Prisvärda sovsäckar?

Gott folk,
har nosat upp två italienska leverantörer av dunsovsäckar som verkar erbjuda mycket för pengarna och undrar nu om någon av er vet om de håller vad de lovar:

Ferrino Lightec 600
http://81.29.194.138/www.ferrino.it/www.ferrino.it/catalogo/prodotto.php?id=318

2055275.jpg


Specs: klarar 0 grader, 600 gram, kostar c.a. 800:- (från webbshoppar i Italien och Frankrike, + frakt alltså.)

Den andra är C.A.M.P. Essential 150
http://www.camp.it/ukprodotto.asp?MF=01&F=17&C=1452

1452.jpg


Specs: Ungefär samma temp.gräns, 565 gram, kostar c.a. 600:- ( + frakt från likaledes italienska och franska webbshoppar.)

Vad säger ni om dessa italienska "fynd"? Är de så prisvärda i förhållande till deras vikt och värmande förmåga som de ser ut att vara?

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-09-16 kl 20:47]
 
Huruvida de är fynd kan jag inte svara på men specen skulle jag inte lita på. Skall sovsäcken klara 0an så väger den aldrig så där lite om det inte är 900 dun vilket det självklart inte är. Åtminstonde inte om den är större är 30 cm i bredd. Är sovsäcken extremt liten kanske den kan klara temperaturgränserna men jag stället mig mycket skeptisk.
 
Klargörande!

Lightec 600 Duvet har en extremtemp på 0 C.
Det inebär att man överlever! Inte att man sover gott i säcken.
"Trivseltemp" är +10 /+7C! Extremtemp angivlesen är alltså en ren "nödsituations information"

MVH
Fritidsbutiken.com
Ronny Olofsson
 
Du har ju möjligen rätt Crazy, men det finns ju faktiskt ansedda tillverkare av dunsäckar som har specifikationer liknande dessa, exempelvis Western Mountaineerings Highlite
http://www.westernmountaineering.com/ba_HighLite.htm som säljs för 2.300:- på Getout http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5334

och Rabs Quantum 200 http://www.rab.uk.com/pages/sleeping/sleep_products/intro_quantum.html
som kostar ungefär lika mycket.

Det är ju visserligen inte mycket att gå på att andra tillverkare verkar klara biffen.

Hursomhelst, grundfrågan som jag gärna vill ha svar på är inte om de här två säckarna är supervarma i nollgradigt, utan om de är prisvärda i förhållande till prestandan: vikt & värmeförmåga. Så vad tror ni?

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-09-16 kl 21:37]
 
Gurre Gutt:

kan tyvärr inte svara riktigt konkret, dock meddela att Ferrino tillhör de mer sâlda säckarna i Spanien. Ferrino förknippas framför allt med säckar och tält, och hittas i de flesta sport-butiker, ungefär som man alltid hittar Lundhagskängor, Fjällrävenbyxor och Haglöfs-ryggar i svenska shops. Om detta innebär att de är bra kan jag icke uttala mig om.

Själv tittar även jag pâ sovsäckar, och undrar om inte en Vaude Kiowa kunde va nât?: (90 Euro Tysk web-shop)
15396_p1.jpg

Komfort: +21°
Toleranz: +1° / -4°
Extreme: -12°
3D Kapuze
Wärmekragen
Fußteil
Abmessungen: siehe "weitere Bilder"
Gewicht: 1600 g
Packmaß: ca. 21*35 cm
Füllung: 870 g sensofil.R
 
Tigertämjaren, jag tycker Ferrino och Camp säckarna verkar ha lite mycket tyg relativt dunet. 25-26 procent av säckarnas vikt är dun, resten tyg. Rab och WM säckarna har minst 40 procent dun av totalvikten. Tror nog du får vad du betalar för här, dvs säckar som är lite veka för t.ex fjällvandring i Sverige sommartid. Men de kostar inte mycket, så de kanske är prisvärda om man inte ska upp till fjällen.

Raskesven
 
Man tackar för svaren!

Saken är den att jag sedan några år har en hyffsat lätt dunsäck som funkar bra vid allt utom riktig vinterkyla. För detta ändamål har jag tidigare kört med en otymplig och tung Ajungilak Tyin Winter (2,5 kilo någonting). Den besten vill jag nu ersätta med en lätt dunyttersäck som komplement till dunsäcken som jag redan har. Sammantaget hamnar jag då på en vikt av 1,4 kilo sisådär. Detta som förklaring till min förfrågan.

Vad tros? Kan det funka?

Masse: Jag skulle kolla in lättare alternativ såsom dunsäcken Vango Venom 300 (extremtemp -8, vikt 800gram, dvs hälften av "Faudes"!) för knappa tusenlappen från exempelvis http://www.wildday.co.uk/ProductDetails.aspx?productID=826

venom300.jpg


/ Gurre Mört
 
Kan ju tilläga att jag trodde Oan var komfort. Extremtemperaturen är helt ointressant. Måtten måste vara väldigt små om temperaturangivelserna skall stämma precis som jag sagt tidigare.
 
Rrrrogntudju!

tigertamjaren; sa:
Vango Venom 300 (extremtemp -8, vikt 800gram, dvs hälften av "Faudes"!) för knappa tusenlappen

Men vaf...! Varför har du inte berättat om denna säck tidigare? Den får ju en topplacering på mitt Excelark över intressanta sovsäckar!

Låter nästan FÖR bra. Jag skulle vilja ha en angivelse på fyllningsvikten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Jmhe Mest prisvärda sovsäck för minus 25-30 Bo och sova 12
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11

Liknande trådar