom en väldigt intressant reviewartikel som undersöker hur man optimerar kosten för prestation på hög höjd nu i vintras. En reviewartikel är en vetenskaplig artikel som sammanfattar tidigare forskning.

Optimizing nutrition for performance at altitude: a literature review
J Spec Oper Med. 2011 Winter;11(1):12-7
Kechijan D.

Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21455904

Tack Christoffer för mycket matnyttig information. Det är som sagt helt okänt territorium för mig, men nu har jag fått en fingervisning och ska kolla upp EAA.

Mvh /Joel

Kroppen ändrar väl metabolism till muskelnedbrytande på hög höjd? Den bränner protein istället för fett. Om du är blandkostare är animaliskt protein det mest effektiva. Sojaprodukter är förvisso höga i proteininnehåll men inte i närheten av vassle och andra preparat. Soja har också negativa effekter som man inte vill bråka med på hög höjd. God tur till dödszonen! :)

Förvisso... Balanserad kost har fungerat för mig i alla år! Och har bara använt mig av Naturliga råvaror, inga processade från industrin... det går bort! Vill nämligen veta vad jag stoppar i mun, så långt det är möjligt! Men alla tycker vi ju olika...

Diskussioner om kostillskott på utsidan tycks alltid spåra ur till "det är bättre med riktig mat" och det är väl självklart att det är så. Jag försöker iallafall inte hävda att kosttillskott ska ersätta mat, men det är ju inte det som TS frågade om. Han ville ju ha tips om just proteintillskott då det är vikteffektivt och hållbart på de turer som han ska ut på. Jag har aldrig klättrat i berg, men jag tänker mig att det är tämligen olämpligt att släpa runt på en köttklump för extra protein?

Whey-80

Innehåller inte det preparatet aspartam?

Whey-80 med smak innehåller aspartam, därför väljer man naturell ;-) som alltså inte innehåller någonting annat än instantiserat vassleproteinkoncentrat (18 aminosyror), sojalecitin, vegetabiliska oljor.

(per 100g):
410 kcal
5 g kolhydrater
76 g protein
8 g fett
160 mg kolesterol
500 mg kalcium
150 mg natrium
400 mg kalium
50 mg magnesium
350 mg fosfor
<50 mg klorid

Finns även Whey-80 med smaker, då tillsätts det smakämnen, färgämnen å massa annat skit. Det är ändå inte gott direkt, det är ju inte därför man dricker det, alltså finns det ingen anledning till att välja ett sämre alternativ.
Finns också Whey-100 som är 100% dyrare fast typ 90gram protein per 100 gram istället för whey-80's 76g.

ca 40 g per dygn protein kan din kropp hantera. Vid muskeluppbyggning och reparartion så blir därför vilodagarna extra värdefulla.
NASA försökte med pulver och tabletter men astrounaterna sa nej. När man försökte med koncentrat på friska starka unga man visade det sig vid ett försök att flera av dem tog inte upp det alls. Du får pröva på dig själv vad som fungerar för dig.

Det sista du skriver är intressant. Det fungerar för vissa medan andra inte kan ta upp tillskottet. Många hävdar ju att proteintillskott är till för dem som vill pissa dyrt - dvs. det går bara genom kroppen, man kan inte ta upp aminosyrorna. Nja, säger jag. Jag märkte faktiskt en klar skillnad när jag tränade styrketräning som mest när jag åt tillskott kontra när jag inte åt. Min muskelåterhämtning och uppbyggnad var klart bättre, eller kanske framför allt snabbare, när jag åt proteintillskott. Men visst, jag hade ju lik gärna kunnat tryckt en liter mjölk efter varje pass, men det är ju bökigt...
Men som sagt, det är olika för olika personer.

Jupp jupp.

Men man kommer inte ifrån att EAA blir mer vikteffektivt och effektivt om man vill stimulera proteinsyntesen. Dock vet jag inte hur det förhåller sig på hög höjd. Det tycks som att upptaget är sämre på hög höjd.

"These results showed that protein absorption and/or utilization is significantly affected by altitude"

High Alt Med Biol. 2002 Winter;3(4):377-86

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12631423

Det sista du skriver är intressant. Det fungerar för vissa medan andra inte kan ta upp tillskottet. Många hävdar ju att proteintillskott är till för dem som vill pissa dyrt - dvs. det går bara genom kroppen, man kan inte ta upp aminosyrorna. Nja, säger jag. Jag märkte faktiskt en klar skillnad när jag tränade styrketräning som mest när jag åt tillskott kontra när jag inte åt. Min muskelåterhämtning och uppbyggnad var klart bättre, eller kanske framför allt snabbare, när jag åt proteintillskott. Men visst, jag hade ju lik gärna kunnat tryckt en liter mjölk efter varje pass, men det är ju bökigt...
Men som sagt, det är olika för olika personer.

Nej så är det inte. Ni får ta och skilja på att ta upp proteinet och att det faktiskt används i kroppen för proteinsyntesen. Skulle du inte kunna ta upp proteinet från tillskott så skulle du inte heller kunna ta upp det från mat och då är du illa ute. Men undantag för om du är allergisk mot just mjölkproteiner, och då är vassleprotein en dålig idé.

Sen huruvida man som friluftsmänniska behöver tänka på att få i sig extra mycket protein, ovansett om det kommer från mat eller tillskott, är en annan fråga.

Nej så är det inte. Ni får ta och skilja på att ta upp proteinet och att det faktiskt används i kroppen för proteinsyntesen. Skulle du inte kunna ta upp proteinet från tillskott så skulle du inte heller kunna ta upp det från mat och då är du illa ute. Men undantag för om du är allergisk mot just mjölkproteiner, och då är vassleprotein en dålig idé.

Vad menar du? Det jag påpekade var att jag märkte en klar skillnad med resultaten av min styrketräning när jag åt tillskott kontra då jag inte gjorde det.

/t

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Dizzymiss_me Proteintillskott Träning och hälsa 43

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg