Primärfaktor missvisande?

Primärfaktor verkar klart mer etablerat, och denna sida innehåller några argument för primärfaktor och mot spire measure: http://www.viewfinderpanoramas.org/prominence.html.
För det mesta verkar argumenten gå ut på att pf ger mer variation i listorna (om man går på höjd eller sm så dominerar Himalaya totalt) samt att formeln för att bestämma sm är tämligen godtycklig och att beräkningsarbetet är svårt (tar hänsyn till varje punkt inom synhållet). Detta står i kontrast till pf, som i de flesta fall är mycket enkel att beräkna (med en topografisk karta kan du bestämma pf för många toppar). Men jag hoppas att sm-liknande mått blir mer populära i framtiden.

Primärfaktor verkar klart mer etablerat, och denna sida innehåller några argument för primärfaktor och mot spire measure: http://www.viewfinderpanoramas.org/prominence.html.
För det mesta verkar argumenten gå ut på att pf ger mer variation i listorna (om man går på höjd eller sm så dominerar Himalaya totalt) samt att formeln för att bestämma sm är tämligen godtycklig och att beräkningsarbetet är svårt (tar hänsyn till varje punkt inom synhållet). Detta står i kontrast till pf, som i de flesta fall är mycket enkel att beräkna (med en topografisk karta kan du bestämma pf för många toppar). Men jag hoppas att sm-liknande mått blir mer populära i framtiden.

Ok. Kan förstå att det är enklare att beräkna, men det är inte tillfredsställande i mitt fall :)

Otroligt att det på den sidan finns en lista på primärfaktor för till och med kullarna i Danmark, men inte för de svenska fjällen :p

Faktum är förresten att jag för två år sedan började med ett omfattande "fallhöjdsprojekt" för de svenska fjällen, där jag ämnade dokumentera fallhöjden på samtliga svenska kalfjäll. Jag satte upp en regel om att den största fallhöjden fick mätas inom en viss radie från toppen (inns inte hur stor) innan fjällets "absoluta fot" kunde anses vara nådd. Började med Transtrandsfjällen och tror jag nådde upp till Lofsdalen eller Ramundberget innan projektet lades på is. Funderar på om jag skall starta projektet igen om jag lyckas snoka upp det på min gamla bärbara...

I slutet av augusti förra året gjorde jag något liknande, jag tecknade ned samtliga "bergväggar" i fjällområdet (i alla fall de som är tillräckligt höga för att synas på kartan). Det blev en rätt lång lista, men det är svårt att avgöra vad som är brant nog pga felaktigheter i höjdkurvorna på kartorna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olander Primärfaktor Fjällvandring 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg