Priser på Garmin

PR; sa:
På 276C som jag mer lutar åt som ersättare för GPS V var skillnaden plötsligt bara 307,90 kr trots att den kostar mer än de dyraste handhållna. Märkligt!
Pelle, City Select ingår väl inte i priset på 276C?
Då krävs ju det "berömda" bilkitet.
/Leif

Re: Quest

ehn; sa:
Kikade lite på Quest, den ser klart intressant ut (förutom att jag läste att den inte har utbytbara batterier). Har du hittat några svenska priser någonstans?
Nej, den har nog inte kommit riktigt än men den finns att förbeställa här:
http://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?manufacturers_id=2&products_id=156

Priset ser dyrt ut om man jämför med andra handhållna men då får man med CitySelect och lite annat som man behöver köpa till annars.

De fasta batterierna kommer sig nog av att till skillnad från sin föregångare (GPS V) är denna i huvudsak avsedd att användas för fordonsmontering med strömförsörjning. Det laddbara batteriet är endast en reserv om strömförsörjningen kortvarigt försvinner (beroende på hur man kopplat kan det hända när man startar motorn t.ex.) eller för att kunna studera färdvägen framför lägerelden på kvällen innan man somnar.

Om du verkligen vill använda den handhållet under längre tider finns det nog andra som är bättre.

svlcm; sa:
Pelle, City Select ingår väl inte i priset på 276C?
Då krävs ju det "berömda" bilkitet.
Ja i likhet med de handhållna så måste man köpa till kartor och här desutom minneskort. Då 276C är lika mycket marin som landbaserad kanske vissa kunder vill använda den bara på vattnet och inte inte alls har nytta av CS och då vore det dumt att baka in det i priset.

Jämfört med Quest blir den klart dyrare totalt men så har den också dubbelt så stor skärm, vilket gör att den blir bättre för översiktsnavigering, och man behöver trassla med papperskartan ännu mer sällan :)

Det jag tyckte var märkligt var att när man tittade på de handhållna enheterna så blir prisskillnaden USA-Europa större och större ju dyrare enheterna är men här var den plötsligt försumbar trots att den kostar så mycket.

PR; sa:
Det jag tyckte var märkligt var att när man tittade på de handhållna enheterna så blir prisskillnaden USA-Europa större och större ju dyrare enheterna är men här var den plötsligt försumbar trots att den kostar så mycket.

Jag tycker prisskillnaderna rent generellt är väldigt märkliga. Varför bor man alltid där det är som dyrast för? ;)

öringen; sa:
Jag tycker prisskillnaderna rent generellt är väldigt märkliga. Varför bor man alltid där det är som dyrast för? ;)
Prisskillnader skall vi konsumenter vara tacksamma för, de visar att konkurrensen fungerar. Att sedan leverantörerna sätter de priser de tror att en marknad är beredda att betala för att de totalt skall tjäna så mycket pengar som möjligt är en annan konsekvens av den fria prissättningen. Jag kan tyvärr inte slita mig från naturen i det här landet och kan därför inte flytta men ser det som en enorm fördel att jag kan sitta hemma framför datorn och jämföra priser och beställa var jag vill.

Vet man bara vad man vill och förstår konsekvenserna av respektive val så är det lätt - vill man ha personlig service går man till en svensk återförsäljare, vill man ha europeisk grundkarta till bästa pris så söker man på någon webbshop i Europa (oftast UK eller numera Portugal) och vill man köpa till absolut lägsta pris och klarar sig med amerikansk baskarta så köper man från staterna.

Re: Re: Re: Quest

PR; sa:
Skumt Expansys är klart dyrare på andra enheter som de har priser på. Jag gissar att de satt fel pris på Quest men har man tur kanske man hinner få den innan de upptäcker det :)
Precis! Tittar man på .com-adressen är priset 385 GBP. Tydligen har de någon form av lägsta-pris-garanti eftersom de vill ha ett mail om man sett den billigare någon annanstans.
/Leif

Jämför

Om man tittar på en Legend så är den dyrare på aspidshop.com än den är på sportextreme.com (i Danmark). Tittar man på 60 CS så är förhållandet det motsatta...

Har någon erfarenhet av att handla på dessa siter?

Re: Re: Re: Quest

PR; sa:
svlcm; sa:
Eva, enligt http://www.aspidshop.com/export/store/ kostar den 6200 SEK inkl 19% moms för EU-modellen.
Enligt http://www.expansys.se kostar den 5560 SEK inkl moms.
Skumt Expansys är klart dyrare på andra enheter som de har priser på. Jag gissar att de satt fel pris på Quest men har man tur kanske man hinner få den innan de upptäcker det :)

Tackar, dessa ställen hittade jag inte när jag letade tidigare idag. Klickade på att lägga Quest i korgen och ser då att Expansys lägger på 414 kr för Fedex-transport från Sundsvall till mig (Vallentuna).

Hamnar då på strax över 6000 kr.

/Eva

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Grymma priser hos LM Navigering 1
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
buster23 GPS-priser flyttat till Forum "leverantörer" Navigering 0
bertilstenfeldt LMV's priser Navigering 6
Avslutatmedlemskapx Portabla väderstationer, tester och priser Navigering 0
niking Höjda priser från Lntmäteriet Navigering 5
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg