Du tankar väl bilen ibland?
Det är väl bara att titta i de gamla trådarna.
när det gäller brandfarligheten så är det i samma klass som att slabba med bensin - förutom att det kokar vid lufttryck om det inte är nedkylt till -30 grader eller så - för då påminner det väldigt starkt om just bensin.
---
regeln är:
detta är på egen risk, och teoretiskt är det nog olagligt, är man osäker - låt bli.
läckfria kopplingar och kran i varje ända för snabb avstängning (biltema har lämplig utrustning att slakta ifrån), gärna en kort (aldrig lång) genomskinlig armerad slang (genomskinlig tryckluftslang tex) mellan så att man kan se om vätskan flödar eller när det stannat av (och se till att de sitter fast _ordentligt_ i slangnipplarna). flaskan som skall avge gas vänds upp och ned
vädra ut luften ur slangarna innan mottagartuben monteras
Och den viktigaste regeln man värmer _aldrig_ flaskan som skall avge vätska, man _kyler_ den flaskan som skall motta vätskan i tex. isvatten.
Slutar det att rinna över trots kyld mottagarflaska och vikten under maxvikt, så har du luft i mottagartuben - ventilera ut detta genom att blåsa ut minst två liter volym av gasen utomhus (blås upp en brödpåse så du ser hur mycket).
trycket i dessa flaskor är inte speciellt höga vid normal rumstemperatur - 3-4 Bar ungefär, ungefär som ett cyckeldäck
fyll aldrig flaskan mer än den vikten den hade när den var ny. - så ha en våg och kontrollväg ofta.
lämna aldrig utustningen trycksatt obevakad, omfyllningsprocessen går fort när man kör med kyld mottagartub.
slutligen - använd _inte_ husvagnspropan utan du tar gasen från samma flaskor som den du skall fylla upp. Tuberna är inte gjorda för att hålla för propanblandningar.