Kommentarer...
Hej Helena !
Först vill jag bara tacka för ditt svar, alltid roligare med en dialog än monolog.
Jag håller med dig om mycket av det du skriver. Dock känns det som om diskussionen i sig blir lite snedvriden. Vad jag tycker är lite konstigt är just att samma pris råder oavsett vilken butik jag går in i. Vad jag inte har uttalat mig om är just priset, dvs om det är för högt eller lågt. Prissättningen i sig kan jag förstå, för där är det precis som du själv skriver. Det handlar om hyror som skall betalas, personal, övriga butikskostnader, inköpspriser, marginaler etc. Däremot att butikerna har exakt SAMMA priser känns lite trist tycker jag.
Jag som konsument vill ju gärna känna att jag har gjort ett fynd. Jag har alltid lärt mig att man skall gå till olika butiker för att jämföra priserna och inte bara köpa på första bästa ställe. Därför är det en stor besvikelse för mig (och säkert andra också) att upptäcka exakt samma pris oavsett vilken butik jag går till.
För det är ju det som är lite utav ”tjusningen” med att handla.. oavsett VAD du handlar.. att just kunna hitta ett ställe med bra priser. Det är ju lite av en sport liksom. För tar jag mig tid att gå runt till 15 butiker kan jag känna att det är värt både möda och tid om jag hittar en butik med lite lägre pris. Om jag däremot går runt till 15 butiker och finner att de har exakt samma priser blir jag nästan förbannad.
Du skriver att du tycker det är mest rättvist om alla butiker har samma priser.
Jag kan förstå dig på ett sätt, men samtidigt kan jag inte hålla med dig. Jag skulle känna mig lurad på min tid och möda, känna mig lurad från butikerna (håller de ihop?)
Det skulle innebära att det enda som butikerna skulle kunna konkurrera med är service mot kunden. Visst, är jag en kund som behöver mycket service - visst… Men är jag en kund som vet exakt vad jag ska ha… vad tjänar jag då på att gå till Naturkompaniet istället för Friluftsbolaget ? (som exempel)
Det går givetvis att diskutera vidare bara inom detta, men jag hoppas du förstår lite med vad jag menar i alla fall…
Du går vidare in på Butiker vs Internethandel. Där finns ju en uppenbar fara som jag ser det. När jag som kund upptäcker att ni (alla butiker) håller samma priser så söker jag mig naturligtvis till den billigare internet handeln. Det kanske kunden gör ändå, men jag tror kunden känner det ännu mer befogat i ett läge då butikerna inte längre konkurrerar med priset (mot andra butiker – konkurrera med internet-priser går ju självklart aldrig).
Då blir ju läget som så istället att jag som kund går till Naturkompaniet, tar redan på vad jag ska ha, provar, känner, testar, pratar med personal.. säger tack och hej och går hem och beställer från Tyskland via Internet istället.
Du har självklart helt rätt i att när det gäller service mot kund – där kan inget Internetbolag hota er på något sätt. Men vad är kunden känsligast emot ?
Vad väger tyngst ?
Jag som kund (oftast) tänker mer på pris i första hand och service- och garanti-åtaganden i andra hand. För det är ju inte alltid jag måste ha service eller garanti på det jag köper. Men priset på varan måste jag däreot ju alltid betala.
Men och andra sidan… det finns de som också kan tänka sig att betala kanske t o m ett lite högre pris för en vara just för att man tycker att butiken är så oerhört bra. Bra service- och garanti-åttaganden, bra personal etc. Att den helheten gör att jag känner mig trygg som kund och därför handlar till ett kanske lite högre pris med tycker att det är värt det.
Men för att försöka sammanfatta det hela lite. Jag vänder mig inte egentligen emot att ni kanske tar 2 785kr för en ryggsäck istället för 2 695kr. Vad jag vänder mig emot är att det inte finns några prisskillnader butiker emellan. Jag känner mig i alla fall på ett sätt lurad då och något irriterad. Irriterad för att jag trodde det lönade sig att göra lite egna ”marknadsundersökningar” eftersom det brukar ge positiv utdelning i övriga sammanhang.
Prisskillnader kan ju faktiskt i sig ge ett budskap till kunden också.
En butik med väldigt låga priser borde ju ge mig som kund en signal och tankar som: "hur kan de ha så låga priser?.. vad har de för service?.. garanti?.. etc etc?"
Samtidigt som en dyr butik kan ge mig samma frågor fast med andra svar.
Sedan är det då upp till mig som kund om jag vill köpa från en billig butik med dålig service, eller en dyr butik med bra service.
I ditt resonemang är jag ju alltid tvungen att betala för något jag kanske inte alltid vill ha ?
Med vänliga hälsningar
Marcus