program om klätterinstruktörsansvar på tv4

Auktorisationskrav för grundkurs?

Personligen tänkte jag mer på kompetenskravet för guider än på deras ansvar. Det är t.ex. inte ovanligt att grundkurser i klättring (säkert även fortsättningskurser) hålls av icke-auktoriserade instruktörer. Kursdeltagare bör naturligtvis kräva auktorisationskompetens, men många förstår helt enkelt inte att kräva det. Denna fråga är särskilt aktuell nu, när trycket på kurserna är mycket stort (rekordstort?) och många söker med ljus och lykta efter någon som kan hålla en kurs. /Ola

jo, jag tycker du har en intressant tanke där, genom att kräva instruktören verkligen är bergsguide eller liknande skulle olyckorna kanske kunna minskas.
Samtidigt så skulle jag ju inte säga nej om någon av mina kompisar blev intresserade av klättring och frågade mig om de fick hänga med på en "nybörjarkurs".
Jag skulle nog vara lite restriktiv i vad jag skulle lära ut förståss. t.ex. är det ju dumt att försöka lära kompisen att leda trad när man själv inte är någon stjärna direkt...

gk enligt förbundet

Menade mer officiella grundkurser som utannonseras o ger sig ut för att följa förbundets normer.

A.S.; sa:
Det är klart att guiden ska ha viss ansvar. Men denne kan inte ansvara för allt. Ute i naturen händer saker som man inte kan förutse, om olyckan beror på något sånt så ska ju ingen belastas för det. Nu vet jag inte vad som exakt hände i detta fallet. Om det nu var så att "klienten" frågade guiden efter råd så är det guidens jobb att se till att "klienten" förstår hur man ska göra.
/admir

Självklart måste man också kunna kräva kunskap av den som guidar, annars är ju guiden helt överflödig. Min personliga reflektion kring detta är att det oftast handlar om en organisationsfråga. Vi behöver bredd i kompetensregistret, fler kunniga personer, inte bara några få med spetskompetens. STF-olyckan hade kanske kunnat undvikas om guiden hade haft tid att hantera deltagarna. Dvs man måste begränsa antalet personer instruktören hanterar. Om inte den organisatoriska frågan, tid, hade skapat en press på instruktören hade hon nog kunnat kontrollera knuten ordentligt och alla vara nöjda och glada. Slutsats, STF bär, om inte annat ett moraliskt ansvar, för hur de organiserar och resonerar kring säkerhet på sina kurser.

Notera dock att jag resonerar utifrån andrahandsuppgifter, jag var inte på plats i Tarfala, och försöker dra generella slutsatser.

Pott; sa:
jo, jag tycker du har en intressant tanke där, genom att kräva instruktören verkligen är bergsguide eller liknande skulle olyckorna kanske kunna minskas.
Samtidigt så skulle jag ju inte säga nej om någon av mina kompisar blev intresserade av klättring och frågade mig om de fick hänga med på en "nybörjarkurs".
Jag skulle nog vara lite restriktiv i vad jag skulle lära ut förståss. t.ex. är det ju dumt att försöka lära kompisen att leda trad när man själv inte är någon stjärna direkt...

Jag skulle gärna ta med mig en kompis som är nybörjare för att lära han lite om klättring, sen är det självklart att man inte lär ut saker som man kanske själv inte behärskar fullt ut. Men de här guiderna tar betalt för att lära ut, det är deras jobb. Då är det annorlunda. Speciellt kurser som STF håller, de är ju skitdyra nu för tiden. En alpin kurs med STF kostar nästan 8 000 kr! Det kan man jämföra med UCPA där det kostar ca 5 000 kr. Jag vet inte hur det är med er, men jag tycker faktiskt mer om att klättra i alperna än i dem svenska fjällen.

/admir

När man som jag är ganska mycket ute i fjällen här i norra sverige stöter man ju på guider av alla slag. Allt från riktiga UIAGM-Guider till unga säsongare som gått någon folkhögskoleutbildning. Det får mig att undra, vad är minimum kraven fjällanläggningarna ställer för att man ska få ta ansvar för människors liv? Är det verkligen så som tv4 säger, att vem som helst kan kalla sig och bli anställd som guide?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frontier Tränings program för klättring Klättring allmänt 5
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg