Frân cyber-space till smockat sport-varuhus.
Tro det eller ej, men i helgen pilade jag (mot min principer) iväg till mega-sport-kedjan Decathlon (moma&popa-shop-killer i ultraformat), för att därstädes söka sovsáck till min dotter.
Urvalet av sovsäckar bestod som för sâ mycket annat nästan enbart av Decathlons egna outdoor-varumärke Quechua. Ett enda undantag: VANGO VENOM 150. Sácken fanns ej upphângd, utan enbart nedpackad.. inte mycket större en extra fet falukorv.
Jag frâgade närmsta expedit om han kände till säcken/prestanda, samt om han ville ha vänligheten att öppna upp. (ännu en tillfälighet denna dag: expediten visade sig vara Biel Santandreu, válkánd Mountain-fotograf, vars alster bl.a kan beskàdas här:
http://www.bestard.com/bestard/galeriaFotos.php3 )
Sagt och gjort: säcken öppnades.. super-tunn, verkade i princip inte innehàlla nàgon som helst fyllning.. halv dragkedja. En snodd att dra àt runt halsen, men ej runt skallen. Biel uttryckte sin starka tvehâgsamehet till temp-angivelsen.. samt ansàg, liksom jag, att den verkade extremt smal nede runt fossingarna, samt att sáckens lángd för mig (186 làng) verkade vara pà gránsen till för liten.
Dock, dessa smâ synpunkter under lördags-smocka-fullt köpcenter, med ett tio-tal kunder fràgandes fràgor till stackars Biel samtidigt som han stod och kollade säcken med mig. Sedan packades den ner igen.
Mitt intryck var en ultra liten och lätt, men lite väl trâng sáck för mig. Kanske?