program om klätterinstruktörsansvar på tv4

Kolla in Kalla fakta torsdag 15/5. /Ola

20:00 Kalla Fakta. Del 12 av 14. På egen risk? Samtidigt som turismen i svenska fjällen exploderar, hägrar en okänd fara. I stort sett vem som helst kan bli bergsguide och leda kurser i bergsklättring, utan att alltid ha tillräckliga kunskaper på området. Kalla fakta uppmärksammar fallet med Jakob Pysch som gick en säkerhetskurs om hur man räddar sig ur en glaciärspricka men kursen blev hans död.

olaka; sa:
Kolla in Kalla fakta torsdag 15/5. /Ola

20:00 Kalla Fakta. Del 12 av 14. På egen risk? Samtidigt som turismen i svenska fjällen exploderar, hägrar en okänd fara. I stort sett vem som helst kan bli bergsguide och leda kurser i bergsklättring, utan att alltid ha tillräckliga kunskaper på området. Kalla fakta uppmärksammar fallet med Jakob Pysch som gick en säkerhetskurs om hur man räddar sig ur en glaciärspricka men kursen blev hans död.
Var det inte han som dog på Keb under en STF kurs?
Förolyckades även inte en person under inspelning av När & Fjärran, dvs TV4s eget program?
Om ovanstående är rätt, så blir det ju intressant att se om TV4s "egna" dödsfall berörs.

/Håkan

Kunskap tyvärr ingen garanti

Vi sysslar med risksporter och det är farligt! Enligt norrbottenskuriren omkom i går en man i riksgränsen efter ha dragits med i en lavin vid helikopterskidåkning. Tidningen uppger också att han var i sällskap med en aktoriserad bergsguide. Tyvärr slutade det tråkigt ändå. Det är en tragedi för alla inblandade, både arrangörer och drabbade. Visst håller jag med om att det behövs mer kunskap på området äventyrsindustri men man måste också se på området med öppna ögon. Riskerna vi tar kan inte helt negligeras och man måste vara medveten om dem som deltagande individ. Programmet ska bli intressant att följa. Undra vilken vinkling det tar?

Läs mer om lavinolyckan på:
http://www.kuriren.nu

Håkan K; sa:
Var det inte han som dog på Keb under en STF kurs?
Förolyckades även inte en person under inspelning av När & Fjärran, dvs TV4s eget program?
Om ovanstående är rätt, så blir det ju intressant att se om TV4s "egna" dödsfall berörs.

/Håkan

Och sen varde ju tydligen illa ute i en storm på Grönland. När & Fjärran verkar inte vara så säkerhetsmedvetna.

Så länge deltagarna är införstådda i att aktiviteten i fråga är farlig så tycker jag inte det är guidens fel om något händer. Juridiskt borde det gå att lösa genom att deltagarna skriver på ett papper att de förstått riskerna och genomför aktiviteten på egen risk. Olyckor händer tyvärr, jag anser att alla vuxna människor är fria och har ett eget ansvar. Väljer man att syssla med bergsklättring får man även acceptera konsekvenserna av det valet. Vad jag försöker säga är att man kan inte klandra STF för att man valt att delta i en riskfylld kurs.
Ger man sig in i leken får man leken tåla helt enkelt...

/Pott

Pott; sa:

/Pott

Jag håller med, till viss del. Det hela hänger på att arrangörerna e till att den som gett sig in i leken vet vad det är för lek.

Dvs, om STF sagt att de har världens bästa arrangörer, och att det 'är ofarligt. Då skall det vara sant.

Om de däremot sagt att deras guider visar hur man firar i en glaciärspicka, och att det hela sker på egen risk, då håller jag med.

mvh Christian

PS. Jag har ingen aning om vad STF sagt eller inte, de fick bara tjäna som exempel.

Guide=handledare...

Pott skrev:
Så länge deltagarna är införstådda i att aktiviteten i fråga är farlig så tycker jag inte det är guidens fel om något händer...
...Väljer man att syssla med bergsklättring får man även acceptera konsekvenserna av det valet. Vad jag försöker säga är att man kan inte klandra STF för att man valt att delta i en riskfylld kurs.

Jag tänker på samma sätt. Att röra sig i alpin högriskterräng, eller göra extrema saker blir inte helt ofarligt bara för att man behärskar situationen. Men behärskar man situationen har man dock betydligt bättre förutsättningar att hantera olyckor/överraskningar.
Kursarrangörer har ett jättestort ansvar, hela tiden, och i det ansvaret ingår att underrätta kursdeltagarna om förutsättningarna och naturligtvis riskerna. Samtidigt åligger det guiden att hela tiden riskbedömma terräng, väderlek och deltagarna. Jag tycker kursarrangören skall ställa höga krav på guidens kompetens, men komma ihåg att guiderna bara är människor (trots att kursdeltagarna inte alltid känner det :)) -och kan tyvärr också göra felbedömningar och fel val. Ut i naturen, på egen risk!

Faror som kan förebyggas

Jag tycker nog att det finns vissa olyckor som instruktören/guiden/handledaren ska kunna vara ansvarig för, annars är dennes roll rätt överflödig. Vissa faror kan absolut inte förutsägas och, som sagt, det ÄR risksporter, alla deltagare måste vara medvetna om det. Men i fallet STF har jag fattat att "klienten" skulle göra en förkortning av repet runt sig, var osäker och frågade instr/guiden/handl, som stod en bra bit bort, och denne gav ok. Killen stryptes av sitt rep pga att knopen var fel. Det är helt upp till vad man utlovat, är det en kurs får man anta att folk inte kan momenten och är där för att lära sig. I fallet tv4 var det en fristående instruktör som själv förolyckades, ingen "klient", det enda som diskuterats att tv4 kan belastas för (rent moraliskt antas) är att man "stressat på", att olyckan, rent filosofiskt, inte skulle ha hänt om man väntat en månad och isen blivit kraftigare.

/Ninna

Ansvarsfrågan

Olasdotter skrev:
Jag tycker nog att det finns vissa olyckor som instruktören/guiden/handledaren ska kunna vara ansvarig för, annars är dennes roll rätt överflödig...
Jovisst. Men i fallet STF har det konstaterats att det saknas svensk lagstiftning som kan fälla guiden för dödsfallet.
(...och då återstår ju bara att gå ut i media...)

Typiskt sverige

Är det alltid någons fel? Jag upplever det som att vi i sverige generellt har en förmåga att alltid söka efter en syndabock, det är alltid någon (annan) som är ansvarig. Vart tog det egna ansvaret vägen?
Vid olyckor tycker jag ofta att det är den som skadar sig som är skyldig, jag vet iaf att många gånger då jag har råkat ut för någon olycka är det pga av mina egna beslut, t.ex. beslut som att genomföra någon aktivitet som jag vet att jag inte behärskar 100%.
Att kompletera lagstiftningen med media tycker jag är fruktansvärt, ett bra ex. är väl hur Göran Kropp behandlades i media av somliga som ansåg att han ínte fått det straff av lagstiftningen som han förtjänade.

Jag tycker vi ska sluta söka efter syndabockar och börja acceptera olyckor. -"Shit happends"

Det är upp till oss som enskilda idivider att undvika olyckor, det är inte guidens/instruktörens ansvar om olyckan skulle vara framme

Re: Typiskt sverige

Pott; sa:
Är det alltid någons fel? Jag upplever det som att vi i sverige generellt har en förmåga att alltid söka efter en syndabock, det är alltid någon (annan) som är ansvarig. Vart tog det egna ansvaret vägen?

Om jag vill lära mig något och nån tar på sig ansvaret att lära mig det så kan väl inte ansvaret läggas på mig? Här har vi nån som vill lära sig glaciärräddning under kontrollerade former för att kunna vandra på glaciärer. Och som frågar instruktören om han gjort rätt. Vad mer kan du begära? Han är ju där för att lära sig, hur ska han kunna ta mer ansvar? Han dubbelkollade ju med intruktören för att han var osäker.

Det är klart att guiden ska ha viss ansvar. Men denne kan inte ansvara för allt. Ute i naturen händer saker som man inte kan förutse, om olyckan beror på något sånt så ska ju ingen belastas för det. Nu vet jag inte vad som exakt hände i detta fallet. Om det nu var så att "klienten" frågade guiden efter råd så är det guidens jobb att se till att "klienten" förstår hur man ska göra.

Kan också hålla med om att olyckor händer och man kan inte alltid hitta en skyldig för den.

Ska bli väldigt intressant att följa kalla fakta. Undrar om de tar med olyckan där när&fjäran var inblandade. För det var de trots allt, skulle knappas tro att guiden valde den tiden på året att genomföra klättringen. Det skulle inte förvåna mig om tv4 ställde ett ultimatum och pushade på. Där tycker jag att tv4 har lika mycket ansvar.

/admir

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frontier Tränings program för klättring Klättring allmänt 5
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
frasset Topprepa på privat mark Klättring allmänt 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg