Gått över till ull
Jag har gått över helt till ull och då mest merinoull. För mig funkar det bäst både för paddling, racercykling, löpträning och vandring till skillnad mot syntet typ Craft och Helly Hansen som jag hade innan och som jag tycker både luktar och blir sunkiga alltför snabbt. Ullen vädrar man och låter torka emellan varven och tvättar mer sällan.
Under torrdräkten har jag allt från det tunnaste merinostället till dubbla 400-gram-ställ beroende på vädret. I somras på en 2-veckors paddelresa i Norge med klart begränsade tvättmöjligheter funkade merinon utmärkt.
På vandringsturer korta som långa har jag lager på lager av merino, med en windstopper utanpå. Lätt att skala av ett lager när tempen stiger.
Har köpt både Woolpower (svensktillverkat) via
Getout och
Ullmax via vår kanotförening. Går man in på Ullmax hemsida kan man dessutom gynna sin hemmaförening som får del av vinsten, samtidigt som det är riktigt prisvärt.
(obs att det hos ullmax finns olika kvaliteer och den jag menar är den som benämns merino)
För mig funkar det bäst att ha Ullmax närmast kroppen och sen lagra på Woolpower i lager.
Båda sorter har fantastisk bra kvalite, och sen jag köpte de första plaggen 2005 har jag inte haft några som slitits ut.