Förklaring med bilder....
Mina tankar om en tältkåta ur ett enda stycke lättviktspresenning kräver nog lite utförligare beskrivning har jag märkt.
Kåtan kommer som sagt var att bestå av 8 tårtbitar men istället för att klippa ur dom en och en osh sy ihop dom så ritar jag upp alla tårtbitarna bredvid varandra och behöver därför bara sy ihop ovanför ingången.
Varje tårtbit har en bas som är 150cm och en höjd på 269cm. Sidorna på varje tårtbit blir då 279cm. Den spetsiga vinkeln blir ungefär 52 grader. Efter att ha ritat upp alla tårtbitarna bredvid varandra och klippt längs ytterkanterna får jag ett stycke presenning som ser ut som denna pappersmodell (skala 1:10):
Alla tårtbitarna ryms på en presenning som är ungefär 4,5x5,6m.
Efter uppsättning ser den ut ungefär så här (skala 1:10):
Den totala höjden blir 200cm och botten blir 390cm från ett ytterhörn till motstående ytterhörn.
Varje tårtbit är på ungefär 2,02m2 vilket innebär att hela tältet blir ca: 16,14m2. Om man använder presenning som väger 90gr/m2 så skulle vikten på presenningen bli ca: 1,45 kilo. Naturligtvis kommer den att bli tyngre eftersom det krävs lite förstärkningar, extra fästen för linor etc men under 2 kilo bör man komma. Då tillkommer en mittstolpe, tältpinnar, snören etc. Max totalvikt bör bli under 3,0kg.
Förhoppningsvis är projektet klart innan sommaren och då ska jag lägga upp bilder på kåtan.
Om den inte rasat innan dess vill säga........