Presta valve?

Idag köpte jag en pump till hojen. Den har sk. "Presta" ventiler.

Fan, jag fick hålla på en halvtimme innan jag fattade hur jag skulle göra :)
Tycker det är lite fippligt och jag tappar ut luft när jag ska skruva ned pluggen.

Är den här typen av ventil standard på cykelslangar nuförtiden? Vill minnas att min gamla 10-växlade Cresent hade "vanliga" bilventiler.

Tips, råd. Ska jag söka slang i fortsättningen med "vanlig" ventil (om det fortfarande finns) eller har den här krångliga, läkande, pysande Prestaventilen någon fördel jag inte vet om?

Presta ventilen har ju fördelen att den klarar av mycket större tryck. Tycker att det är en fördel med dessa mot bilventiler, då de är enklare att tömma och funkar bättre med min pump.

1. skruva av hatten
2. skruva upp ventilskruven
3. pumpa till önskat tryck
4. skruva ner ventilskruven
5. på med hatten.

de finns kvar!

de gamla finns kvar men de presta tål som sagt mer tryck. till presta-ventil eller "racer-ventil" (för det är väl samma sak?) behöver man ett litet munstycke som du kan köpa för en tia om du ska pumpa med vanlig cykelpump.
på min mtb är fälgarna gjorda för presta eller bil-ventil såg jag förra veckan när jag skulle byta till vanlig och de inte gick igenom hålet i fälgen!
det var illa! men jag tog dom gamla slangarna och körde hårt!

rock on

Om du har fälgar som är anpassade för bilventil, se till att skaffa en liten gummimuff att sätta i hålet så att fälgen inte sliter på slangen. Fråga din cykelhandlare så kan du få ett par för ett par kronor.

Ventiltyper

Det finns såvitt jag förstår tre typer av ventiler: presta, schrader (bil), och de gammaldags. Presta klarar höga tryck, 8-10 bar inga problem (det är mycket ovanligt med mer än 4 bar i MTB däck). Klarar höga tryck gör även schrader ventiler, som är vanliga i dämpare och då typiskt har 12-18 bar. Både presta och schrader öppnas vid pumpning. På presta skruvar man själv up ventilen på schrader öppnas ventilen av att pumpen trycker ned en pigg.

Den tredje typen av ventil finns på billigare, enklare cyklar, man trycker helt enkelt i luften utan att öppna ventilen.

Det är viktigt att man har klart för sig vilken typ av fälg man har. Är det en som är avsedd endast för presta eller är ventilhålet större så att det passar schrader och gammaldags ventiler (vet inte vad de heter). I det senare fallet måste man, som Stefan skriver, ha en gummiplopp för att anpassa fälgen. Annars får man obönhörligen punka.

Upp till en viss gräns är det lätt att känna när däcket har tillräckligt tryck. Men när det gäller snabba däck som ska ha höga tryck är det viktigt att hålla rätt på och inte överskrida maxgränserna som finns angivna på däcksidorna, varför man bör ha pump med manometer.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

Låga tryck ger klämpunka

FC-M560; sa:
Man bör inte köra på för lågt tryck heller för det dödar öven de bästa däck på kort tid..

Precis, har man lågt tryck i däcken är risken stor att få klämpunka. Jag brukar ha ca 95 procent av rekommenderat maxtryck, ca 3,8 bar för MTB och 8 bar för racer.

Per

funderade på att borra upp men det känns faktiskt överarbetat när man KAN använda andra ventlier som är bättre... =)

Har du för lågt tryck flyter däcket ut mer och det bildas ett veck just vid fälgkanten. DÄr blir det snart sprickor och sedan när corden nöts sönder tittar snart slangen ut..

Jag kom att tänka på att jag inte är förberedd på en punktering.
Idag var jag ute över fem timmar och hade jag fått en punka hade det varit lååångt att gå hem.

Skulle någon erfaren MTB:are kunna lista ett litet verktygskit som jag kan plocka ihop.
Tex:

Extra slang
Slanglagningskit (behövs det om man har extraslang?)
Tejp
insexnyckel ###
verktyg X
kattstrypare?
silvertejp?

Ja, ni fattar...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kenny_lex Presta ventil? Mountainbike 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg