• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Premiär för www.kristofer-foto.se!

Hej!
Nu är min första hemsida klar.
För två veckor sedan kunde jag INGENTING om html och nu ar jag här en handknackad hemsida.
Min ambition är minimalistisk stilrenhet och anspråkslöshet. Inga onödiga detaljer och grafik.

Galleriet är en temporär lösning - ska kika på andra lösningar med tumnaglar framöver. Fotodagboken kommer självklart igång snart också.

Jag skriver detta för att få lite konstruktiv kritik. Vad tycker ni om html-amatörens första hemsida?

www.kristofer-foto.se
 
Det viktigaste - bilderna: Mycket bra.

Hemsidan, ja den är stilren, gillar det. Skulle det vara alltför mycket färg sabbar det väl en del bilder. Tror dom flesta fotografer använder svart eller vitt som bakgrund.

HTML är väldigt förlåtande, man kan skriva nästan vad som helst och komma undan med det.
T.ex har du skrivit </A HREF> och det räcker med </a>, du har missat dubbelsnuffarna runt center i ALIGN="CENTER".
Rekomendationerna är att HTML-kod skrivs med små bokstäver, med några undantag t.ex DOCTYPE, men det är mindre viktigt.
Det viktigaste är trots allt websidans innehåll och utseende, tekniska finesser är kul men inte viktigt (ibland är dom bara irriterande).
Vill du vara petig kan du validera din sida på W3C; http://validator.w3.org

Det du kan göra sen då du lärt dig lite mer om HTML och sånt är att låta menyn vara på en egen sida, då behöver man inte ändra samma sak på 7 sidor om du vill ändra nåt i menyn.

/Ulf
 
Tack för dina synpunkter!

Jag skriver med stora boksgtäver eftersom den första hemsidan jag läste på om HTML tipsade om det eftersom det är lättare att se koderna.
<a> iställer för a href visste jag inte, det tål att tänkas på.

Det är också p.g.a. mina mycket begränsade kunskaper i html som jag valt Transitional som validering och inte strict, hehe.
Tack återigen för dina synpunkter.

Hoppas nu fler kan komma in och säga vad de tycker!
 
en medelgrå bakgrund skulle vara bättre för bilderna.
En del bilder passar bäst med svart bakgrund och en del med vit, snabblösningen är grå.
När du får ihop kodandet kan du låta besökaren välja bakgrund.
Jag antar att du lagt bilderna i en tabell, låt det då vara större utrymme mellan bilderna, så man får en bättre uppfattning av varje bild.

Bilderna var fina!

Lycka till
 
en medelgrå bakgrund skulle vara bättre för bilderna.
En del bilder passar bäst med svart bakgrund och en del med vit, snabblösningen är grå.
När du får ihop kodandet kan du låta besökaren välja bakgrund.
Jag antar att du lagt bilderna i en tabell, låt det då vara större utrymme mellan bilderna, så man får en bättre uppfattning av varje bild.

Bilderna var fina!

Lycka till

Mjo det tål också att tänkas på. Enda problemet då är att jag tycker det blir fult jämfört med den övriga designen.
Bilderna är inte i tabeller utan på absolut mest enkla tänkbara sätt, d.v.s

img src
br
img src

:)

Anledningen till att jag har ett litet utrymme är att jag inte vill att scrollen på sidan ska bli så liten när det blir fler bilder. Men jag ska kika på andra alternativ med tumnaglar framöver.

Tack för dina synpunkter!


Förresten, är det någon som vet hur man gör för att "www.kristofer-foto.se" ska visas på samtliga sidor uppe i länkrutan, alltså där man skriver in.
Nu bliur det ju "http://www.kristofer-foto.se/galleri.html" o.s.v. när man är inne på galleriet.
Är det ett script? Är det inställningar hos webhotellet? Är det något annat?
 
Förresten, är det någon som vet hur man gör för att "www.kristofer-foto.se" ska visas på samtliga sidor uppe i länkrutan, alltså där man skriver in.
Nu bliur det ju "http://www.kristofer-foto.se/galleri.html" o.s.v. när man är inne på galleriet.
Är det ett script? Är det inställningar hos webhotellet? Är det något annat?

Då får du nog använda javascript+AJAX. Nackdelen med sådana lösningar är att google inte kan indexera individuella sidor, och användare kan inte lagra individuella sidor som bokmärken

Här finns en bra sajt för att lära sig web-kodning:
http://w3schools.com/

Men, som sagt, bilderna är ju det viktiga och dem har du ju lyckats med. Kodningen är väl mest för att man tycker att det också är kul :)

/Pär
 
Snygga bilder, men sidan i övrigt känns lite väl ren (med myckey horisontella linjer). Kanske lite färg/bilder på övriga sidor?
 
Tack för svar igen!

Christian: Jo, jag vet vad du menar. Har bl.a. funderat på om man ska ha en slags bild högst upp, där rubriken är. En bild som är utskuren och långsmal, typ som Ulf har på sin hemsida. Fast att bilden ändras beroende på vilken sida man är på.
 
Som sagt bra bilder men sidan känns lite väl mycket 1998. ;) Men bra jobbat efter bara två veckors erfarenhet av html. Jag tycker du ska jobba mer på designen för det är dina bilder värda. Kolla runt på andra bildsidor och bli inspirerad och "kopiera" sånt du tycker om så blir det nog finfint så småningom! :)
mvh
D
 
Som sagt bra bilder men sidan känns lite väl mycket 1998. ;) Men bra jobbat efter bara två veckors erfarenhet av html. Jag tycker du ska jobba mer på designen för det är dina bilder värda. Kolla runt på andra bildsidor och bli inspirerad och "kopiera" sånt du tycker om så blir det nog finfint så småningom! :)
mvh
D

Det var nog inte bättre för då. ;)
Skämt åsido, jag håller med, samtidigt som jag undrar vad det skulle vara. Men menyn känns ganska naken. Svårt att avväga "nakenhet" som är snygg utan att det blir alldeles för mycket kladd så att säga.