Primus MicronStove Ti 2.5 mm.???

Jag ska köpa ett nytt kök inför sommaren och satsar på ett väldigt lätt sådant. Ett toppmonterat gaskök är det som gäller. Jag har läst en hel del på trådarna här i forumet och surfat runt på nätet och det lutar åt ett MSR PR. Sen såg jag Primus ny MicronStove Ti 2.5 som verkade väldigt intressant och nu är jag öppen för förslag.

http://www.primuscamping.com/product.php?id=9

Som det redan varit uppe på någon tråd är ju bränslesnålhet en minst lika viktig faktor som kökets vikt. Någonstans snappade jag upp att Micronstove skulle vara snålare än PR och att detta MicronStove Ti 2.5 skulle vara lika snålt som Micronstove. Finns det lite hårda fakta för det påståendet eller var det en kvalificerad gissning?

Informationen om detta nya kök verkar vara väldigt knapphändig och det finns överhuvud taget inte med på primus.se. Är det någon som hittat mer info? Tyckte jag läste att någon snackat med primus om det? Har någon hittat några recensioner av det eller resultat av test i fält osv? Kommer det att finnas i Sverige och till vilket pris?

Vad tror ni om detta kök i jämförelse med PR?

Igen

Din fråga faller inom standadfrågeramen, "Vv jämför åt mig en helt ny produkt".
Själv har jag flerårig erfarenhet av MSR PR. Den gör att jag kan rekommendera den. Tror inte att 10 gram hit eller dit är det väsentligaste utan t ex hur effektiva bränsleförbrukningen är. MSR anger 16 liter / liten gaskanister. Det verkar stämma ungefär i verkligheten.
När det gäller att lyckas med toppmonterade kök är med mer en fråga om att ställa köket rätt. Stadig och i lä. Det finns ju olika sätt att lösa det på men i lä är viktigt.
Jag har en bekannt som anser att ti och lätt är enda vägen att gå, och trivs han med det så är det bra, men jag själv tror att det finns flera bitar att titta på. Senaste är inte alltid bästa. Och i mina ögon är kök något som måste fungera, för annars får jag övergå till matlagning över öppen eld och det tar natur, tid och kraft.
Tänk och vila på hanen.....

Go tur

Bränsleförbrukningen lär man väl först få en korrekt uppfattning om när något kunnigt och oberoende test genomförs.

Jag har ett vanligt Micron som av en väldigt rutinerade användare/testare rekommenderades som det bränslesnålaste gasköket. Detta gjorde att jag valde det framför PR. Är mycket nöjd.

Som du skriver är ju skillnaden mellan den senaste lätta Micron-varianten (som visades på mässa i USA i somras, så den kommer väl på marknaden så småningom) och den äldre som jag har inte särskilt stor viktmässigt. Motsvarar en dags gasförbrukning för mig ungefär, jag ligger stadigt på 25-30 g/dag och person ganska oberoende av väder och vind. Men det är mitt sätt att använda köket.

Egentligen är det väl så att du hamnar inte fel vilket alternativ du än väljer. Viktmässigt så är det ju små skillnader jämfört med vikten på tält, ryggsäck, skalkläder med mera.

Jörgen

Jag tänker och vilar på hanen.. :)

Under tiden mailade jag primus och ställde en rad frågor.

Fick så klart inte svar på alla frågor, men svaret löd:
"MicronStove Ti2.5 väger 2.5 oz (69 gram) och är ett av marknadens lättaste kök. Effekten kommer att vara 2200 W och rekommenderat utpris är 699 kronor. Ti 2.5 kommer att vara i butik april-maj 2007, hör med närmaste Naturkompaniet eller annan välsorterad friluftsbutik. Om du vill ha ett lätt kastrullset så säljer Primus Litech Trek Kettle som väger 255 gram."

Så när der gäller brännare är det väl bara att avvakta och se.. Får kika på kastruller så länge, definitivt inte det ovan nämnda utan något som är lätt på riktigt.. :)

carl_; sa:
Jag tänker och vilar på hanen.. :)

Under tiden mailade jag primus och ställde en rad frågor.

Fick så klart inte svar på alla frågor, men svaret löd:
"MicronStove Ti2.5 väger 2.5 oz (69 gram) och är ett av marknadens lättaste kök. Effekten kommer att vara 2200 W och rekommenderat utpris är 699 kronor. Ti 2.5 kommer att vara i butik april-maj 2007, hör med närmaste Naturkompaniet eller annan välsorterad friluftsbutik. Om du vill ha ett lätt kastrullset så säljer Primus Litech Trek Kettle som väger 255 gram."

Så när der gäller brännare är det väl bara att avvakta och se.. Får kika på kastruller så länge, definitivt inte det ovan nämnda utan något som är lätt på riktigt.. :)

Kan bara hålla med dig om kastrullsetet (också). Om detta är lätt så är Kalle Anka en mild och välartikulerad gentleman...

Jörgen

Den som svarar för sitt företag är givetvis bunden att följa av företaget givna standardmeddelanden om företagets produkter. Du får vara glad att P inte nyligen introducerat ett gediget gjutjärnsset ;-)
Både gamla Meta och nyare i Ti är lättare, viktigast torde vara formen så att lågan kan utnyttjas och kärlbotten effektivt tar till vara värmen från brännaren.

go tur

varför denna vikthets

Nu så ska man spara vikt igen. Min fråga är. Är inte de flesta toppmonterade brännarna lätta nog? Behöver men verkligen det där lilla gramet extra.

Jag känner igen detta från cyklingen. Då jag håller på en del med både landsväg och mtb, har jag fått uppleva den vikthets som råder i denna sport.
Vad jag då kommit fram till är att det är de stora sakerna som man kan tjäna på att byta. Jag böt t.ex till tubdäck på mtb:n och sparade därmed runt ett kilo. Då märks det skillnad.
Men om man byter och sparar några gram på nytt styre och ny sadelstolpe, så känns det som att effekten är mest psykisk. Man orkar mer på grund av att man känner att man har ett material som borde göra turen lite snabbare och efektivare.
Om man sedan jämför med friluftslivet så känner jag igen samma mönster. Det man kanske ska inrikta sig på här, såvida man inte redan har allt det lättaste redan, bör vara att ersätta tält, ryggsäck och kanske ev trangiat. Det är nog där den mesta vikten ligger gömd.

Men missförstå mig rätt. Jag tycker att det är viktigt med folk som är viktmedvetna. Det bör man ju vara. Man ska ju inte lasta mer än vad som behövs. Fö Det verkar vara en schysst brännare , som jag skulle kunna tänka mig att ha bara för att den tar så lite plats i ryggsäcken. Dessutom är det ju dumt att köpa ett tungt åbäke. När man kan köpa nåt lätt och smidigt.
Sen vet jag ju från tidigare att ni redan har altt det häftiga. Så go for it, verkar vara ett bra köp.

Nja när det gäller brännare så är ju inte bara vågen utan även bränsleförbrukning och priset med i ekvationen.
Men visst har du rätt i sak att vikthysterin ofta tar sig märkliga uttryck. Men som NUI så riktigt påpekat kan man spara mycket mera vikt på grundbultarna. Precis som du gjorde med dina hjul. Mitt standardråd är avseende cykel, skaffa en begagnd racer och sälj järnhästen.
Lämnat hemma är oslagbart lättast.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-02-03 kl 01:11]

cykel

Håller med om man ska köpa cykel. Köp beggat. Man kan t,ex köpa en avanti pro competitor(=mycket bra cykelram i easton alu)mtb med schyssta delar för samma pris som en ny crescent. Hör inte hit men intressant ändå.

Naturligtvis måste man tänka på förbrukningen tas med i tanken, så att man slipper bära extra bränsle. Det är jag medveten om.
Men det gör ju inte att man inte kan tycka att det här med vikthetsen går lite långt ibland. Man måste ha en sansad syn på det här med vad man spara vs. vad mycket det ger. Föredrar själv trangia med gasol. För det excellenta vindskyddet.
[Ändrat av filto338 2007-02-03 kl 11:25]

johankse; sa:
Den som svarar för sitt företag är givetvis bunden att följa av företaget givna standardmeddelanden om företagets produkter. Du får vara glad att P inte nyligen introducerat ett gediget gjutjärnsset ;-)
Hehe.. givetvis är det så och därför hade jag inte direkt höga förväntningar. Fick iaf veta när det kommer och till vilket pris :)
Både gamla Meta och nyare i Ti är lättare, viktigast torde vara formen så att lågan kan utnyttjas och kärlbotten effektivt tar till vara värmen från brännaren.
Ja, det lutar väl åt någon liten kastrull i titan, men samtidigt kollar jag på allt som är viktmässigt jämförbart. Vilken form på kastrullen tror du personligen är bäst?

Re: varför denna vikthets

filto338; sa:
Nu så ska man spara vikt igen. Min fråga är. Är inte de flesta toppmonterade brännarna lätta nog? Behöver men verkligen det där lilla gramet extra.
Man behöver inte spara vikt igen, men jag som ställer frågorna vill det. Så enligt mig är alltså inte de flesta toppmonterade kök lätta nog och jag vill gärna ha lättast möjliga alternativ utifrån mina kriterier, helt riktigt.
Jag känner igen detta från cyklingen. Då jag håller på en del med både landsväg och mtb, har jag fått uppleva den vikthets som råder i denna sport.
Vad jag då kommit fram till är att det är de stora sakerna som man kan tjäna på att byta. Jag böt t.ex till tubdäck på mtb:n och sparade därmed runt ett kilo. Då märks det skillnad.
Men om man byter och sparar några gram på nytt styre och ny sadelstolpe, så känns det som att effekten är mest psykisk. Man orkar mer på grund av att man känner att man har ett material som borde göra turen lite snabbare och efektivare.
Om man sedan jämför med friluftslivet så känner jag igen samma mönster. Det man kanske ska inrikta sig på här, såvida man inte redan har allt det lättaste redan, bör vara att ersätta tält, ryggsäck och kanske ev trangiat. Det är nog där den mesta vikten ligger gömd.
Visserligen låter gramjakt i cykling inte fullt lika viktig som gramjakt i vandring när kroppen själv ska bära all vikt, men visst verkar det finnas mer eller mindre "hysteri". UL-trådar finns det gott om för att debattera sådant men jag är varken UL-vandrare eller UL förespråkare. Det jag troligtvis är och definitivt förespråkar är LK-vandring. Givetvis tjänar man mest på de tyngsta sakerna och jag är helt säker på att det inte bara är en psykisk skillnad mellan 34kg och 19,5kg i startvikt :) Även om det definitivt blir också en psykisk skillnad ;)
Men missförstå mig rätt. Jag tycker att det är viktigt med folk som är viktmedvetna. Det bör man ju vara. Man ska ju inte lasta mer än vad som behövs. Fö Det verkar vara en schysst brännare , som jag skulle kunna tänka mig att ha bara för att den tar så lite plats i ryggsäcken. Dessutom är det ju dumt att köpa ett tungt åbäke. När man kan köpa nåt lätt och smidigt.
Sen vet jag ju från tidigare att ni redan har altt det häftiga. Så go for it, verkar vara ett bra köp.
Nej, visst är det så. Nu råkar jag få tillbaka pengar efter en reklamation av ett kök och de ska givetvis gå till ett nytt dito. Man behöver ju mat i magen även kommande vandringar. Så det känns det självklart att skaffa ett lätt kök när man ändå kan välja :) Speciellt eftersom jag försöker bygga upp en hyffsat lätt solopackning på lite sikt.

