Hej,
Trevligt projekt!
Hur tänker du bo, tält eller vandrarhem? Vilken typ av vägar tänker du dig? Vill du vandra längs skogsstigar och fina vandringsleder eller tänker du dig småvägar/grusvägar? Vill du bära med dig mat så du klarar dig länge utan att fylla på (mat, kök och bränsle tillkommer), eller räknar du med att göra ständiga matstopp, tom köpa maten där du äter den? Dessa valen är ganska avgörande för hur mycket packning det blir, och vilka distanser.
Utrustningen består väl av det vanliga och det finns nog hundratals sådana packlistor här på forumet. Jag skulle tro att du kan räkna med 18-25 kg men det där kan vara ganska individuellt.
En normaltränad vandrare brukar kunna gå 15-20 km per dag med full packning, mer än så kan bli slitsamt så det bör man nog inte räkna med om man inte provat tidigare. Det är bra att du tränar med packning och innan du ger dig iväg så föreslår jag att du någon gång ger dig ut på en mindre tur där du går 2 mil om dagen i minst tre dagar i följd så du vet vad det innebär och hur du klarar det. Då har du bättre förutsättningar att planera. Det är inte fel att träna med fler kilon än man tror sig verkligen behöva.
Kartor ja, i Skåne finns ju skåneleden och dess kartor. Du kan ju haka på skåneleden utanför Lund, vid Skrylle, och följa den upp mot Blekinge någonstans. Skaffa kartorna för nord-till-syd-leden och kust-till-kust-leden (turistbyråer), om de finns tillgängliga, det går även att titta på
www.skaneleden.se. I Blekinge går det haka på blekingeleden, osv. Jag känner inte till ledsystemen längre norrut men det finns det säkert andra här som gör. Men att hålla sig på dessa snirkliga leder kan ta stor tid i anspråk och det blir många veckors vandring. Du får mäta och räkna på tiden, helt enkelt.
Jag tror säkert det kan komma massor med tips på fina vägar/stigar att vandra från folk här på forumet, och en del småvägar får man väl sedan räkna med att gå på för att förflytta sig mellan de fina stråken. Kanske att du behöver fråga specifikt i olika forum för olika områden, för att hitta de riktiga pärlorna. Men du har ju bra med tid till planeringen, och det är en stor fördel.
Vatten kan bli ett stort problem ja. Man bär väl sällan med sig med är 2-3 liter vatten och dessa gör man åt snabbare än man tror. Om man vill kunna ta vatten från alla vattendrag man passerar är ett vattenfilter riktigt bra att ha. Väger runt 400g och själv hade jag tagit med ett. Att inte få tag på vatten är ett elände och att bälja i sig sjövatten är inget trevligt. Det finns förstås många ställen att fylla på vatten på, utmed skåneleden finns ställen som det brukar skyltas mot, men det är ju väldigt beroende på vad man väljer för leder. Lund-Stockholm är nog ett mer omfattande projekt än man först tänker sig och det blir många kartor att studera och ta med.
Bor man på vandrarhem och går snabbaste vägen mellan dessa är utgångsläget ett helt annat, givetvis, men jag tänker mig att du gör detta expedition-style!
Träning ja, all form av konditions- och styrketräning och vad du har för grundkondition är ju direkt avgörande för hur du tacklar uppgiften. Jag skulle föreslå fortsatt träning med packning men även löpträning och styrketräning. Det kommer du inte ångra när du väl är ute på lederna. Simning är också bra.
Stort lycka till!