Presta valve?

FC-M560; sa:
Har du för lågt tryck flyter däcket ut mer och det bildas ett veck just vid fälgkanten. DÄr blir det snart sprickor och sedan när corden nöts sönder tittar snart slangen ut..

- hmm, kanske, det, men det största problemet är att man får s k klämpunkor. När man kör på någon skarp kant, eller i ett hål, då trycks däcket in så att slangen kommer i kläm mellan däcket och fälgen och det går hål.

Just att risken för klämpunka försvinner med slanglösa däck anses vara en stor fördel med dessa. Man kan ha lägre tryck utan att få punktering.

Per
 
Självförsörjande

Test005; sa:
Jag kom att tänka på att jag inte är förberedd på en punktering.
Idag var jag ute över fem timmar och hade jag fått en punka hade det varit lååångt att gå hem.

Skulle någon erfaren MTB:are kunna lista ett litet verktygskit som jag kan plocka ihop.
Tex:

Extra slang
Slanglagningskit (behövs det om man har extraslang?)
Tejp
insexnyckel ###
verktyg X
kattstrypare?
silvertejp?

Ja, ni fattar...

Jag tycker att man skall vara självförsörjande. Fast sedan är det ju skillnad på korta rundan nära hemmet och en 6 timmars tur ut i det okända.

Jag har nästan alltid med mig:
Mobiltelefon
Multiverktyg (med däcksavtagare)
Cykelslang
Pump


Skall man ut längre kan det vara bra att ha lagningslappar och solution med sig.

Silvertejp är kanon till det mesta, och buntband är ju i det närmaste tjänstefel att lämna hemmet utan :)

Ett enkelt första hjälpen är inte fel det heller.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kenny_lex Presta ventil? Mountainbike 4

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg