Prisvärd GPS

Har börjat leta efter en lämplig GPS men inser att jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter. GPS:en kommer till största delen att användas för skoterkörning och bör därför klara av vatten och stötar, att kunna se höjdskillnader och märka ut platser är ju ett plus.

Har tittat på denna men vet inte om den är bra eller dålig.

http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=1091

Vad menar du med att du vill kunna se höjdskillnader? Vill du att den skall kunna ladda kartor och se höjdkurvor eller bara kunna se vilken höjd du befinner dig på?
De flesta gps har en höjdangivelse, vissa enbart från satelliterna, andra har inbyggd höjdmätare. Behöver du inte kunna se kartor så är den gps du länkar till onödig.
Själv har jag aldrig känt något behov att kunna ladda kartor. Jag scannar in mina papperskartor till datorn, kallibrerar dem, markerar ut platser och sedan överför punkterna till min gps via pc interface. Så för mig är Geko 201 den mest prisvärda. Den är liten, tål lite vatten och har en pc interface. Något mer behöver inte jag.
Är du ute efter en gps som kan ladda kartor kan säkert andra här ge bättre tips.
[Ändrat av MicColli 2006-01-12 kl 14:20]

Bra mottagare

Hej!

GPSmap 60C är en mottagare som har fungerat bra för mig. Jag använder den vid paddling, vandring och båtturer i ca. 500 mil. Jag valde just den modellen mycket pga att den klarar kartor som Friluftskartan (numera Friluftskartan Pro) och Blue Chart för digitala sjökort. Jag tycker båda dessa kartor är de bästa man kan köpa för aktiviterna jag nämnde ovan. Själva mottageren har jag inte haft några problem med. Den tål vatten och stötar bra. Det är lätt att föra över kartor, rutter, sparade spår etc. mellan dator och mottagare. Den största nackdelen tycker jag är att man är begränsad av 56MB internminne. Det hade vart bättre om man kunde sätta in lösa minneskort. Akta dig för GPSmap 60 som bara har 24 MB internminne. En annan nackdel är att processorn är något slö, vilket medför att det tar lite extra tid för kartbilden att uppdateras då man förflyttar sig. Vad gäller GPSmap 60CS så är den inte värd de extra slantarna då man har samma funktioner (kompass och höjdmätare) i GPSmap 60C om man rör sig några meter framåt. I jämförelse mot eTrex modellerna så är GPSmap 60C bättre pga större minne, bättre skärm och mottagning.

Så i väntan på en ny mottagare som klarar allt som GPSmap 60C kan men med större eller utbytbart minne och snabbare processor så rekommenderar jag den.

Jisstus; sa:
Har börjat leta efter en lämplig GPS men inser att jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter. GPS:en kommer till största delen att användas för skoterkörning och bör därför klara av vatten och stötar, att kunna se höjdskillnader och märka ut platser är ju ett plus.

Har tittat på denna men vet inte om den är bra eller dålig.

http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=1091

om jag skulle vara du skulle jag nog vänta lite.
förutsatt att du inte behöver köpa ny just nu.
Det kommer ju en ny modell snart till 60 serien och med all sannolikhet kommer då den du tittat på att sjunka i pris.

själv har jag en gpsmap 60CS.
jag kan rekomendera själva GPS en men kartorna från garmin suger (friluftskartan) så de kan jag tyvärr inte rekomendera.
det skall ju komma en ny nu men vad jag har sett har den samma fel o brister som jag irriterar mig på i den gamla versionen förutom att sverige verkar vara uppdelat i färre regioner (4) om jag inte såg fel.
vilket ju isåfall är mkt positivt.

Frågan är lite vad du förväntar dig av din GPS.

Du har redan specat ner lite. dvs vattentät, tåla stötar.
Men vad menar du med kunna se höjdskillnader.
menar du som i en karta med höjdkurvor? eller menar du som i att där jag nu är så befinner jag mig på X meters höjd. menar du som karta måste du förutom GPS som klarar den karta du önskar använda köpa till själva kartan. Oftast finns det med en grundkarta som täcker men där finns inte information om höjder mm.

skall du ladda in kartor mm så kan 24 mb minne vara lite lite tycker jag personligen. (samtidigt har jag väl ca 80-85% av område 8 i min och den har 56 Mb.)
men det beror ju på hur stort område du vill ha i den när du åker skoter.

sedan så är det ju inte färgskärm vilket jag tycker underlättar mkt vid kartläsning.

men vill du bara ha koll på var du är och vart du skall och hur långt det är dit snabbaste vägen och vilken riktning vilken medelhastighet du har osv osv så räcker den absolut.
som backup GPS skulle jag inte tveka att köpa en gpsmap 60 helt ok val. men oavsett så hade jag nog väntat lite för att se vad den nya 60csx kommer att kosta och ha för funktioner.

själv håller jag inte med om att 60cs inte är värd pengarna. För mig är det det.
Med den ingående barometern (höjdmätaren) kan man ha lite koll på vädret också. Kompassen är inte helt fel när man navigerar där det är svårt att få GPS täckning tex i tät skog. men visst kunde kompassen varit bättre.

lycka till med vad du nu köper

ps beroende på vilka batterier du stoppar i kommer enheten flyta eller sjunka om du tappar den i vatten.
ds
/Torbjörn

För skoterbruk skulle jag välja en Garmin Quest istället, prisvärd manick med mycket minne, en bra karta för bil/motorcykelbruk och färgskärm. Den blir lite dyrare än den du tittat på, men jag skulle nog ändå tro att du vill byta upp dig efter ett tag om du köper den billigare. På skotern har du ju dessutom tillgång till oändligt med ström till GPS:en vilket är en fördel då Quest har fasta batterier.

Jag skickade just en fråga till Garmin och frågade när den släpps i Sverige. Jag frågade även om den har en snabbare processor än föregångaren. Återkommer med deras svar!

Re: Re: Bra mottagare

kr-val; sa:
Rorsman1; sa:
GPSmap 60C är en mottagare som har fungerat bra för mig. ... Den största nackdelen tycker jag är att man är begränsad av 56MB internminne. Det hade vart bättre om man kunde sätta in lösa minneskort.
Är det inte så att det kommer 60CSX snart som har just detta med minneskort?
http://www.garmin.com/products/gpsmap60csx/
Frågan är när den finns tillgänglig i Sverige?

Har man tid och råd så kan man vänta på ”x- modellerna”.
Inte oväntat så är det rejäl rea på de modeller som nog utgår i och med att ”x- modellerna” kommer.

Per

Var kanske lite otydlig vad jag är ute efter gällande höjd men det jag menade i första hand var kartor där man kan se höjdkurvor. Om man sedan kan se den höjd man är på är ju inte ett minus.

Jag kommer nog inte att använda den till någon avancerad navigering utan det är nog lite åt det håll som hobbes skrev. Jag vill kunna märka ut lite olika platser på en karta där man ser höjdkurvor och se riktning och distans. Har ingen panik att köpa den just nu så det kanske är lika bra att vänta och se hur priserna börjar arta sig när den nya modellen kommer.

Tack för alla tips

Har börjat kolla mer och mer på en gpsmap 60C som jag tycker verkar vara bra. Frågan är ju om det är värt 500kr att gå upp till 60CS istället eller är dom funktionerna onödiga?

Hur mycket brukar priserna gå ner när det kommer en ny produkt?

Jisstus; sa:
Hur mycket brukar priserna gå ner när det kommer en ny produkt?
Det finns nog ingen historik att gå på eftersom Garmin vanligtvis inte brukar komma med ersättare, som nu ser ut att bli fallet, utan gamla enheter har tidigare funnits kvar parallellt utan betydande prissänkningar. Nu är det fråga om hur stora lager det egentligen finns av de "gamla" modellerna och hur desperata distributörer/återförsäljare hinner bli innan de tar slut. Jag gissar att det inte är så stora lager (man har knappast råd med sådant idag) utan att de kommer att försvinna ganska snabbt.

Traditionellt brukar marinbutikerna ha rea under båtmässan men då borde de väl redan vara borta??!

Det verkar som Sportmanship gjorde en kraftig prissänkning av Vista C (skall också ersättas) för ett tag sedan men de verkade då ta slut blixtsnabbt.

Jisstus; sa:
Frågan är ju om det är värt 500kr att gå upp till 60CS istället eller är dom funktionerna onödiga?
Deror på hur man använder enheten. Jag skulle inte betala 50 kr för barometern men kan tänka mig 500 kr för den elektroniska kompassen. Andra hävdar att de är helt onödiga (eller så hade de bara inte råd :)).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg