Prips energi pulver ?

Använde Pripps sportdryck under många år på långa cykelpass! Hade mkt karies angrepp under den tiden slutade med drycken å använde bara vatten å inte ett hål sen dess!
Nu sitter jag i kajak å har börjat använda Vitargo nån som vet om det är lika aggresivt mot tänderna?

/Janne

Men de va himla fart när man tagit Prips energi :)
De e bara o Piska på Tandtrollet med borsten ;-)

Om man inte tar de dagligen så kan de ju inte va så farligt ?
 
Jo det var ju nästan dagligen (6 dar i veckan) å nu lika ofta i kajak! Står på Vitargon att den inte innehåller nåt socker eller enkla kolhydrater! Betyder det att den är bättre än tex Pripps (som innehöll socker) å då är ofarlig för tänderna!

/Janne
 
Jo det var ju nästan dagligen (6 dar i veckan) å nu lika ofta i kajak! Står på Vitargon att den inte innehåller nåt socker eller enkla kolhydrater! Betyder det att den är bättre än tex Pripps (som innehöll socker) å då är ofarlig för tänderna!

/Janne

Kan man inte skölja med lite vatten efter sportdrycken?
 
Min

tandläkare gillar inte heller sportdrycker. Min kamrats fru som är dietist delar tandläkarens syn på sportdrycker...
Äter man tillräckligt, allsidigt och mycket om man tränar så säger hon att man inte behöver. Sannorlikt har hon rätt för hur sjutton gjorde förfäderna före butikerna.....
Men när man sen tittar på behövliga mängderna, blir man lätt trött i munnen....för det är ju frukt och grönsaker som behöver ökas inte fett och proteiner....
//J
 
Seobserver: Den där dietisten kör uppenbarligen inte värst många långpass, eller hur? Att ersätta energiförlusten vid pass över 1-1,5 timme är jäkligt svårt med selleri eller banan, även om det säkert vore nyttigt. Lättare då med Ballerinakex, Snickers eller, ja, sportdryck. Vätskeförlusterna vid långpass samma sak: vatten tas upp lättare om man har lite socker och salt med (mekanismen finns beskriven ned på cellnivå. Det är av den anledningen som dehydrerade barn med diarré i u-länderna rekommenderas att dricka något slags socker-saltlösning istf bara vatten). Dessutom har vi ju saltfrågan, eftersom saltförlusten är väldigt svår att ersätta under träning utan just nånting salt. Chips är ju schysst men återigen; i sportdryck får du hela kitet blandat, klart att trycka i sig.

Felet som många gör - och jag antar att det är detta dietisten med rätta vänder sig emot - är ju att dricka fancy sportdryck under korta, inte så intensiva träningspass, eller ännu hellre till vardags (vilket har precis samma effekt som vanlig saft eller läsk). Helt meningslöst, tomma kalorier och mask i tänderna blir effekten. Fetma, diabetes och amputerade ben, njursvikt och döden. Blindhet. Erektionsproblem. Sjutton sorters pina.
 
Det är väl inget större fel att dricka sportdryck om man tränar hårt i över 2 timmar. Brukar själv känna mig lite trött efter 25 km löpning, beror säkert på att energin börjar ta slut. Men är löppasset bara en halvmara så behöver jag inte fylla på med annat än vatten.

Problemet med sportdryck är att vissa tror sig behöva det efter 45 minuters lätt träning och får på så sätt i sig mer energi än de gör av med.

Men en gel i fickan under fjällvandringen är aldrig fel, då är det bara att knata vidare.
 
snip

Felet som många gör - och jag antar att det är detta dietisten med rätta vänder sig emot - är ju att dricka fancy sportdryck under korta, inte så intensiva träningspass, eller ännu hellre till vardags (vilket har precis samma effekt som vanlig saft eller läsk). Helt meningslöst, tomma kalorier och mask i tänderna blir effekten. Fetma, diabetes och amputerade ben, njursvikt och döden. Blindhet. Erektionsproblem. Sjutton sorters pina.

Det där näst sista låter ju värre än döden...Klart jag kör med sötsalt soppa vid långpass. Numera tillhör resetandborsten den dagliga packningen. Gissa varför.
Jodå hon dietisten kör ett par tretimmarspass i veckan men är mager som en konfirmand....vi har alla olika arv och metabolism samt matvanor och olater...Karavangodis, jägarsnus och vatten har närapå samma sammansättning fast man slipper bära vattnet...Men det är klart att påfyllning behövs och vid snabbmarscher, cykling i 30-40km/h tempo går det åt mer än vad normal föda medger och sportdryck är bekvämt. Men de allra flesta klarar sig nog utan och skulle må mer väl om de åt rätt.....
Så visst finns det flera olika nivåre och att navigera är nödvändigt för annars kan det lätt gå snett...
//J
 
Jag har diskuterat olika socker arter och energi källor med min dietist
Jag har narkolepsi ( okontrollerade insomningar ) vilket gör att jag snabby måste få i mig snabb energi för att inte somna när jag börjar känna mig trött när jag kör bil tex.
Då har min bästa vän varit Snickers men de satte sig ganska snabbt o gott på midjan oxå :-( Men hon jämförde 5 banander energi mässigt med en snikers, men man kan inte trycka i sig effektivt en klase bananer ...
Enligt dietisten är snikers energin bara placebo ?
Men alla har väl olika uppfattningar ? Jag har testat lite olika gelen när jag tränat hårt men effekten som jag hoppast har uteblivit ...
 
Jo det var ju nästan dagligen (6 dar i veckan) å nu lika ofta i kajak! Står på Vitargon att den inte innehåller nåt socker eller enkla kolhydrater! Betyder det att den är bättre än tex Pripps (som innehöll socker) å då är ofarlig för tänderna!

Kolhydraterna i Vitargon torde vara lika farliga för tänderna som de i Pripps Energy men Pripps innehåller dessutom ctironsyra vilket borde göra den mer aggressiv mot tänderna.
Mitt, lekmannamässiga, svar på din fråga blir alltså "Förmodligen". :)

Att borsta tänderna i tid och otid är nog inte speciellt bra i längden heller.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg