Hur mycket är arrendekostnaden / norrländsk älg ungefär? Om skogsbolagen får in lite mer på arrende så kanske det inte svider så mycket att ha en lite tätare älgstam. Om man inte vill betala mer än det kostar att "tanka skotern" för att få jaga så kanske det inte är så intressant i alla fall och då har ju Patric faktiskt en poäng.
Full tank på skotern går väl på ett par hundringar, för det får du inte ens en ask med 20 skott klass 1 ammunition.
Om det finns en vilja att få ungdomar intresserade av jakt, enligt mitt sätt att se det så är det nödvändigt både för skogsbruket och för trafiksäkerheten, så lär man inte lyckas bättre genom att göra det dyrare.
Ett litet tankeexpriment:
Om jag är 18 år och funderar på att börja jaga älg så kostar det förmodligen minst 15 000 innan jag har nödvändig jägarexamen och den utrustning som krävs. Sedan tillkommer löpande kostnader för varje år ex jaktkort, arrenden, fällagvifter, andelar i älgdragare och slakthus med ett antal 1000 lappar till.
Naturligtvis är det upp till markägaren att försöka uppnå ett gott resultat genom att arrendera ut jakträtter till förmögna tyskar och italienare i stället, men då lär man snart upptäcka att man måste ta över ansvaret för en hel del arbetsuppgifter som jägarna i dag utför som en del av sin verksamhet.
Det blir en lite sned bild om man tror att arrendet är den enda kostnaden man har för varje kilo älgkött som läggs ner i frysboxen. Faktum är att med alla kostnader som finns kring jakten så är det mycket billigare att köpa nöt och fläsk på ICA. Naturligtvis är det inte lika roligt men för det nöjet betalar jägaren redan i dag mycket pengar.
Är du istället markägare och nöjer dig med att skjuta en hare vid tillfälle, så är kostnaderna av ett helt annat slag, sett ur det perspektivet så kan denne inte förväntas ha hela kostnadsbilden klar för sig.