Prisskillnad gps

Peifen; sa:
Aj vad du låter arg.:)

*skrattar*
Ja, jag blir förbannad när det uppenbara måste påpekas. Det är ungefär som att säga att det är många fler som håller på IFK Göteborg än på Tvååker, och sedan behöva förklara att det är för att IFK är hemmahörande i en 600 000 personers stad och Tvååkers IF i en 1500 personers.

Dessutom är detta ämnet uttömt för länge sedan.

Det enda man behöver fråga sig är ju som sagt vad man vill betala för någons representativa butikslokar, eller vad det nu är som ligger bakom kostnaderna.

Man har två pris att välja på, för en identisk produkt*
och om skillnaden sedan beror på olika kostnader eller marginal är ju intressant i den mån man har nytta av det.

I förlängningen innebär detta att kunderna påverkar hur försäljningen ska ske och administreras.

*apropå det där med översättningen så hänvisar jag till grundskoleutbildningen

Re: Re: Re: Re: Angående köp i USA

Peifen; sa:
Jag har dessutom inte påstått att min GPS är insmugglad.
Nej det var jag som efter en snabb överslagsräkning (utgående från ett pris strax under $300) drog slutsatsen att det inte fanns utrymme att betala 25% moms om man skall få den för halva priset jämfört med här.

Men om det är så att den kostar under $250 (jag hamnar på knappt $242 när jag nu räknar baklänges) hemfraktad till Sverige gjorde jag ett felaktigt antagande.

Re: Re: Re: Re: Re: Angående köp i USA

Nej det var jag som efter en snabb överslagsräkning (utgående från ett pris strax under $300) drog slutsatsen att det inte fanns utrymme att betala 25% moms om man skall få den för halva priset jämfört med här.

Men om det är så att den kostar under $250 (jag hamnar på knappt $242 när jag nu räknar baklänges) hemfraktad till Sverige gjorde jag ett felaktigt antagande. [/QUOTE]

Vi har 22% moms ( i Finland) dessutom har euron varit mycket stark mot dollarn. Det förändrar matematiken en del.

Om du köper en GPS i USA (inkl VAT), använder den där, och senare reser hem till Sverige med den, är jag inte säker på att du ens lyckas betala moms om du så ber att få göra det på Arlanda.

Handlar man av exv. Aspid så finns överhuvudtaget inget olagligt element.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angående köp i USA

Peifen; sa:
Vi har 22% moms ( i Finland) dessutom har euron varit mycket stark mot dollarn. Det förändrar matematiken en del.
Då detta forum sannolikt mest befolkas av folk hemmahörande i Sverige hade ju dessa uppgifter varit värdefulla redan när du marknadsförde prisskillnaden första gången, eftersom det som du säger förändrar matematiken en del.

Mezzner; sa:
I förlängningen innebär detta att kunderna påverkar hur försäljningen ska ske och administreras.

Ja och med tiden kommer priserna därför att närma sig varandra med bara ett mindre påslag för vårt lilla språkområde och glesbefolkade land. Trots allt kommer det nog under lång tid framöver finnas en efterfrågan av försäljning av tekniska prylar på vårt modersmål, även bland dem som kan andra språk.

Olyckligtvis för oss konsumenter innebär inte den europeiska prisutjämningen enbart att vi sänker oss till europanivå. Andra länders fördel av lägre moms (Portugal verkar för övrigt ha höjt från 19 till 22%) försvinner så snart försäljningen blir betydande eftersom säljaren då tvingas att betala svensk moms.

Vad gäller kostnaderna för att driva företag (framförallt är det nog kostnaden för personal som är betungande) måste de också utjämnas om de svenska handlarna inte skall dö ut.
Om du köper en GPS i USA (inkl VAT), använder den där, och senare reser hem till Sverige med den, är jag inte säker på att du ens lyckas betala moms om du så ber att få göra det på Arlanda.
Har ingen aning men om man betalat någon delstats försäljningsskatt (sales tax) eller har använt produkten på resan påverkar knappast Arlandatullens rutiner. Om man inte kan betala moms där beror det nog snarare på att de har fullt upp med att jaga knarksmugglare, inte att varusmuggling plötsligt skulle blivit lagenligt.

Att jämföra priser där det ena på något sätt inbegriper ett lagbrott (hur trivialt det än anses vara av flertalet) är inte smart på ett publikt forum då det direkt eller indirekt kan uppfattas som en uppmaning till andra att bryta mot nämnda lag.

Vill man marknadsföra amerikanska enheter bör man ärligt berätta vad som skiljer produkterna åt och redovisa priset när det är som sämst, d.v.s. när man följer lagen. De allra flesta klarar nog själva den begränsade matematik som krävs för att räkna ut förtjänsten av den eventuellt olagliga verksamhet man tycker är moraliskt hanterbar. Gör de inte det är de så korkade att de förmodligen ändå åker fast, och då kan det ju knappast anses snällt att hjälpt dem på traven... :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Angående köp i USA

[/QUOTE]Då detta forum sannolikt mest befolkas av folk hemmahörande i Sverige hade ju dessa uppgifter varit värdefulla redan när du marknadsförde prisskillnaden första gången, eftersom det som du säger förändrar matematiken en del. [/QUOTE]

Japp. Jag tänkte inte på det innan du tog upp momsen på 25%.

Mezzner; sa:
Det enda man behöver fråga sig är ju som sagt vad man vill betala för någons representativa butikslokar, eller vad det nu är som ligger bakom kostnaderna.

och om skillnaden sedan beror på olika kostnader eller marginal är ju intressant i den mån man har nytta av det.

Det bästa är väl om man kan gå in på den lilla sportaffären hemma och känna på varan innan man går hem och beställer på nätet... ;)

Magellan flexiblare

Det är bör påpekas återigen att Vid kop från USA

1 Magellan ett bra alternativ då man själv lätt kan ändra baskartan - Europa finns att hämta på Magellan yahoogroup.
http://groups.yahoo.com/group/meridian_europe/files/

Medlemskap erfordras och hur man gör hittar man också

2 tre års garanti är ett svenskt påfund som inte har nåt egentligt värde då fel i elektroniken ofta dyker upp under första året .

3 Svensk manual finns ofta tillgänglig på nätet och en GPS Garmin eller Magellan kan ställas in på svenska och har bra hjälp installerad

b_100; sa:
Mezzner; sa:

Tja, har man lust att göra det så...
Det är dock inget som kan funka i längden, men bara om behovet att göra detta är riktigt stort lär det väl finnas förutsättningar för butiker av den typen. (Om man nu lyckas låsa upp de som föredrar att klämma på grejorna.)

Det bästa är väl om man kan gå in på den lilla sportaffären hemma och känna på varan innan man går hem och beställer på nätet... ;)

Mezzner; sa:
b_100; sa:
Mezzner; sa:

Tja, har man lust att göra det så...
Det är dock inget som kan funka i längden.

Men om behovet att göra detta är riktigt stort lär det väl finnas förutsättningar för butiker av den typen. (Om man nu lyckas låsa upp de kunder som föredrar att klämma på grejorna.)

(Blev visst nåt knas på förra inlägget...

Så här borde det sett ut.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg