Jag har haft väldigt mycket huvudvärk sista tio åren. Ganska lite innan. Det beror mest på överansträngning men även fysiologiska förändringar, jag gick upp 30 kilo på fyra år, inte så att jag blev fet, utan för att jag var spinkig innan, och hämtade mig delvis från det som hänt. Det är en enormt lång historia som jag jobbar på att berätta, det går inte att göra enkelt.
I vilket fall har jag även haft huvudvärk i samband med tung träning: knäböj var det oftast. Det var i stort sett dom gånger jag drack kaffe innan. Så jag tror att det berodde på för högt blodtryck, vilket jag hade ett tag. Det var alltså huvudvärk som berodde på för högt tryck i blodkärlen i hjärnan tror jag, antagligen är det värsta problemet med det att själva hjärnan trycker på hjärnhinnan, vilken alltså har känselreceptorer. Nu till det märkliga. På senare tid har det varit tvärtom: jag har ibland haft huvudvärk hela dagen, gått och tränat på kvällen, och huvudvärken har då gått över just av tung träning. Det var förra året. Jag fick inte tillbaks värken efter heller. I år har det varit ytterligare en variant. Nu har jag kunnat få huvudvärk efter träningen, det kan jag inte minnas att jag haft tidigare. Det går över under natten. Vad det beror på, det undrar jag. Teorin i korthet: 2007-2008 hade jag en hjärna som växt snabbare än skallen. Detta bevisades av att jag sedan fick enormt kliande skalp, typ året efter. Väldigt obehagligt var det, det kliade på ett sätt som gjorde ont. Men det hjälpte att klia
på det. Så jag tror att hela jag har växt, alltså även skelettet, dock har jag inte blivit längre, men inte heller kortare på 20 år vilket ju är normalt. Så ett tag var det för trångt. Efter det var motsatsen, där jag ofta hade huvudvärk, nästan regelmässigt. Vid avslappning. Då tror jag att hjärtat låg efter. Jag hade för dålig syresättningsförmåga samma tid, förra året, och låg och flämtade i timtal vid friskluftsventilen. Så huvudvärken kan helt enkelt ha berott på syrebrist. Och när jag gick och tränade fick jag syre. Nu har hjärtat kommit ifatt, vad som ger huvudvärk nu är nästa projekt att komma underfund med. Kanske att nu när hjärtat kommit ifatt resten av musklerna får hjärnan så mycket blod vid ansträngning att det sätter igång nåt. Aha nu kom jag på det. Det är helt enkelt gifter. Jag har tränat så sällan under våren att vävnaderna slaggat igen. Det här har hänt några gånger tidigare i livet men då har det berott på att jag vistats i smutsiga städer, framförallt utomlands. Då kommer det snabbt gå över förmodligen...
Så tipset är att tänka på vad du har för blodtryck. Tyvärr hjälper det inte att bara testa vilotrycket, även om det kan vara intressant. Pudelns kärna är ju vad som händer vid ansträngning.