Proteintillskott

Jag planerar att göra ett par-tre toppar över 7000m inom loppet av en månad nu under sommaren. Det är ju känt att man bryter ned kroppen när man anstränger sig på hög höjd under en längre tid. Speciellt bryts musklerna ned i rask takt. Jag har därför lite frågor om proteintillskott. Jag tänker främst på sådant som styrkelyftare stoppar i sig. Finns det något speciellt märke som ni skulle rekommendera. Jag tänkte att jag skulle kunna stoppa i en msk pulver i min frukostvälling. Jag vill alltså inte bära med mig så mycket att jag gör en shake varje dag. Tror ni att det ger någon effekt om jag äter så lite per dag?

Mvh /Joel
 
Proteintillskott är en tvistad fråga; några anser att det är nonsens medan andra anser att det fungerar. Vad själva produkten består av framgår på baksidan av paket: ett flertal olika aminosyror, vilka tillsammans bildar uppbyggnaden av proteiner. Vid återuppbyggnad av muskelmassa är aminosyror efterfrågade i våra kroppar, därför anses dessa tillskott som ett bra komplement hos folk som tränar mycket. Frågan är dock, finns det andra, mer normala och inte lika processade produkter som fyller samma syfte? Ja, självklart, men de väger oftast mer, innehåller inte lika hög procentsats aminosyror, och kanske heller inte lika stor variation av aminosyror.

Bästa rekommendation från mig vad gäller rent proteintillskott utan andra tillsatser eller näringsämnen: Whey-80 naturell (gymgrossisten.com)
Bästa rekommendation från mig vad gäller ekonomiskt proteintillskott: torrmjölk..... späd bara ut det jävligt lite helt enkelt ;-)

Annars tror jag mer på ej processade produkter, typ makrill i tomatsås, ägg osv. Men som sagt, kanske är lite opraktiskt i din situation. Men kolla upp Whey-80 naturell, som svar på din fråga! Klart det bästa jag kan rekommendera. Har själv kört på det i fem år.
 
ca 40 g per dygn protein kan din kropp hantera. Vid muskeluppbyggning och reparartion så blir därför vilodagarna extra värdefulla.
NASA försökte med pulver och tabletter men astrounaterna sa nej. När man försökte med koncentrat på friska starka unga man visade det sig vid ett försök att flera av dem tog inte upp det alls. Du får pröva på dig själv vad som fungerar för dig.
 
Sojabönan

Sojabönan är rikt på protein, så jag skulle rekommendera Sojakött som är avfettat och innehåller Sojaprotein. Ren Sojaprotein finns även i pulver som man blandar till en dryck.

Mvh troswe
 
Ett enkelt koncentrerat sätt att få i sig extra protein är att äta en liten näve nötter före varje måltid.
Gamla Karavantick håller ännu.
 
Tack för svar och tips! Eftersom jag vill bära så lite som möjligt på hög höjd, så är nog pulver det mest vikt- och innehållseffektiva. Jag ska kolla in Whey-80 naturell.

Mvh /Joel
 
Eaa

Vid de små mängderna så skulle jag verkligen inte rekommendera wheyprotein typ whey-80 från GG. Det du vill ha i dessa fall är EAA, dvs bara de essentiella aminosyrorna då det är dessa som ger den mest anabola (uppbyggande) effekten. Mig veterligen så har man inte kunnat visa bättre effekter av högre doser än ca 8g per gång (vid högre intag så fungerar det mer som sammansatt protein) vilket gör att det för dig blir väldigt vikteffektivt. Tas lämpligen på tom mage. Nu för tiden så är det nog ytterst få i styrkesportssfären som inte tar EAA (eller BCAA)

En enkel sticky om EAA
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Detta ger mer effekt än wheyprotein (både totalt och per g), vilket gör det till ditt självklara val. Du måste dock vara medveten om att muskelnedbrytningen och muskeluppbyggnaden är två processes som sker paralellt i kroppen hela tiden. Snabbt protein som EAA eller whey ökar muskeluppbyggnaden men minskar inte nedbrytningen. långsamt protein som kasein (ungefär mjölkprotein) minskar nedbrytningen men ökar inte uppbyggnaden. Det är nettoeffekten som är relevant.

PMa gärna om du har fler frågor eller vill ha källor på det.

40g per dag är rent larv. Muskelhypertrofi är till linjär med kvävebalasen upp till ganska höga intag (minst 3g/lbm kg). Du tänker nog på att högre andel av proteinet används till "energi" efter en viss mängd, men det har ingenting att göra med huruvida det stimulerar proteinsyntesten eller inte.
 
Kroppen ändrar väl metabolism till muskelnedbrytande på hög höjd? Den bränner protein istället för fett. Om du är blandkostare är animaliskt protein det mest effektiva. Sojaprodukter är förvisso höga i proteininnehåll men inte i närheten av vassle och andra preparat. Soja har också negativa effekter som man inte vill bråka med på hög höjd. God tur till dödszonen! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Dizzymiss_me Proteintillskott Träning och hälsa 43

Liknande trådar