Problem med knäsena(löparknä)

Re: ..äntligen bättre!

jesa; sa:
Det finns hopp även för trilskande benhinnor. Jag har haft problem sen -97 och provat det mesta från kiropraktor till inlägg i skorna. Det som till slut hjälpte var träning och stretch av vaderna :)
Jag körde excentriska tåhävningar efter varenda träning och lite till, och har nu inga som helst problem med benhinnorna om jag bara håller mig från hårda gympasalsgolv.

Låter intressant. Hur fungerar excentriska tåhävningar? Själv strechar jag nedre delen av vadmuskeln efter varje pass och det hjälper lite grann, men om det finns något att komplementera med som är än mer effektivt är det välkommet till strech-arsenalen.

Däremot har jag numera en envis släng av löparknä - blev av med det i våras, men det har kommit tillbaka igen och vill nu inte försvinna :(
Jag måste dock säga att jag inte riktigt haft tid och ork att ta tag i problemet (har precis lämnat in exjobbet..) så förhoppningsvis fixar det sig med stretch och liniment som för ovanstående! I våras fick jag akupunktur för mitt knä, och det hjälpte (trots att jag var mer än lite skeptisk) direkt! Men tyvärr höll det ju bara i sig sisådär fyra månader.

Som många påpekat här brukar löparknä gå att strecha bort. Jag strechar utsidan av låret efter varje träning och slipper numera plågan.
 
Re: Re: ..äntligen bättre!

tjonsson; sa:
Låter intressant. Hur fungerar excentriska tåhävningar? Själv strechar jag nedre delen av vadmuskeln efter varje pass och det hjälper lite grann, men om det finns något att komplementera med som är än mer effektivt är det välkommet till strech-arsenalen.


Som många påpekat här brukar löparknä gå att strecha bort. Jag strechar utsidan av låret efter varje träning och slipper numera plågan.

Jag gör sådana själv, följda av stretching, för att stärka hälsenans fäste i höger fot (exostoser, kalkutfällningar). Man ställer sig på några böcker, häver
på den friska foten, följer efter med den sjuka,
tar bort det friska stödet och sjunker sakta ned
på den sjuka foten. Jag gör det 2*25, med
15 kg på ryggen, men jag började inte så.

Stretchingen sysselsätter väl vadmuskeln fr a.
jag har förstås övningen från en sjukgymnast
som visste vad det handlade om så jag ger
med tvekan vidare.

Benhinnor plågade mig för 25 år sen, numera inte;
kanske jag inte springer lika hårt längre.
Jag klafsade lite med (människo) liniment.

Vore bra med beskrivning av din stretchövning.
Jag gör två övningar efter löppass, med koncentration
på lårets fram- och baksida. Också ngt jag fått
från sjukgymnasten. Mycket avkopplande, om inte annat,
men måste göras utomhus!
 
Re: Re: Re: ..äntligen bättre!

marmotta; sa:
Vore bra med beskrivning av din stretchövning.

Tack för beskrivningen! Min strechövning är den klassiska vadsträckaren fast med vinkel på benet så det sträcker i nedre delen av vadmuskeln.

Jag har också på sista tiden börjat med att försöka nå med handflatorna till marken med sträckta ben. Upptäckte att jag var mycket ovig där och då jag gör övningen sträcker det längs hela benets baksida. Någon med erfarenhet av detta?
 
Re: Blind blir man först på ögonen

äventyrförlivet; sa:
Jag har svaret redan, såg nu att du anv. den klassiska "vadsträckarövningen". //

:) Du är inte så blind som du tror. Vadsträckarövningen är avsedd för benhinneproblemen.

Då det gäller löparknä bör du istället stretcha yttersidan av lårmuskeln. Som jag förstått det är det en alltför kort ytterlårmuskel som sträcker i en knäsena, som sedan förorsakar löparknäet. Om det är till exempel är höger ben som är drabbat av löparknä behöver du (naturligtvis) stretcha höger lår. Detta gör du genom att ställa vänster fot till höger om högerfoten och luta överkroppen åt vänster. Nu ska det sträcka i höger ytterlår. Det är en väldigt enkel stretchningsövning, så du kan göra den flera gånger om dagen då tid medges.

Kolla även denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28974
 
Re: Re: Re: ..äntligen bättre!

marmotta; sa:
tjonsson; sa:
Låter intressant. Hur fungerar excentriska tåhävningar? Själv strechar jag nedre delen av vadmuskeln efter varje pass och det hjälper lite grann, men om det finns något att komplementera med som är än mer effektivt är det välkommet till strech-arsenalen.

Jag gör sådana själv, följda av stretching, för att stärka hälsenans fäste i höger fot (exostoser, kalkutfällningar). Man ställer sig på några böcker, häver
på den friska foten, följer efter med den sjuka,
tar bort det friska stödet och sjunker sakta ned
på den sjuka foten. Jag gör det 2*25, med
15 kg på ryggen, men jag började inte så.

Stretchingen sysselsätter väl vadmuskeln fr a.
jag har förstås övningen från en sjukgymnast
som visste vad det handlade om så jag ger
med tvekan vidare.
-----------------

Jag kör utan vikter, och tar ett ben i taget som ovanstående. Går inte upp med vaden, utan snarare får låret arbeta på uppvägen (sätter i foten som om man står på tå och går sen upp), sen sätter jag i den andra foten (står nu på tå) och sjunker sakta ner. Det verkar finnas väldigt många orsaker till (och varianter på) benhinneproblem, och denna övning hjälper nog inte alla, men jag är väldigt glad att jag blev tipsad om den (av en kompis som är sjukgymnast). En del av mitt problem var att mina vader var för otränade, i kombination med att de var stela, så nu försöker jag hålla vaderna tränade även under perioder när jag tränar annat än löpning.
 
Re: Re: Re: Re: ..äntligen bättre!

tjonsson; sa:
Tack för beskrivningen! Min strechövning är den klassiska vadsträckaren fast med vinkel på benet så det sträcker i nedre delen av vadmuskeln.

Jag har också på sista tiden börjat med att försöka nå med handflatorna till marken med sträckta ben. Upptäckte att jag var mycket ovig där och då jag gör övningen sträcker det längs hela benets baksida. Någon med erfarenhet av detta?

Jag är förstås inte säker på vari den klassiska vadsträckaren består, men efter dagens löppass
testade jag den variant jag kör efter tåhävningarna,
med benet bakåt och foten vinklad med tårna inåt
(i själva verket kör jag då enligt anvisning med
flera olika vinklar, och bara vänster ben,
eftersom det är där hälskadan är).

Betr. den andra frågan - så vet jag inte om jag
ska vara avundsjuk. Jag når inte
ned med fingertopparna, ens.

Min mor daskade i handflatorna utan minsta bekymmer
en bit upp i 70-årsåldern. Jag är 60, men jag
tror jag har varit såhär stel hela mitt vuxenliv.
Kanske därför som jag haft ryggproblem (och, ja,
jag gymnastiserar mot det också).
 
marmotta; sa:
Jag är förstås inte säker på vari den klassiska vadsträckaren består...

Den klassiska vadsträckaren är inte mer klassisk än att det är en av två strechövningar jag har kört hela mitt löparliv (de andra två är den 'klassiska lårsträckaren' :)) Vadsträckaren genomförs på så vis att du tar stöd med armarna mot en väg och skjuter ifrån med det ben som du avser strecha. Det andra benet står du med två-tre fötter framför. Har du ett rakt bakre den sträcker det i övre delen av vadmuskeln och med ett vinklat ben (ca 135 grader) sträcker det i nedre delen.

Betr. den andra frågan - så vet jag inte om jag
ska vara avundsjuk. Jag når inte ned med fingertopparna, ens.
Min mor daskade i handflatorna utan minsta bekymmer
en bit upp i 70-årsåldern. Jag är 60, men jag
tror jag har varit såhär stel hela mitt vuxenliv.
Kanske därför som jag haft ryggproblem (och, ja,
jag gymnastiserar mot det också).

:) Handflatorna är tyvärr en överdrift från min sida, betecknar mer målet med mina övningar. Jag jobbar också med fingertopparna för närvarande och med förutsättningar likt ett stelopererat spett är tålamod en dygd. :)
 
jesa; sa:
En del av mitt problem var att mina vader var för otränade, i kombination med att de var stela, så nu försöker jag hålla vaderna tränade även under perioder när jag tränar annat än löpning.

Intressant. Det verkar som om benhinnornas hemlighet går att spåra till vadmuskeln. Möjligen skulle även jag lägga ned lite energi på stryketräning där. Tack för tipset!
 
tjonsson; sa:
Den klassiska vadsträckaren är inte mer klassisk än att det är en av två strechövningar jag har kört hela mitt löparliv (de andra två är den 'klassiska lårsträckaren' :)) Vadsträckaren genomförs på så vis att du tar stöd med armarna mot en väg och skjuter ifrån med det ben som du avser strecha. Det andra benet står du med två-tre fötter framför. Har du ett rakt bakre den sträcker det i övre delen av vadmuskeln och med ett vinklat ben (ca 135 grader) sträcker det i nedre delen.

:) Handflatorna är tyvärr en överdrift från min sida, betecknar mer målet med mina övningar. Jag jobbar också med fingertopparna för närvarande och med förutsättningar likt ett stelopererat spett är tålamod en dygd. :)

Jaha, då är nog vadsträckaren den jag gör efter tåhävningarna. Med det tillägget att övningen med sträckt
ben tydligen ska genomföras med foten vinklad på olika
sätt. Fråga mig inte varför.

Kanske den andra frågan är en fråga om kön?
 

Liknande trådar