Jag har en tråd som handlar om multibrännare men diskussionen blev mycket fokuserad på matlagning i eller utanför tält (beroende på min rubrik, så klart).
Nu behöver jag akuta råd specifikt angående Primus Omnifuel monterat i Trangia 25 och 27.
Har, som presenterat i den andra tråden, köpt denna brännare och gjort ett sådant montage
och har haft köket med ut ett par gånger de senaste veckorna.
Tyvärr med mycket dåligt resultat, och nu måste jag få klart för mig vad det är som är fel.
Jag använder fotogen från OKQ8 kallat "eldningsfotogen" BNR 215688.
Enligt dunken är denna fotogen för värmekaminer och fotogenkök och
uppfyller svensk standard.
När jag monterat brännaren i mitt Trangia testade jag hemma på utetrappen och brännaren
fungerade som en jetmotor. Helt underbart. Temperaturen ute var +-0 grader.
Första turen var sedan i mycket sträng kyla (-30) och jag kan ha förståelse för att det blev problem med förvärmningen (jag använder T-röd) och brännaren vägrade i stort sett att tända normalt. Jag fick igång den en kortare stund dagen efter i solen som värmde lite men brännaren uppförde sig inte okej.
Hade sedan utrustningen ute i förrådet flera dygn och testkörde köket i ca -10 med gott resultat. Alltså hemmavid igen, dock bara en kort stund.
Andra turen var igår i Vindelfjällen. Som tur hade jag med mig rejält med T-röd och även originalbrännaren till Trangiat, och tur var det för nu fungerade köket åter inte.
Temperatur ca -5 grader och vindstilla. Brännaren går igång efter förvärmning men spottar sedan och fräser och lägger till slut av.
Jag prövade med två olika munstycken (28) och gjorde ren båda med rensnålen.
Utan bättre resultat. Jag gjorde inte ren reglerspindeln. Tänkte att köket ju knappt använts.
Trycket i flaskan har varit bra hela tiden.
Så nu är frågan: vad är det som är fel?
Kan det vara fotogenet?
Tacksam för svar då det blir en ny fjälltur på fredag den kommande veckan.
Nu behöver jag akuta råd specifikt angående Primus Omnifuel monterat i Trangia 25 och 27.
Har, som presenterat i den andra tråden, köpt denna brännare och gjort ett sådant montage
och har haft köket med ut ett par gånger de senaste veckorna.
Tyvärr med mycket dåligt resultat, och nu måste jag få klart för mig vad det är som är fel.
Jag använder fotogen från OKQ8 kallat "eldningsfotogen" BNR 215688.
Enligt dunken är denna fotogen för värmekaminer och fotogenkök och
uppfyller svensk standard.
När jag monterat brännaren i mitt Trangia testade jag hemma på utetrappen och brännaren
fungerade som en jetmotor. Helt underbart. Temperaturen ute var +-0 grader.
Första turen var sedan i mycket sträng kyla (-30) och jag kan ha förståelse för att det blev problem med förvärmningen (jag använder T-röd) och brännaren vägrade i stort sett att tända normalt. Jag fick igång den en kortare stund dagen efter i solen som värmde lite men brännaren uppförde sig inte okej.
Hade sedan utrustningen ute i förrådet flera dygn och testkörde köket i ca -10 med gott resultat. Alltså hemmavid igen, dock bara en kort stund.
Andra turen var igår i Vindelfjällen. Som tur hade jag med mig rejält med T-röd och även originalbrännaren till Trangiat, och tur var det för nu fungerade köket åter inte.
Temperatur ca -5 grader och vindstilla. Brännaren går igång efter förvärmning men spottar sedan och fräser och lägger till slut av.
Jag prövade med två olika munstycken (28) och gjorde ren båda med rensnålen.
Utan bättre resultat. Jag gjorde inte ren reglerspindeln. Tänkte att köket ju knappt använts.
Trycket i flaskan har varit bra hela tiden.
Så nu är frågan: vad är det som är fel?
Kan det vara fotogenet?
Tacksam för svar då det blir en ny fjälltur på fredag den kommande veckan.