Primus 2241

Jag håller nu på att packa för en liten paddeltur på något dygn med mina döttrar.
Eftersom jag lånat ut en komplett utrustning är jag lite begränsad.
Men jag har prylar så det räcker ändå, men som tur var skulle jag packa in gastuben i köket, vad händer då? Jo. Gasoltuberna har blivit tjockare och får inte plats i den lilla ställning som 2241 har.
Vare sig Weber eller Biltemas, båda har fungerat tidigare.
Är det någon som vet besked vad som händer med gasolflaskorna och deras storlek.
Till mitt kök används engångsflaskor med gängning.

Tack på förhand Glenn

Tidigare när?

Det gjorde de bredare för några år sedan, kanske fem eller mer. Minns det eftersom plasttrefoten slutade passa och behövde bytas (läs: köpa ny :( ).

när jag var på Jula sist så verkar de ha burkar från campingaz som verkar ha lite smalare formfaktor på 230 och 450 gr burkarna än de som är vanligt förekommande på dom flesta campingasolmärken av idag (dom är förmodligen gjorda på samma fabrik och det är därför som nästan alla burkar oavsett vad dom står på dessa, får samma skepnad inom något år beroende på hur fort lagren töms på de gamla burkarna) dock har jag inte kollat om dessa har gängad anslutning eller den franska gängfria anslutningen...

åk och kolla, dom kanske passar

Jag har ett Primus 2241 någonstans i min samling. Nu har jag samlat på mig på mig så många kök att alla inte längre ryms i bokhyllan och var jag lagt mitt Primus 2241 vet jag inte, så jag kan inte prova om nya gasolflaskor av något fabrikat passar.

Men som xxargs skriv. Tag med köket till affären/affärerna och prova.

Per

Bilagor

• primus_2241.jpg
    primus_2241.jpg
    146.7 KB · Visningar: 4,328
Efter knappt fyrtio år i tjänst får köket gå i pension, ska nu ut och leta efter ett nytt reserv-kök som är
lätt och enkelt.
Men tack för svaren.

Glenn

Ett förslag är att försöka klippa/såga bort brännaren från ställningen. Om det är samma gänga på dom gamla och nya tuberna, kan du få en bra gasolbrännare utan kostnad. Men det är bara ett förslag.

Ett förslag är att försöka klippa/såga bort brännaren från ställningen. Om det är samma gänga på dom gamla och nya tuberna, kan du få en bra gasolbrännare utan kostnad. Men det är bara ett förslag.

Man behöver nog inte bruka våld. Jag tror att brännaren går att skruva lös från stativet.

Per

Jag har kollat in Fogas hemsida och funnit ett par tuber som går att använda, en Sievert och en
Primus. Det blir något dyrare, men köket är ju inte ens 40 år så det känns inte bra att kassera
det.
Samt att jag vill ha lite tid att kolla runt lite, vet inte om jag ska köpa ett billigt eller ett dyrare.
Pålitligheten väger tungt så om någon har förslag på något bra kök så tackar jag för det.
Stormkök har jag flera av, både sprit och gasol. Ett pålitligt kök utan kastruller och vindskydd,
alltså.

Skruva ner det vill jag inte.

Glenn

Känner igen köket från när vi i familjen var ute på sommarnas campingsemestrar under 70- och början av 80-talet, det var ett lyft från svordomarna med de gamla fotogenköken! Även om de åkte med om man behövde fler än en brännare, vi bilsemestrade med tält så vikten var sekundär.

Jag har kollat in Fogas hemsida och funnit ett par tuber som går att använda, en Sievert och en Primus.
Glenn

på vilka flaskor tänker du då ?? (referar nu till fogas art.nr)

om det är primus 19-2207 och 19-2202 så är det av samma diameter som all annan campingasol som säljs idag.

primus 19-220693 är patetiskt liten med bara 100 gram innehåll men får rum och sievert 19-2203 är bara 175 gram gasol, vilket fortfarande är långt till dom 450 gram som de gamla stora flaskorna. Kilopriset på campinggasolen blir nästan astronomiskt ;-)

Du har händelsevis inte några av de gamla burkarna kvar...

19-CV-300 och 19-CV470 skulle fungera formatmässigt då dessa har lite smalare diemeter än dagens standardflaskor. men dessvärre är det dom franska ogängade ventilerna på dessa och använder samma metod som CP250-flaskorna där man istället greppar invändigt i ventilkransens falsning med en expanderkoppling

Missade att 19-cv-300 inte hade gänger. Jag rensade bort alla "gas-slattar" tidigare i vår, så
jag har ingen gammal kvar.

Glenn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 11
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 23
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg