Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Presentation
- Trådstartare K-E Lindblad
- Start datum
Grymt snygga knivar!
Men skulle jag ha en sån, så skulle jag vara livrädd för att använda den, skulle nog skaffa ett bankfack eller nåt...
Hur gör ni knivmakare och ägare till sådana konstverk, tar ni med dyrgriparna i bältet ut i skogen för att tälja era grillpinnar och spänta stickor till brasan..?
Om jag hade en sån fin kniv i mitt bälte när jag är ute så skulle jag nog i alla fall smyga fram en "vanlig Mora" för grovjobbet.
/Dennis
Jag har sparat den första av dessa fulltångemodeller jag kallar för Outback till mig själv. Den har stabiliserade skalor av björk, mässingnitar och rör. Slidan är gjord av shaftläder. Den har jag plågat i skogen och då det handlar om stabbat material kan man tappa den i skogen och hämta den på våren och det märks inte att den legat ute efter lite rengöring. Dessa knivar jag gör är uteslutande gjorda för att användas och dom tål det med. I ovanstående exempel skulle dock i detta fallet stålet säkerligen visa spår på att ha legat ute då det är kolstål i min och de övriga knivarna i serien vilka rostar med tiden om man inte rengör dem efter varje tillfälle ute samt låter dom ligga utanför slidan vid längre uppehåll i användandet. Men i mitt tycke är det lättare att underhålla den skarpa eggen om det är kolstål, men det är säkert en smaksak.
Den råa ytan på kniven borgar också för ett högre mervärde än spegelblanka blad efter några turer i skogen. Repor och andra naturliga slitage syns inte lika tydligt på denna råa (oxiderade) ytan som det ibland kan göra på ett spegelblankt blad. Sedan har vi patinaeffekten som ibland på vissa knivar bara kan höja det visuella.
Den översta kniven i tråden har skalor av naturträ, alltså ostabbat men behandlat med både olja och vax, men den klarar nog inte att ligga under vintern i mossen utan att visa spår på det. Många av mina tidigare knivar är vanligt trä i skaftet och sköts dom rätt och man håller i tanken att det är naturmaterial med sina egenskaper så håller dom väldigt bra med, känslan av trä i handen går inte att ersättas med plast alla gånger.
Här är bilden på min egen Outback, har bara rengjort och striglat upp den:
Mvh / Karl-Erik
'Välkommen hit Karl-Erik, kul att du hittat detta bra forum. Som vanligt är ju dina knivar riktigt stiliga.
Hej!
Tack så mycket!
Mvh / Karl-Erik
Karl-Erik, har du kanske lust att berätta vilka stålsorter du använder och behandlar?
~Paul~
Hej Paul,
Jag använder för närvarande de stålsorter jag kan få tag på som jag kan härda i ässjan här hemma. I ovanstående knivar är det ett stål från Uddeholm som heter UHB15LM i dimensionen 4,2mm. Detta är tydligen på upphällningen, så nästa laddning måste jag gå ner till 3mm.
På de blad jag smider själv använder jag mig av en urgammal harv som jag skurit ner, vet inte exakt vilket stål det är men gammalt fjäderstål är det utan tvekan, går bra att härda och anlöpa och håller eggen bra.
Jag har också provat att smida i kullagerstål med gott resultat.
Hoppas det gav svar på dina frågor.
Mvh / Karl-Erik
Jättefin! Vad är det för träslag?
Har du funderat på att tillverka en fällkniv? Det verkar ju som att du har tömt ut ämnet fastbladare.
~Paul~
Hej Paul,
Det är stabiliserad björk i den. Nja fällknivar har jag inte planer på att börja med, men däremot hornknivar i större utsträckning. Jag vill väldigt gärna bemästra gravyrkonsten, att kuna göra en helhornskniv vore mumma!
Mvh / Karl-Erik
Suomi Hunter
Fortsätter här för att få lite liv i tråden. Detta är en kniv jag fick färdig härom dagen,ett beställnings jobb. Stålet är 1095 & 15n20 stål härdat till ca 58HRC,skaftet i jakaranda,juma och tenn.Knivens längd 220 mm. Lejonet på slidan är äkta silver som kunden ville ha dit.
Fortsätter här för att få lite liv i tråden. Detta är en kniv jag fick färdig härom dagen,ett beställnings jobb. Stålet är 1095 & 15n20 stål härdat till ca 58HRC,skaftet i jakaranda,juma och tenn.Knivens längd 220 mm. Lejonet på slidan är äkta silver som kunden ville ha dit.
Bilagor
Härligt att se att finländarna är så nöjda med Gustav Vasas lejon...
Fin, trots den onödigt stora ricasson . Låt mig gissa. Kunden är finländare?
~Paul~
Rätt gissat,finskspråkig finnländare,jag skulle aldrig i livet lagt dit lejonet om jag skulle ha den själv. Annars tackar jag för bedömningen.
Härligt att se att finländarna är så nöjda med Gustav Vasas lejon...
Eller hur ?
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg