Primus eller Optimus.

Undrar också

Kolan_1; sa:
vad är igentligen som gör Omnifuel så mycket bättre än multifuel ?
Jag tror att det går bättre på gas och sämre på andra bränslen. Sen sägs det vara lättare att reglera, men jag tycker att MFS är tillräckligt bra reglerat för alltfrån gräddsås, pannkakor och tortillas till att smälta snö, bara man lär sig.

P.S. För icke Norsk-talande. "Primus" betyder ungefär förgasarkök på Norska. Precis som "Frigolit" på svenska betyder polystyrenplast, fast det egentligen är ett varumärke. D.S.
 
Det är möjligen så, men jag kör mest på diesel, jp8, Jet A1 och gas och där har jag inte märkt någon större skillnad, dock har jag en mycket liten erfarenhet av bensin som bränsle.

Men som alltid man ju komma med nya "bättre" produkter hela tiden..*S*
 
dsk; sa:
Mitt beste råd er velg noe du føler deg trygg på, og kan anvendes sammen med Trangia eller annet vindskydd. Om det ikke blåser så begynner det når du skal koke.

dsk

Det var lite det jag funderade på ang Nova,att det är kompatibelt med Trangia om man skulle vilja det.


JonathanW; sa:

Det märkte jag också när jag kollade det i butik,hela apparaten vill ju snurra med reglaget.Men iofs stod det ingen kittel med ½-1 L vatten ovanpå.


peter
 
ping; sa:
Det var lite det jag funderade på ang Nova,att det är kompatibelt med Trangia om man skulle vilja det.

Det var min tanke også, me om du skal ha på et adapter så måste benen av....
Du kan køre på ett rent trangia mulitifuel, men da er du beroende på trangiaet.

Jeg kør butan och trangia gas brenner på sommeren, och Nove med hemmagjort vindskydd om vintern.

Jeg er inte nøyd med pakkesystemet til noen av leverandørene, og har sydd i hop en liten påse med plats till flaske med pump, och brnnare på toppen. rundt det hele lindar (?) jeg vindskyddet,och putter ner i påsan. Storlek unifær som en thermos.(1 liters)

Vindskjerm kan du finne ritningar på min hemsida
http://home.no/dsk

dsk

PS unifær alla køk med separat flaske kan integreres i Trangia. Kikk på sida mi under links)
DS
 
ping; sa:
Smutt,kan man koppla bort slang och 'förlängare' borde det gå ner i min kastrull och på det sättet få ner hela schabraket i sidofickan.
peter

Jag får ner mitt MFS i kastrullenrna och hela rasket i sidofickan, så det borde gå med Nova också. MSR whisperlite går ner ännu lättare. Eller menar du att man ska få ner även flaskan?

Mitt kit är
Trangia 1.7 l + Opimus 1.7 l + MSR blacklite stekpanna. I detta får jag ner diskborste, MFS-kök, tändstickor, diskmedel, salt, tamoj, vindskydd (MSR) och underlägg (vinter). Påsen för lilla Trangiaköket passar utanpå.
 
Vandrare; sa:
ping; sa:
Smutt,kan man koppla bort slang och 'förlängare' borde det gå ner i min kastrull och på det sättet få ner hela schabraket i sidofickan.
peter

Jag får ner mitt MFS i kastrullenrna och hela rasket i sidofickan, så det borde gå med Nova också. MSR whisperlite går ner ännu lättare. Eller menar du att man ska få ner även flaskan?

Mitt kit är
Trangia 1.7 l + Opimus 1.7 l + MSR blacklite stekpanna. I detta får jag ner diskborste, MFS-kök, tändstickor, diskmedel, salt, tamoj, vindskydd (MSR) och underlägg (vinter). Påsen för lilla Trangiaköket passar utanpå.

Jo,allting.Om jag tar det lilla kitet,bara en kastrull med diam. 130mm och höjd ca 180mm.
Antingen flaska+vindskydd ner i kastrullen och brännare ovanpå,alt.brännaren i kastrullen.
Blir det Trangia så blir det Trangia.
OM det nu blir Nova,men det lutar väl ditåt.
 
Om du kør på butane eller sprit går det bra, men det skall icke mye fotogen eller bensin till før det inte smaker godt av maten. Jeg foredrar derfor at oppbevara detta separat.

dsk
 
Optimus

Jag skulle välja Nova, jag har själv Nova vilket jag är riktigt nöjd med. Rensnålen är mycket smartare än Primus, använt Primus en del också, fördelen är att du kan köra på gas också vilket inte går med Nova.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan77p Optimus, primus eller MSR? Kök och brännare 20
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
PJE Primus eller Trangia Kök och brännare 17
nils73 MSR Whisperlite eller Primus omifuel? Kök och brännare 6
dahoo Beslutsångest: Primus EasyFuel eller TechnoTrail Kök och brännare 7
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
laurentiusweg Gasol: Primus, MSR Isopro, eller... Kök och brännare 4
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 14
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5

Liknande trådar