Pris för att frakta upp varor till fjällstugor

Någon gång, i någon fjällstuga med butiksförsäljning har jag sett en lista över vad en mängd olika varor de hade till försäljning kostade att frakta upp. Det var allt möjligt tex. godispåsar, chokladkakor, 33 cl cola mm mm.

Har ni någon sådan uppskattning idag? Det skulle vara intressant att se, framförallt för de som förfasas över priset på en lättöl till bastun?

Mvh
Peter HP
 

MisslyckadSjälvmördare

Gäst
En helikopter kostar ju ca 10000 kr/h i effektiv flygtid eller i den häraden.

Det är ju fritt att bära lättölen själv till mycket lägre kostnad. Strohrom är ju annars mer vikteffektivt än lättöl. Annas är möjligtvis metaamfetamin kanske ett alternativ för den ultralätte figuren.
 
Vintertid finns alternativ till helikopter. Något som man sällan tar med i funderingarna är att det ska därifrån också. Vid landsvägen kan man ha långa vägtransporter, men det finns ofta organiserad avfallshantering.
 
[QUOTE=pal2;819123]
Har ni någon sådan uppskattning idag? Det skulle vara intressant att se, framförallt för de som förfasas över priset på en lättöl till bastun?

Mvh
Peter HP[/QUOTE

Va?
Förfasas över pris på öl då transportkostnaden är hög? Däremot lättöl i bastun. Lättöl...
😄
 
Det är väl egentligen de större fjällstationerna som får regelbunden leverans som man kan prissätta. De mindre stugorna får väl det mesta utkört/utfluget någon enstaka gång per säsong, då med personal och annan material som ändå ska dit.
Att en lättöl till fjällbastun går för priser man aldrig skulle acceptera i bebyggd miljö beror nog inte enbart på transportkostnaden, utan ska täcka annan hanteringskostnad för relativt små partier. Priset är nog också satt så att första bästa gäng som kommer i början på säsongen ska köpa slut på allt. Helt enkelt även ett utslag för att dämpa efterfrågan?
Sen är konkurrensen av naturliga skäl även begränsad, så det finns många faktorer som gör att man snällt får pynta fyra fem gånger så mycket för en ölkorv i väglöst land.
 
De färska äpplena (fryser under skotertransport) och äggen (de som klarat transporten) som transporteras upp innan stugan öppnar för säsongen lär inte sänka prisnivån.
 
Svar på priser och transporter i fjällstugor

Hej Peter. Tack för din fråga om våra butiker på fjällstugorna. Gillar också att ni är många som har svarat åt oss och har kunskap om hur det fungerar

Kostnaderna varierar ganska mycket från stuga till stuga när det gäller butikstransporterna. Men en grov uppskattning är att det i genomsnitt är cirka 20 procent av försäljningspriset på en vara som går till kostnader för transporter. (arbetskraft, maskiner, bränsle, inhyrda transporter etc) Det är svårt att räkna om kostnaden till enstaka produkter. En chokladkaka är till exempel mer transporteffektiv och är därmed billigare än att frakta en chipspåse eller en lättöl. Sen varierar den faktiska kostnaden beroende på avstånd till stugan och delvis också på hur stora volymer som körs ut åt gången. STF Pieskehaure har till exempel 60 km enkel transportväg medan STF Vakkotavare ligger vid väg.

Vi har som ambition att minska den klimatpåverkan våra butiker har och satsar just nu framförallt på smartare avfallshantering och transporter till och från våra fjällstugor. Transporter flyttas i så hög utsträckning som möjligt till vintern då de kan göras med skoter eller bandvagn för att undvika helikoptertransporter. Transporter vintertid skapar också fler arbetstillfällen lokalt, vilket också är viktigt. De varor som vi måste frakta ut under sommaren pga av dess hållbarhet sker, precis som Ola skriver i samband med andra transporter som ska ut. 2018 minskade vi våra helikoptertransporter 50% jämfört med 2017, men vi kan bli ännu bättre.

2016 utvecklade vi utbudet i våra fjällstugor med ett uppdaterat sortiment och ny inredning. Nu kommer det än mer anpassas för vintertransport vilket innebär förändringar i produkter utifrån t.ex. hur lång hållbarhetstid de har. Produkter som hållbart är ”bäst” kommer rekommenderas och synliggöras mer i butikerna. Vi tittar också på val av förpackningar och storlekar som är bättre ur både avfallssynpunkt och för att klara lagring i befintliga utrymmen. Vid sidan av butiksförändringar vill vi också tillsammans med gäster se till att avfallshanteringen; från butik, stuga och på fjället förbättras.

Vi tror att den förändring som görs innebär en försäljning som kanske minskar något och en påverkan som förhoppningsvis minskar mycket.

Här kan ni läsa mer om våra butiker
https://www.svenskaturistforeningen.se/lara/artikelsamling-fjallstugor/utbud-i-fjallstugornas-butiker/

Vänligen Johan Påve, Chef STF Fjällstugor
 
En smart lösning...

En smart lösning för en mer hållbarare logistik inom fjällvärlden är att premiera vandrare som bär med sig transporterna till fots.

Ge dem en slant för besväret att bära dit allt ni vill sälja dyrt.

Detta kan bli en storindustri. Självtransport.
 
En smart lösning för en mer hållbarare logistik inom fjällvärlden är att premiera vandrare som bär med sig transporterna till fots.

Ge dem en slant för besväret att bära dit allt ni vill sälja dyrt.

Detta kan bli en storindustri. Självtransport.

Hej
Ja, det kan ju vara en idé, framförallt med mindre grejer. Vi tar med den till vår idébank. Tack:)
//Jenny STF
 
När man vill minska på klimatavtrycket så undrar jag varför tex Saltoluokta använder mejeriprodukter(vid frukost) från Arla när det finns mejeriprodukter från norrmejerier som produceras i Luleå.
 
Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg