Bra att du börjar titta på det redan nu. Även om arbetet oftast är schemalagd i trean så måste man göra själva turen mellan tvåan och trean.
Först och främst bör du ha koll på mål och betygskriterier.
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=5&skolform=21&id=3902&extraId=
Som redan nämnts är det själva planeringen, strukturen, dokumentationen och genomförandet. Själva resultatet, om du lyckas, spelar mindre roll för betyg under MVG. Du kan t o m misslyckas totalt och ändå få VG på projektet. Bara du vet varför det gick åt h-e.
Jag misstänker att du ändå har lite ambitioner med projektet och sneglar på MVG. Då gäller det att
"Eleven tar egna initiativ och visar uppfinningsrikedom och fantasi dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material."
Att bara cykla genom Sverige eller gå dalkarlsleden räcker nog inte då. Det måste hända något på vägen. Resan måste ha ett syfte, något du vill undersöka, lära dig, dra slutsatser av.
Förra året träffade jag en grabb (med sin far) som paddlade Dalbosjön runt (sydvästra delen av Vänern). Förutom att bara paddla undersökte han friluftslivet och träningen (idrott), naturen runt sjön, beskrev olika miljöer (biologi) och dokumenterade kulturlämningar i skärgården (historia). Själva produkten var, som jag minns det, själva dokumenteringen som bildspel, text eller redovisning.
Skulle jag vara handledare för ett sådant projekt skulle jag definitivt ge det MVG-potential.
Så hitta en fysisk utmaning där du samtidigt kan få beröringspunkter med ämnen du läser på programmet. T ex om du går på industriprogrammet paddla längs järnets transportvägar i bergsslagen och dokumentera industriminnen. Läsa på och berätta om platserna bild och text. Utgå gärna från dina egna intressen och kunskaper.
Lycka till
Anders V
Gymnasielärare