Prisvärt 2-mannatält efterlyses

Skit i tältet, gå direkt på kåtan. Som åttaåring hade jag gjort extremt omoraliska handlingar för att få pappa att byta fjällräventältet mot ett indiantält, fatta vilken grej! Sova i indiantält liksom, sååå cleant! Dessutom mkt mysigare än alla tält på marknaden. Jag har använt min i fjällen och liknande på svalbard och tyckt att det funkat utan större problem. Fast mest har det använts i skogarna hemmavid.

Köpte mitt från bison i yttre enebakk en bit utanför Oslo, tror nån stackare som heter pointer daniel säljer dem i sverige. Mitt kostade ca 2100 sekiner, men då är det fyra goddamned meter i diameter och 2.7 meter högt. I grundutförande från tillverkaren väger det 6 kilo, men byter man ut pinnarna man får med samt gör en bättre och lättare packpåse kommer man ner betydligt i vikt. Och du har ett indiantält, bara en sån sak! Tänk dig själv när grabben kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet och berättar att han sovit i indiantält med farsan/morsan nån vecka i fjällen, hur cool kommer inte han vara då?

Kåta är ljuset.. Fast jag leker mest att det är ett indiantält, designen är i stort sett identiska, och indianer är lite mer exotiska, går ju inte navajoradio på p2 liksom..

EDIT: finns någon tråd om att vandra med barn och kåta, eller om det bara handlade om kåta och barn, hursomhaver fanns det lite tips där
 
Tips!


Northstartrading har ochså några" budgetvarianter" b.l.a RP.

Ett annat alternativ är: hur händig du och de dina är med duk !
Det finns flera sidor och länkar som handlar om "gör det själv" mycket enkla tarps/tents etc.
och länkar till material.

/H
 
Hej Kajsa!

Amerikanska MSR har några mycket lätta, lättupslagna och trevliga tält i sin Hubba Hubba och Mutha Hubba -serie. Det blir väldigt billigt om du beställer de från USA. De har dubbla ingångar och två små absider, och otroligt bra ventilation. Om man stakar ut det ordentligt ska det nog klara av en del vind också, även om det inte är ett extremtält.

Här kan du kolla på tvåmanstältet Hubba Hubba: http://www.basegear.com/msr-hubba-hubba-tent.html.
Det väger bara 1,9 kilo med allt, och har fungerat jättebra för mig på sommaren. Du får det nog för c.a. 2000 kr. från USA, med moms och frakt.

Stefan
 
Kanske det här:

Everest Travel Bike 2
999 kr

Vikt: 2,1 kg.
Mått L: 220 B: 120/140 H: 110/120 (ganska rymligt golv, men antagligen rätt lågt i tak utom i mitten)
Varsin absid!

051045_001.jpg
 
Jag tror att det är väldigt viktigt att när man vill ha tips som ryms inom sin "budget" så bör man tala om hur stor budgeten är.

Vissa tycker att det är ett "kap" att köpa ett tält för 2500 om det är nersatt från 3500, för andra är allt över 1000 spänn "alldeles för mycket".

När jag vandrade (visserligen inte fjällvandring) med mina ungar på deras "6-årsvandring" (d.v.s. när de var 6 år) så hade jag ett 149-kronors ryggåstält från Rusta (den här blå sorten, även Coop har liknande). Eftersom ungarna var så pass korta så kunde packningen ligga vid deras fotända (då behövs det ingen absid). Det är ändå inte så mycket packning kvar när man tagit fram sovsäckar och sånt.

Jag har tänkt göra en "absid" till det tältet genom att göra ett "förtält" av en bit tunn pressenning eller rentav simpel "byggplast" (det blir liksom som en förlängning av tälttaket bara), främst för frukostlagning i ruskväder.
 
Hej!
Husky Flame, 2-mannatält på northstar.se kanske kan vara något. jag har inte testat det själv men jag har hört mycket gott om det!

Hoppas ni får en go tur!!!
ha det gött!
 
Om ni står ut med den låga takhöjden är ju Bergans Compact ett bra tält till hyfsat pris. Vad gäller tältkåta finns ju Helsport Lavvulight som jag är lite sugen på själv, men då drar priset iväg en del....
Pär (trött på att krypa)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Guldhönan Prisvärt 4-mannatält till familjen? Bo och sova 1
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Eli Sabeth Prisvärt tält för tre Bo och sova 4
RedBreather Prisvärt tält för 2 personer Bo och sova 5
4nders Prisvärt kompakt tält? Bo och sova 1
filto338 Prisvärt tält Bo och sova 27
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Vimes 2 3-mannatält för långa vuxna och glada barn (pandemianpassning av sommaren) Bo och sova 15
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
Michael Jönsson Tips - Amerikanskt 2-mannatält i NYC. Bo och sova 2
humbug 2-mannatält Bo och sova 3
Nettchen Sovsäck -5 och kallare efterlyses Bo och sova 42
Lull Efterlyses: Tältstänger till Vaudetält! Bo och sova 6
katjak Tips om sovsäckar efterlyses! Bo och sova 21
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
lagher Knäppetält efterlyses Bo och sova 14
vindskyddsbyggarproffs efterlyses Bo och sova 3

Liknande trådar