Jag måste göra ett OT-inlägg på min egen tråd nu när UL och vikthets kom upp igen.

Hahaha.. I somras var jag på en 10-dagars Riksgränsen till Nikka (blev Keb) och stötte på en UL-vandrare. Han hade en självtillverkad ryggsäck á la Ray Jardine, bodde under egentillverkad tarp och sov i egentillverkat sovtäcke på ett tunt liggunderlag osv. Allt inspirerat av UL och denne Ray Jardine. Det konstiga var att han inte hade ölburksbrännare utan en vanlig trangiabrännare!?

Hur som helst. När vi kom till Tjäktja möttes vi nästan omedelbart av ryktena om denne ensamvandrare som genomblöt och väldigt frusen sökt skydd i nödstugan uppe på Tjäktjapasset. De hade träffat honom när de fikade i nödstugan innan de gick sista biten till Tjäktjastugan. Han berättade för dem att han tappat sin flaska T-sprit och bad dem hålla utkik. Det skulle vara en svart flaska med en vit dödskallesymbol på.

Någon dag senare gick vi ikapp en man och när jag såg en svart T-spritflaska med en vit dödskallesymol på gick det fort att lägga ihop ett och ett. Flaskan som hittats av några vänliga vandrare och kommit till rätta, satt nu igen riskabelt nedstucken lite på sniskan i en ryggsäcksficka. Vi höll ungefär samma fart under en del av dagen och det gav oss en hel del tid att samtala.

Det var en väldigt trevlig man som talade sig varm för UL och berättade för mig om denne levande legend, Ray Jardine, osv. Jag frågade och han svarade och berättade. Han berättade om sin lätta ryggsäck och dess principer, hur han bodde under tarp och allt detta. Han berättade hur man spänner upp tarpen mellan två träd och medgav senare att det inte kändes så optimalt med tarp på kalfjället. Under dessa dagar visade inte den svenska fjällvärlden sitt bästa ansikte och han insåg att hans utrustning inte var gjuten för det svenska fjällvädret med regn, snö, vind och minusgrader. Så den arma mannen kom helt enkelt i kläm för att han inte hade rejäl utrustning anpassad för detta klimat. Utöver det redan nämnda hade han inget regntätt skalplagg, för lite T-dojja och väldigt snålt med mat (han skulle inte köpa efter vägen) etc. etc.

När jag kollade på hans ryggsäck med enbart ovadderade axelremmar som bärsystem, hur det såg ut att kännas osv, fick jag intrycket av att han hade rätt tung packning ändå. Trots allt detta "UL". Jag frågade vad han hade för startvikt och han berättade nöjt att den låg ner emot 20kg. Jaha, tänkte jag. Där ser man. Han är en försakande UL-vandrare och har tyngre vikt än mig som LK-vandrare när jag bär all gemensam utrustning för både mig och min vandringkamrat. Så i huvudet började jag jämföra våra packningar. Tygpåse vs. riktigt bekväm ryggsäck, tarp vs. riktigt bra och stabilt tält, sovtäcke vs. varm och skön dunsäck, tunnt liggunderlag vs. 7cm tjockt osv..

Till hans försvar kan man kanske säga att han skulle vara ute längre än oss och därför också behövde bära mer mat än oss. Men även här kommer jag fram till den ironiska slutsatsen att vi troligtvis hade mer mat än honom, då han gick mer eller mindre på svältkost medan vi åt tre varma mål per dag + diverse ölkorvar och godis.

För mig är det fortfarande ett stort mysterium hur han kunde få en så tung UL-packning när man såg och hörde hur primitivt han valde att ha det under sin vandring..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Gasförbrukning Primus MicronStove Kök och brännare 3
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 11
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 23
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg