Jisstus; sa:
Har börjat leta efter en lämplig GPS men inser att jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter. GPS:en kommer till största delen att användas för skoterkörning och bör därför klara av vatten och stötar, att kunna se höjdskillnader och märka ut platser är ju ett plus.
Har tittat på denna men vet inte om den är bra eller dålig.
http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=1091
om jag skulle vara du skulle jag nog vänta lite.
förutsatt att du inte behöver köpa ny just nu.
Det kommer ju en ny modell snart till 60 serien och med all sannolikhet kommer då den du tittat på att sjunka i pris.
själv har jag en gpsmap 60CS.
jag kan rekomendera själva GPS en men kartorna från garmin suger (friluftskartan) så de kan jag tyvärr inte rekomendera.
det skall ju komma en ny nu men vad jag har sett har den samma fel o brister som jag irriterar mig på i den gamla versionen förutom att sverige verkar vara uppdelat i färre regioner (4) om jag inte såg fel.
vilket ju isåfall är mkt positivt.
Frågan är lite vad du förväntar dig av din GPS.
Du har redan specat ner lite. dvs vattentät, tåla stötar.
Men vad menar du med kunna se höjdskillnader.
menar du som i en karta med höjdkurvor? eller menar du som i att där jag nu är så befinner jag mig på X meters höjd. menar du som karta måste du förutom GPS som klarar den karta du önskar använda köpa till själva kartan. Oftast finns det med en grundkarta som täcker men där finns inte information om höjder mm.
skall du ladda in kartor mm så kan 24 mb minne vara lite lite tycker jag personligen. (samtidigt har jag väl ca 80-85% av område 8 i min och den har 56 Mb.)
men det beror ju på hur stort område du vill ha i den när du åker skoter.
sedan så är det ju inte färgskärm vilket jag tycker underlättar mkt vid kartläsning.
men vill du bara ha koll på var du är och vart du skall och hur långt det är dit snabbaste vägen och vilken riktning vilken medelhastighet du har osv osv så räcker den absolut.
som backup GPS skulle jag inte tveka att köpa en gpsmap 60 helt ok val. men oavsett så hade jag nog väntat lite för att se vad den nya 60csx kommer att kosta och ha för funktioner.
själv håller jag inte med om att 60cs inte är värd pengarna. För mig är det det.
Med den ingående barometern (höjdmätaren) kan man ha lite koll på vädret också. Kompassen är inte helt fel när man navigerar där det är svårt att få GPS täckning tex i tät skog. men visst kunde kompassen varit bättre.
lycka till med vad du nu köper
ps beroende på vilka batterier du stoppar i kommer enheten flyta eller sjunka om du tappar den i vatten.
ds
/Torbjörn