Presentation

Hejsan!

Hittar inget presentationsforum så jag gör det här, då detta delforum ligger mig nära om hjärtat. Ser många duktiga knivmalare bland deltagarna här, tänkte bidra med några bilder av mina knivar.
Är 42 år, femarnsfar och bor utanför Halmstad. Gillar uteliv och försöker få med de små med varierande resultat. Här kommer iallafall några bilder, håll till godo:

bb125sale_1.jpg

bb128sale_1.jpg

bb123finished1.jpg

Mvh / Karl-Erik

Hej Seved,

Så du är här med, kul! Ja, dom var alla roliga att bygga, och jag håller nog med om att den översta blev riktigt bra, den tvärsågade masuren var riktigt tät och fin och passade bra till skalor. Färgen i träet matchar mässingdetaljerna bra med.

Träet i den nedersta trodde jag först var stabbat då det var så hårt men det var det inte då barkfärgningen visade sig ta så bra :)

Dags att göra ett gäng blad till nu, det är snart vinter och det blir kallt att dra ut ässjan i snödrivan!

Mvh / Karl-Erik

Jaha där ser man, Bark färgning blir ju så jäkla fint. Bladen på 1:an o 3:an är ju så fina.
Ha ha ja det är bäst att ha lite blad på lager då. :)

Seved

Gillar knivarna på alla punkter förutom en, nämligen den i mina ögon onödigt stora ricasson, vilken resulterar i att en del av momentet försvinner helt i onödan.

Men som sagt, arbetet i sig är mycket fint! Grattis!

Var får du tag i bladämnet? Jag förmodar att du inte tillverkar dina blad själv, samt värmebehandlar?

~Paul~

Vackra...

Mycket vackra knivar du har, lite kortfattad idag återkommer med lite frågor kring knivarna när jag har mer tid...

Mvh troswe

Gillar knivarna på alla punkter förutom en, nämligen den i mina ögon onödigt stora ricasson, vilken resulterar i att en del av momentet försvinner helt i onödan.

Men som sagt, arbetet i sig är mycket fint! Grattis!

Var får du tag i bladämnet? Jag förmodar att du inte tillverkar dina blad själv, samt värmebehandlar?

~Paul~

Hej Paul,

Tack så mycket! Jo, jag har faktiskt gjort dessa blad själv, både design, härdning och anlöpning.
Ricasson är det fler som har synpunkter på, men det får sin förklaring när man håller i kniven, den upplevs inte så stor i verkligheten som på bild.

Mvh / Karl-Erik

Hej Paul,

Tack så mycket! Jo, jag har faktiskt gjort dessa blad själv, både design, härdning och anlöpning.
Ricasson är det fler som har synpunkter på, men det får sin förklaring när man håller i kniven, den upplevs inte så stor i verkligheten som på bild.

Mvh / Karl-Erik
Förstår. Fina knivar som sagt! Grattis!

~Paul~

För mig som är total novis vad gäller knivtillverkning förefaller samtliga knivar vara små mästerverk. Nummer ett tilltalar mig allra mest eftersom den ser mest "svensk" ut.
Kan "ricasson" möjligen vara "mönstret" på stålet?

HåkanF

Grymt snygga knivar!
Men skulle jag ha en sån, så skulle jag vara livrädd för att använda den, skulle nog skaffa ett bankfack eller nåt...
Hur gör ni knivmakare och ägare till sådana konstverk, tar ni med dyrgriparna i bältet ut i skogen för att tälja era grillpinnar och spänta stickor till brasan..?
Om jag hade en sån fin kniv i mitt bälte när jag är ute så skulle jag nog i alla fall smyga fram en "vanlig Mora" för grovjobbet.

/Dennis

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg