Läge:
Klättrat upp, dags att fira ner. Hänger i säkringen som är ett dubbelt halvslag i dubbla skruvkarbiner i säkringsöglan (belay loop), plus en (ev två) backuphalvslag i karbin(er) i utrustningsögla till höger.
Förutsättningar:
Enkelt rep. Förutom den fasta installationen (repet, selen ankaret etc) får endast repsnöre, slingor och karbiner användas. Genomgående används låskarbiner. Övrigt järnskrot betecknas som otillbörliga hjälpmedel Att klättra förbi ankaret är förbjudet.
Rutin:
1. Sätt en prusik på repet ovanför säkringsknuten, förbunden via karbin-40cm slinga-karbin till säkringsöglan, ovanför karbinerna till säkringsknuten.
2. Sätt ytterligare en prusik på repet, ovanför prusik1, med karbin o fotslinga.
3. Stå upp i fotslingan, dra upp prusik1, sitt ner. Säkringsknuten är nu avlastad, men fortfarande tajt. Tyngden vilar på prusik1, med säkringsknuten som backup.
4. Flytta den tidigare backupknuten med sin karbin från utrustningsöglan till säkringsöglan för att tjäna som backup till prusik1.
5. Lossa det dubbla halvslaget som har varit huvudsäkring och rigga om den till en HMS-knut i samma två karbiner i säkringsöglan (ovanför karbinen till backupknuten enl 4)
6. Stå upp i fotslingan till prusik2, dra upp HMS-knuten och säkra med halvslag och överhandsknop, sitt ner. Nu tar den säkrade HMS-knuten tyngden, med backupknut under, och prusik1 är avlastad.
7. Ta bort prusik1, städa undan slingan, och applicera prusik1 under backupknuten som normal firningsbackup fäst i benslingan.
8. Ta bort backupknuten. Skjut upp prusik1 så långt det går.
9. Stå upp i fotslingan. Lossa säkringsknutarna för HSM-knuten och sitt ner, nu hängande i HMS-knuten som vid firning med bromshand på plats.
10. Ta bort prusik2 och städa undan den och fotslingan.
11. Fira ned.
Är inte riktigt nöjd vid 9); det skulle vara bättre om firningsbackupen kunde placeras närmare HSM-knuten, så man kunde vila i den medan man städade undan prusik2. Men det blir rätt mycket slack när man tar bort "mulan" och det är knepigt att hasa upp prusik1 i det läget. En hand är ju upptagen med att bromsa. Slinter man här så riskerar prusik2 att hamna väl utom räckhåll. Ingen katastrof iofs, men inte så god form.
Blev sjöblöt under genomförandet (inte av regn - det här var en ren frustrationsövning, driven av klätterabstinens, i taköglan inomhus..) och tänker att det kanske finns något bättre sätt.
Så, få höra om det finns några förbättringsförslag!
Tillägg: Kom på att man kan ju hasa ned prusik2 samtidigt som man firar, tills firningsbackupen kommer i bättre läge..
Skulle inte göra så här ute, verkar bättre att ha dubbelt rep i ett skarpt läge, men det som är intressant som övning är att upprätthålla backup, och de i och med det nödvändiga avlastningarna fram och tillbaka.
Klättrat upp, dags att fira ner. Hänger i säkringen som är ett dubbelt halvslag i dubbla skruvkarbiner i säkringsöglan (belay loop), plus en (ev två) backuphalvslag i karbin(er) i utrustningsögla till höger.
Förutsättningar:
Enkelt rep. Förutom den fasta installationen (repet, selen ankaret etc) får endast repsnöre, slingor och karbiner användas. Genomgående används låskarbiner. Övrigt järnskrot betecknas som otillbörliga hjälpmedel Att klättra förbi ankaret är förbjudet.
Rutin:
1. Sätt en prusik på repet ovanför säkringsknuten, förbunden via karbin-40cm slinga-karbin till säkringsöglan, ovanför karbinerna till säkringsknuten.
2. Sätt ytterligare en prusik på repet, ovanför prusik1, med karbin o fotslinga.
3. Stå upp i fotslingan, dra upp prusik1, sitt ner. Säkringsknuten är nu avlastad, men fortfarande tajt. Tyngden vilar på prusik1, med säkringsknuten som backup.
4. Flytta den tidigare backupknuten med sin karbin från utrustningsöglan till säkringsöglan för att tjäna som backup till prusik1.
5. Lossa det dubbla halvslaget som har varit huvudsäkring och rigga om den till en HMS-knut i samma två karbiner i säkringsöglan (ovanför karbinen till backupknuten enl 4)
6. Stå upp i fotslingan till prusik2, dra upp HMS-knuten och säkra med halvslag och överhandsknop, sitt ner. Nu tar den säkrade HMS-knuten tyngden, med backupknut under, och prusik1 är avlastad.
7. Ta bort prusik1, städa undan slingan, och applicera prusik1 under backupknuten som normal firningsbackup fäst i benslingan.
8. Ta bort backupknuten. Skjut upp prusik1 så långt det går.
9. Stå upp i fotslingan. Lossa säkringsknutarna för HSM-knuten och sitt ner, nu hängande i HMS-knuten som vid firning med bromshand på plats.
10. Ta bort prusik2 och städa undan den och fotslingan.
11. Fira ned.
Är inte riktigt nöjd vid 9); det skulle vara bättre om firningsbackupen kunde placeras närmare HSM-knuten, så man kunde vila i den medan man städade undan prusik2. Men det blir rätt mycket slack när man tar bort "mulan" och det är knepigt att hasa upp prusik1 i det läget. En hand är ju upptagen med att bromsa. Slinter man här så riskerar prusik2 att hamna väl utom räckhåll. Ingen katastrof iofs, men inte så god form.
Blev sjöblöt under genomförandet (inte av regn - det här var en ren frustrationsövning, driven av klätterabstinens, i taköglan inomhus..) och tänker att det kanske finns något bättre sätt.
Så, få höra om det finns några förbättringsförslag!
Tillägg: Kom på att man kan ju hasa ned prusik2 samtidigt som man firar, tills firningsbackupen kommer i bättre läge..
Skulle inte göra så här ute, verkar bättre att ha dubbelt rep i ett skarpt läge, men det som är intressant som övning är att upprätthålla backup, och de i och med det nödvändiga avlastningarna fram och tillbaka.
Senast ändrad: